Liturgia Godzin 5.1.0.6.10
Treść wykładu:
1. Historia kształtowania liturgii godzin.
2. Znaczenie liturgii godzin w życiu Kościoła.
3. Struktura Liturgii godzin.
4. Psalmy modlitwą chrześcijańską.
5. Elementy składowe Liturgii godzin.
6. Obchód dni liturgicznych w ciągu roku.
7. Celebracja liturgii godzin.
8. Liturgia godzin poza Kościołem Katolickim.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym;
2. ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem.
Umiejętności:
1. Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów;
2. potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin teologii, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego .
Postawy:
1. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny;
2. uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy.
Kryteria oceniania
- Wykład konwersatoryjny z praktycznym wprowadzeniem w celebrację Liturgii godzin.
- Ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie oceny z zaliczenia ustnego i praktycznego oraz aktywność na zajęciach.
• ocena niedostateczna
W1. Student nie zna terminologii nauk teologicznych i jej korzeni grecko-łacińskich;
W2. nie posiada żadnej wiedzy na temat teorii i metodologii teologii.
U1. Student nie posiada żadnych umiejętności badawczych obejmujących analizy literatury teologicznej, nie potrafi opracować i zaprezentować wyników badań z zakresu liturgiki;
U2. nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji poglądów teologicznych i światopoglądowych.
K1. Student nie identyfikuje i nie rozstrzyga żadnych dylematy doktrynalnych i etyczno-moralnych związanych z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie liturgiki zwłaszcza w przestrzeni badań nad Liturgią godzin.
• ocena dostateczna
W1. Student zna niektóre pojęcia i zadania liturgiki oraz treść niektórych dokumentów Kościoła katolickiego na temat brewiarza;
W2. ma podstawową wiedzę na temat historii i teologii liturgii godzin.
U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych i światopoglądowych.
K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie liturgiki.
• ocena dobra
W1. Student zna terminologię nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie;
W2. ma uporządkowaną wiedzę na temat historii liturgii godzin na Wschodzie i Zachodzie.
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie liturgiki;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń oraz oddziaływania społecznego.
K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w teologii Liturgii godzin.
• ocena bardzo dobra
W1. Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań liturgiki oraz dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat Brewiarza;
W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii Liturgii godzin.
U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół liturgicznych oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie liturgiki;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie liturgiki.
Literatura
Literatura podstawowa:
Liturgia godzin. Codzienna modlitwa Ludu Bożego, t. I-IV, Poznań 1982-1988; t. I, wyd. II, 2006.
Ogólne Wprowadzenie do Liturgii Godzin, w: Liturgia Godzin, t. I, wyd. 2, Poznań 2006, s. 23-99.
SOBECZKO H.J. (red.), Mirabile laudis canticum. Liturgia godzin: dzieje i teologia, Opole 2008.
Literatura uzupełniająca:
GŁOWA W., Modlitwa liturgiczna. Liturgia Godzin, Przemyśl 1996.
NADOLSKI B., Liturgika. Liturgia i czas, t. II, Poznań 1991, s. 177-257.
ŚWIERZAWSKI W. (red.), Liturgia uświęcenia czasu, Kraków 1984.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: