Historia muzyki religijnej i wybrane śpiewy gregoriańskie I 5.1.0.7.09
Treści programowe
Część teoretyczna:
Muzyka w Nowym Testamencie
Znaczenie śpiewu i jego formy w Kościele pierwszych wieków
Chorał gregoriański w średniowieczu
Powstanie i rozwój polifonii średniowiecznej
Muzyka twórców franko-flamandzkich
Muzyka koncertująca baroku
Muzyka kościelna klasyków wiedeńskich
Muzyka kościelna w epoce Oświecenia
Restauracja muzyki kościelnej w XIX w.
Muzyka kościelna XX w.
Reforma muzyki liturgicznej soboru Watykańskiego II
Część praktyczna (Repertuar gregoriański c.d. i śpiewy liturgiczne typiczne w języku polskim)
- hymny
- psalmodia
- antyfony
- responsoria
- Proprium Missae
- Ordinarium Missae
- śpiewy typiczne liturgi Godzin
- śpiewy typiczne Mszy św.
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu liturgiki i liturgii, obrzędowości Kościoła katolickiego i pobożności ludowej (TkMA_W02).
Student zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego , dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego (TkMA_W08).
Student ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem kultury chrześcijańskiej (TkMA_W17).
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi podejmować i wypełniać ogólne i specjalistyczne zadania duszpasterskie Kościoła katolickiego (TkMA_U01).
Student potrafi sprawować liturgię i obrzędy Kościoła katolickiego (TkMA_U04).
Student umie organizować parafialną działalność duszpasterską, ekumeniczną, charytatywną, oraz animować aktywność małych grup (TkMA_U05).
KOMPETENCJE
Student ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego (TMA_K07).
Student uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy (TMA_K10).
Student podejmuje przez całe życie osobisty religijno-duchowy rozwój i potrafi kierować rozwojem religijno-duchowym innych osób (TkMA_K01).
Kryteria oceniania
1. Metody dydaktyczne:
1.1. wykład z prezentacją multimedialna
1.2. ćwiczenia śpiewów
1.3. audycje muzyczne
2. Sposób zaliczenia - zaliczenie z oceną
3. Formy zaliczenia:
3.1. zaliczenie zadanych śpiewów chorałowych
3.2. zaliczenie materiału teoretycznego
4. Na ocenę składa się:
4.1. Znajomość praktyczna zadanego repertuaru – 60%
4.2. Znajomość treści teoretycznej – 30%
4.3. Aktywność na zajęciach – 10%
5. Kryteria oceniania:
5.1. Ocena bardzo dobra.
Student wykazuje się bardzo dobrą znajomością rysu historii chorału gregoriańskiego. Student potrafi czytać zapis chorałowy i wykazuje się bardzo dobrą znajomością zagadnień teoretycznych, a także potrafi wymienić podstawowe formy chorału gregoriańskiego.
Student śpiewa bardzo dobrze pod względem intonacyjnym i rytmicznym oraz potrafi wykazać się pamięcią muzyczną. Oprócz tego student kieruje się zapisem nutowym i rozumie znaczenie terminów muzycznych.
5.2. Ocena dobra
Student wykazuje się dobrą znajomością rysu historii chorału gregoriańskiego. Student potrafi czytać zapis chorałowy i wykazuje się dobrą znajomością zagadnień teoretycznych.
Student zasadniczo śpiewa dobrze, ale popełnia drobne błędy rytmiczne. Daje się jednak zauważyć chęć ich poprawy. Posługuje się zapisem nutowym, ale popełnia drobne błędy. Rozumie jednak podstawowe terminy i pojęcia muzyczne.
5.3. Ocena dostateczna
Student ma braki w znajomości historii chorału gregoriańskiego, ale potrafi czytać zapis chorałowy i wykazuje się wystarczającą znajomością zagadnień teoretycznych.
Student w śpiewie popełnia dużo błędów i nie wykazuje chęci ich poprawy. W słabym stopniu posługuje się zapisem nutowym. Zna tylko niektóre terminy muzyczne, których i tak nie potrafi zastosować.
5.4. Ocena niedostateczna
Student pokazuje negatywny stosunek do przedmiotu.
Student nie zna historii chorału gregoriańskiego ani zagadnień teoretycznych. Nie potrafi czytać także zapisu chorałowego.
Śpiewa niedbale i nie stara się poprawiać błędów. Ma duże braki w znajomości terminologii muzycznej i nie potrafi zastosować uwag nauczyciela.
Praktyki zawodowe
Nie ma
Literatura
E. Hinz, Zarys historii muzyki kościelnej, Pelplin 2000.
D. Krawczyk, Mała hsitoria mzuyki kościelnej, Kraków 2003.
P. Wiśniewski (red.), Muzyka w liturgii, Płock 2007
W. Kądziela (oprac.), Gaudeamus, Warszawa 2005;
B. Schaeffer, Dzieje muzyki, Warszawa 1983
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: