Egzegeza Starego Testamentu: Księgi mądrościowe, historyczno-dydaktyczne, Psalmy 5.1.0.7.01.c
1. Ogólne wprowadzenie do Księgi Mądrości Syracha;
2. Funkcje liturgiczne kapłanów;
3. Rodzaje starotestamentalnych ofiar;
4. Błogosławieństwa i ich znaczenie w Starym Testamencie;
5. Funkcja sędziego;
6. Funkcja nauczyciela;
7. Troska kapłanów o dobro narodu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W1. Student ma usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę na temat Księgi Mądrości Syracha oraz opisanych w niej funkcji i zadań arcykapłana - TMA_W01; P7S_WG
W2. Student zna biblijną terminologię oraz pojęcia w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem błogosławieństwa oraz starotestamentalnych ofiar - TMA_W03; P7S_WG
W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego - TMA_W15; P7S_WG
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop, przeanalizować je i sformułować wnioski - TMA_U01; P7S_UW
U2. Student posiada umiejętność uwzględniania w swoich badaniach źródeł w języku greckim i hebrajskim - TMA_U19; P7S_UU
U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze - TMA_U05; P7S_UW
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej - TMA_K08; P7S_KR
K2. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie - TMA_K02; P7S_KR
K3. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role - TMA_K03; P7S_KR
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia:
- zaliczenie na ocenę
B. Forma zaliczenia:
- będą brane pod uwagę oceny, jakie studenci uzyskali z poszczególnych sprawdzianów, ich aktywność na zajęciach oraz podczas pracy w grupach.
C. Kryteria oceny:
- ocena niedostateczna
WIEDZA:
W1. Student nie posiada wiedzy na temat Księgi Mądrości Syracha oraz opisanych w niej funkcji i zadań arcykapłana;
W2. Student nie zna biblijnej terminologii oraz żadnych pojęć w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem błogosławieństwa oraz starotestamentalnych ofiar;
W3. Student nie zna podstawowych zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student nie potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym tekstów omawianych perykop, przeanalizować ich i sformułować wniosków;
U2. Student nie posiada umiejętności uwzględniania w swoich badaniach źródeł w języku greckim i hebrajskim;
U3. Student nie umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzy biblijnej oraz umiejętności badawczych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej;
K2. Student nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie;
K3. Student nie potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz przyjmować w niej różnych ról.
- ocena dostateczna
WIEDZA:
W1. Student posiada podstawową wiedzę na temat Księgi Mądrości Syracha oraz opisanych w niej funkcji i zadań arcykapłana;
W2. Student zna podstawową biblijną terminologię związaną z motywem błogosławieństwa oraz starotestamentalnych ofiar;
W3. Student odznacza się podstawową znajomością zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop, jednak nie potrafi ich przeanalizować i sformułować wniosków;
U2. Student posiada nieznaczną umiejętność uwzględniania w swoich badaniach źródeł w języku greckim i hebrajskim;
U3. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę biblijną.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student interesuje się tylko niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej;
K2. Student rozumie potrzebę religijno-duchowego formowania się przez całe życie;
K3. Student w minimalnym stopniu potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz przyjmować w niej różne role.
- ocena dobra
WIEDZA:
W1. Student posiada wiedzę na temat historii Księgi Mądrości Syracha oraz opisanych w niej funkcji i zadań arcykapłana;
W2. Student zna podstawową biblijną terminologię oraz ważniejsze pojęcia w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem błogosławieństwa oraz starotestamentalnych ofiar;
W3. Student odznacza się znajomością zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop i dokonać ich podstawowej analizy;
U2. Student w średnim stopniu nabył umiejętność uwzględniania w swoich badaniach źródeł w języku greckim i hebrajskim;
U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej;
K2. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się;
K3. Student średnio potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz przyjmować w niej różne role.
- ocena bardzo dobra
WIEDZA:
W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę na temat Księgi Mądrości Syracha oraz opisanych w niej funkcji i zadań arcykapłana;
W2. Student zna biblijną terminologię oraz pojęcia w języku hebrajskim, greckim i łacińskim, które są związane z motywem błogosławieństwa oraz starotestamentalnych ofiar;
W3. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym teksty omawianych perykop, przeanalizować je i sformułować wnioski;
U2. Student z łatwością potrafi uwzględniać w swoich badaniach źródła w języku greckim i hebrajskim;
U3. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej;
K2. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie;
K3. Student doskonale potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz przyjmować w niej różne role.
Literatura
1. W. CHROSTOWSKI, "Błogosławieństwa i ich znaczenie w Starym Testamencie", StWł 14 (2012) 51-67.
2. A. PIWOWAR, "Funkcje i zadania arcykapłana według Księgi Mądrości Syracha", VV 17 (2010) 107-132.
3. R. A. SIKORA, "Rytuał składania ofiar w Starym Testamencie", w: Życie religijne w Biblii (red. G. WITASZEK) (Lublin 1999) 193-203.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: