Teologia moralna: cnoty teologalne, kardynalne i cnota religijności 5.1.0.6.04.c
Problematyka konwersatorium:
1) Historia cnoty
2) Cztery cnoty kardynalne
3) Trzy cnoty teologalne
4) Cnota religijności
5) Nowe cnoty
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W1. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, szczegółową wiedzę z zakresu teologii moralnej – cnót kardynalnych, teologalnych i cnoty religijności (TMA_W06; P7S_WG).
W2. Zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego (TMA_W08; P7S_WG).
W3. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie aktywności religijnej człowieka, rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem (TMA_W19; P7S_WG).
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, opracowanie i prezentację wyników (TMA_U02; P7S_UW).
U2. Umie prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje pomiędzy nimi (TMA_U12; P7S_UW).
U3. Potrafi popularyzować wiedzę teologiczną, przekazywać ją i dzielić się doświadczeniem religijno-moralnym, zwłaszcza przez posługę duszpasterską, charytatywną w Kościele katolickim (TkMA_U02; P7S_UK).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY):
K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-moralnego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób (TMA_K02; P7S_KR).
K2. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z życiem religijnym człowieka, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego; postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka (TnMA_K02; P7S_KR; Rozp. I_2_3).
K3. Wykazuje gotowość do podejmowania trudnych zadań związanych z pracą duszpasterską i pełnioną funkcją społeczno-eklezjalną (TkMA_K05; P7S_KR).
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się):
- zadania cząstkowe (efekty W1-K3)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny końcowej:
- kolokwia z lektur (60%)
- referat na zadany temat (20%)
- aktywność na zajęciach (20%)
C. Warunki zaliczenia:
- ocena niedostateczna
WIEDZA
W1. Student nie posiada wiedzy w zakresie aretologii chrześcijańskiej.
W2. Student nie zna teologicznomoralnych koncepcji cnót kardynalnych, teologalnych oraz religijności.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student nie posiada umiejętności badawczych, obejmujących analizę literatury teologicznomoralnej, syntezę różnych koncepcji aretologicznych oraz opracowanie i prezentację wiedzy na ten temat.
U2. Student nie potrafi przeprowadzić analizy i interpretacji poglądów aretologicznych celem określenia ich znaczeń oraz implikacji.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student nie identyfikuje i nie rozstrzyga dylematów teologicznomoralnych, związanych z pracą duszpasterską.
K2. Student nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii moralnej i aretologii chrześcijańskiej.
- ocena dostateczna
W1. Student posiada podstawową wiedzę w zakresie aretologii chrześcijańskiej.
W2. Student zna niektóre teologicznomoralne koncepcje cnót kardynalnych, teologalnych oraz religijności.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze, obejmujące analizę literatury teologicznomoralnej.
U2. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów aretologicznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student identyfikuje niektóre dylematy teologicznomoralne, związane z pracą duszpasterską.
K2. Student interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie teologii moralnej i aretologii chrześcijańskiej.
- ocena dobra
WIEDZA
W1. Student posiada wiedzę w zakresie aretologii chrześcijańskiej.
W2. Student zna teologicznomoralne koncepcje cnót kardynalnych, teologalnych oraz religijności.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze, obejmujące analizę literatury teologicznomoralnej oraz syntezę różnych koncepcji aretologicznych.
U2. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów aretologicznych celem określenia ich znaczeń i implikacji.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy teologicznomoralne, związane z pracą duszpasterską.
K2. Student interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii moralnej i aretologii chrześcijańskiej.
- ocena bardzo dobra
WIEDZA
W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie aretologii chrześcijańskiej.
W2. Student ma pogłębioną wiedzę na temat teologicznomoralnych koncepcji cnót kardynalnych, teologalnych oraz religijności.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze, obejmujące analizę literatury teologicznomoralnej, syntezę różnych koncepcji aretologicznych oraz opracowanie i prezentację wiedzy na ten temat.
U2. Student potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę krytyczną oraz interpretację różnych poglądów aretologicznych celem określenia ich znaczeń i implikacji.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy teologicznomoralne, związane z pracą duszpasterską.
K2. Student interesuje się dawnymi i współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii moralnej i aretologii chrześcijańskiej.
Literatura
Literatura wykorzystywana podczas zajęć:
JAN PAWEŁ II, Encyklika "Fides et ratio", Watykan 1998.
BENEDYKT XVI, Wiara, nadzieja, miłość. Przewodnik po życiu chrześcijańskim, opr. T. Samulnik, Kraków 2022.
KONGREGACJA NAUKI WIARY, Instrukcja na temat modlitwy o uzdrowienie "Ardens felicitatis desiderium", Watykan 2000.
KEENAN J.F., Cnoty na co dzień, Kraków 2003.
MRÓZ M. (red.), Mądrość życia. W szkole cnót chrześcijańskich, Toruń 2003.
RATZINGER J., Patrzeć na Chrystusa, Kraków 2005.
RAVASI G., Powrót do cnót, Kraków 2011.
Literatura studiowana samodzielnie przez studenta:
FRANCISZEK, Encyklika "Lumen fidei", Watykan 2013.
BENEDYKT XVI, Encyklika "Spe salvi", Watykan 2007.
BENEDYKT XVI, Encyklika "Deus caritas est", Watykan 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: