Katolicka etyka seksualna 5.1.0.7.05.c
Tematy zajęć
1. Istota czystości seksualnej
2. Chrześcijańskie ujęcie problematyki wychowania seksualnego
3. Problem komunikowania kwestii seksualnych (duszpasterstwo, konfesjonał, szkoła)
4. Złożoność zjawiska homoseksualizmu i jego ocena moralna
5. Problematyka uzależnień seksualnych (w tym cybererotyzm)
6. Zjawisko pedofilii – etiologia, sprawcy, przejawy, skutki (moralne, prawne, psychiczne, społeczne), możliwości terapii
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
TMA_W07 ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych P7S_WG
TMA_W16 ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń P7S_WG
TMA_W19 ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem P7S_WG
Umiejętności:
TMA_U06 posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych P7S_UW
TMA_U08 potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historycznokulturowym P7S_UW
TMA_U09 posi ada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i
życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych
autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań P7S_UK
TMA_U11 posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy teologicznej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach
P7S_UW
TMA_U16 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami z zakresu teologii oraz filozofii, historii Kościoła i prawa kanonicznego oraz niespecjalistami, w języku polskim i w wybranym języku obcym, a także popularyzować wiedzę o teologii oraz wytworach kultury chrześcijańskiej i jej instytucjach P7S_UK
Kompetencje społeczne:
TMA_K03 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role P7S_KR
TMA_K05 ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów P7S_KO
TMA_K06 identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etycznomoralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym P7S_KK, P7S_KO
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
B. Forma zaliczenia: zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach i aktywności, przedstawionej prezentacji oraz zaliczonych kolokwiów z lektur (zob. literatura studiowana samodzielnie przez studenta)
C. Podstawowe kryteria
1. Praca zaliczeniowa – 40%
2. Obecność i aktywność na zajęciach – 30%
3. Znajomość zadanych lektur – 30%
ocena niedostateczna
Wiedza:
TMA_W07 nie ma wiedzy z zakresu innych dyscyplin teologicznych P7S_WG
TMA_W16 nie ma wiedzy o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii P7S_WG
TMA_W19 nie ma wiedzy o człowieku jako twórcy kultury, ani nie zna zna podstawowych koncepcji człowieka i świata P7S_WG
Umiejętności:
TMA_U06 nie posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych P7S_UW
TMA_U08 nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych P7S_UW
TMA_U09 nie posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, P7S_UK
TMA_U11 nie posiada umiejętności formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy teologicznej i doświadczenia P7S_UW
TMA_U16 nie potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami z zakresu teologii oraz filozofii, historii Kościoła i prawa kanonicznego P7S_UK
Kompetencje społeczne:
TMA_K03 nie potrafi współdziałać i pracować w grupie P7S_KR
TMA_K05 nie ma świadomości złożoności rzeczywistości P7S_KO
TMA_K06 nie ma zdolności identyfikacji i rozstrzygania dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etycznych — związanych z życiem indywidualnym i społecznym P7S_KK, P7S_KO
ocena dostateczna
Wiedza:
TMA_W07 ma elementarną, prowadzącą do specjalizacji, wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych P7S_WG
TMA_W16 ma podstawowa wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego P7S_WG
TMA_W19 ma podstawową wiedzę o człowieku jako twórcy kultury oraz zna podstawowe koncepcje człowieka i świata P7S_WG
Umiejętności:
TMA_U06 posiada elementarną umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych P7S_UW
TMA_U08 potrafi przeprowadzić analizę różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych P7S_UW
TMA_U09 posiada umiejętność argumentowania prowadzenia dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i
życia Kościoła P7S_UK
TMA_U11 posiada umiejętność formułowania opinii o wytworach kultury na podstawie wiedzy teologicznej i doświadczenia P7S_UW
TMA_U16 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami z zakresu teologii w języku polskim P7S_UK
Kompetencje społeczne:
TMA_K03 potrafi pracować w grupie role P7S_KR
TMA_K05 ma świadomość złożoności rzeczywistości P7S_KO
TMA_K06 identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczne - związane z życiem indywidualnym P7S_KK, P7S_KO
ocena dobra
Wiedza:
TMA_W07 ma uporządkowaną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych P7S_WG
TMA_W16 ma wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego i ich prawidłowości P7S_WG
TMA_W19 ma wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem P7S_WG
Umiejętności:
TMA_U06 posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w typowych sytuacjach profesjonalnych P7S_UW
TMA_U08 potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego P7S_UW
TMA_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i
życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych
autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia podsumowań P7S_UK
TMA_U11 posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy teologicznej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach P7S_UW
TMA_U16 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami z zakresu teologii oraz filozofii, historii Kościoła i prawa kanonicznego w języku polskim, a także popularyzować wiedzę o teologii oraz wytworach kultury chrześcijańskiej i jej instytucjach P7S_UK
Kompetencje społeczne:
TMA_K03 potrafi współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role P7S_KR
TMA_K05 ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów P7S_KO
TMA_K06 identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczne — związane z życiem społecznym P7S_KK, P7S_KO
ocena bardzo dobra
Wiedza:
TMA_W07 ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych P7S_WG
TMA_W16 ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń P7S_WG
TMA_W19 ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem P7S_WG
Umiejętności:
TMA_U06 posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych P7S_UW
TMA_U08 potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historycznokulturowym P7S_UW
TMA_U09 posi ada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i
życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych
autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań P7S_UK
TMA_U11 posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy teologicznej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach
P7S_UW
TMA_U16 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami z zakresu teologii oraz filozofii, historii Kościoła i prawa kanonicznego oraz niespecjalistami, w języku polskim i w wybranym języku obcym, a także popularyzować wiedzę o teologii oraz wytworach kultury chrześcijańskiej i jej instytucjach P7S_UK
Kompetencje społeczne:
TMA_K03 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role P7S_KR
TMA_K05 ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów P7S_KO
TMA_K06 identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczne — związane z życiem indywidualnym i społecznym P7S_KK, P7S_KO
Literatura
Literatura wykorzystywana podczas zajęć:
W. WIECZOREK, Sens cnoty czystości w kontekście powołania do małżeństwa, RT 55(2008), z 10, s. 145-165.
B.M. AHERN, Chrześcijańska świętość a czystość, w: A. SZAFRAŃSKA (red.), Kościół a problemy etyki seksualnej. Komentarz do deklaracji Persona humana, Warszawa 1987, s. 154-163.
K. WOJTYŁA, Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1986, s. 129-156.
PAPIESKA RADA DS. RODZINY, Ludzka płciowość: prawda i znaczenie, Watykan 1995.
PAPIESKA RADA DS. RODZINY, Vademecum dla spowiedników o niektórych zagadnieniach moralnych dotyczących życia małżeńskiego (Watykan 1997).
M. NOWOSIELSKI, Integralność spowiedzi a roztropność spowiednika, w: INSTYTUT STUDIÓW NAD RODZINĄ ATK, Posługa spowiedników w realizacji powołania małżeńskiego, Łomianki 1999, s. 107-110.
A. DERDZIUK, Spowiednik wobec problemu antykoncepcji – roztropne milczenie czy napiętnowanie? w: INSTYTUT NAUK O RODZINIE KUL, Naturalne planowanie rodziny w ujęciu wybranych dyscyplin naukowych, Lublin 2008, s. 79-92.
KONGREGACJA NAUKI WIARY, List do biskupów Kościoła Katolickiego o duszpasterstwie osób homoseksualnych (Watykan 1986).
Uwagi dotyczące odpowiedzi na propozycje ustaw o niedyskryminowaniu osób homoseksualnych (Watykan 1992).
Uwagi dotyczące projektów legalizacji prawnej związków między osobami homoseksualnymi (Watykan 2003).
J. GOCKO, Pornografia jako zagubienie sensu ludzkiej cielesności i płciowości, w: J. NAGÓRNY, M. POKRYWKA (red.), Płciowość ludzka w kontekście miłości. Przesłanie moralne Kościoła, Lublin 2005, s. 219-242.
P. BARCZAK, Uzależnienie od seksu – charakterystyka problemu i diagnoza, w: P. MORCINIEC (red.), Miłość. Płciowość. Płodność. Aktualne problemy etyki seksualnej, Opole 2007, s. 131-146.
J. SZYRAN, Pornografia – wybór i przymus. Kilka wskazań dla spowiedników, HD 78(2009), nr 1, s. 41-54.
G. CUCCI, H. ZOLLNER, Kościół a pedofilia, Kraków 2011.
KONGREGACJA NAUKI WIARY, Modyfikacje wprowadzone do tekstu „Normae de gravioribus delictis”, OsRomPol 31(2010), nr 10, s. 53-56.
KONGREGACJA NAUKI WIARY, Okólnik do Konferencji Episkopatów w sprawie opracowania „wytycznych” dotyczących sposobów postępowania w przypadku nadużyć seksualnych popełnianych przez duchownych wobec osób niepełnoletnich, Watykan 2011.
Literatura studiowana samodzielnie przez studenta:
PAWEŁ VI, Encyklika „Humanae vitae” o zasadach moralnych w dziedzinie przekazywania życia ludzkiego, Watykan 1968.
Paweł VI, Encyklika "Sacerdotalis coelibatus", Watykan 1967.
KONGREGACJA NAUKI WIARY, Deklaracja o niektórych zagadnieniach etyki seksualnej „Persona humana”, Watykan 1975.
KONGREGACJA DS. WYCHOWANIA KATOLICKIEGO, Wytyczne wychowawcze na temat miłości ludzkiej. Zasady wychowania seksualnego, Watykan 1983.
Literatura uzupełniająca:
BRZEZIŃSKA-WALESZCZYK M., Wszystko, co chcecie wiedzieć o seksie bez antykoncepcji, ale boicie się zapytać, Warszawa 2013.
CZACHOROWSKI M., Skrypt z wybranych zagadnień bioetyki i etyki seksualnej, Lublin 2013.
KNOTZ K., Seks jakiego nie znacie. Dla małżonków kochających Boga, Częstochowa 2009.
GLOMBIK K. (red.), Wychowanie seksualne w rodzinie i w szkole, Opole 2010.
KUBY G., Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, Kraków 2013.
TERLIKOWSKI T., Homoseksualista w Kościele, Kraków 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: