Teologia dogmatyczna: chrystologia integralna 5.1.0.7.03
Aspekt biblijno-historyczny:
soteriologia i chrystologia Nowego Testamentu;
rozwój refleksji chrystologicznej w wiekach II i III (doprecyzowania w kontekście doketyzmu i gnozy, rozwój terminologii greckiej i łacińskiej);
chrystologiczne i soteriologiczne konsekwencje sporów ariańskich;
chrystologia chalcedońska (nestorianizm, monofizytyzm);
postchalcedońskie spory chrystologiczne (kwestia trzech rozdziałów, chrystologia neochalcedońska, monoteletyzm, monoenergizm, ikonoklazm);
chrystologia i soteriologia scholastyki (ze szczególnym uwzględnieniem teorii zadośćuczynienia Anzelma z Canterbury);
specyficzne akcenty soteriologii i chrystologii reformatorów (XV-XVI wiek);
nowożytna krytyka klasycznej chrystologii i odpowiedzi na nią.
Aspekt systematyczny:
kwestia unii hipostatycznej (hipostaza Syna racją jedności natur Chrystusa, integralność dwóch natur i ich własności) i jej soteriologiczne konsekwencje (pośrednictwo Chrystusa);
konsekwencje unii hipostatycznej (perychoreza chrystologiczna, działania teandryczne, communicatio idiomatum);
najważniejsze modele soteriologiczne i ich komplementarność.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1 Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza chrystologii integralnej
2.Ma rozszerzoną wiedzę o współczesnych dokonaniach badawczych w zakresie teologii dogmatycznej oraz ogólną wiedzę o nich w zakresie filozofii.
3. ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem
Umiejętności
1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników.
2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń i implikacji.
3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań
Kompetencje społeczne (postawy)
1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów.
2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską
3. Interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii systematycznej.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia
a: egzamin ustny
b: Podstawowe kryteria
1. Znajomość wykładanego materiału – 50%
2. Znajomość zadanych lektur – 50%
Literatura
G. Strzelczyk, Traktat o Jezusie Chrystusie, w: Dogmatyka, t. 1, E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski (red.), Warszawa 2005, s. 235-470.
M. Paluch, Traktat o zbawieniu, w: Dogmatyka, t. 3, E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski (red.), Warszawa 2005, s. 233-507;
J. Ratzinger, Opera Omnia, t. VI/1: Jezus z Nazaretu, tłum. M. Górecka, W. Szymona, red. K. Góźdź, M. Górecka, Lublin 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: