Teologia dogmatyczna: Eschatologia 5.1.0.9.03
1. Eschatologiczny wymiar teologii chrześcijańskiej.
2. Pojęcie eschatologii jako dyscypliny ściśle teologicznej;
3. Potrzeba chrystologicznej reinterpretacji eschatologii;
4. Tendencje współczesnej eschatologii;
5. Teologiczne rozumienie śmierci; śmierć momentem kończącym czas zasługi i winy;
6. Śmierć a definitywna odpłata;
7. Sąd szczegółowy;
8. Stan pośredni po śmierci człowieka;
9. Czyściec jako proces oczyszczenia przez miłość;
10. Paruzja, czyli chwalebne przyjście Jezusa Chrystusa;
11. Zmartwychwstanie umarłych;
12. Sąd ostateczny (powszechny);
13. Odnowienie świata;
14. Piekło, czyli możliwość potępienia;
15. Niebo jako stan zbawienia i życia wiecznego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dogmatycznego nauczania na temat eschatologii - TMA_W06; P7S_WG
2. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach eschatologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych - TMA_W01; P7S_WG
3. Ma gruntowną znajomość zasad interpretacji doktrynalnych wypowiedzi Kościoła oraz tekstów teologicznych - TMA_W01; P7S_WG
UMIEJĘTNOŚCI
1. Posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników - TMA_U02; P7S_UW
2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia ich znaczeń, skutków i implikacji - TMA_U08; P7S_UW
3. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień eschatologicznych, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań - TMA_U09; P7S_UK
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów - TMA_K05; P7S_KO
2. Trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z finalnością życia ludzkiego i całego świata - TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO
3. Interesuje się współczesnymi propozycjami i osiągnięciami w refleksji teologicznej z zakresu eschatologii - TMA_K08; P7S_KR
Kryteria oceniania
Wykład z prezentacją multimedialną;
Wykład konwersatoryjny.
Kryteria oceniania:
1. Znajomość analizowanych lektur – 20%
2. Wynik zaliczenia pisemnego – 80%
Ocena niedostateczna (2)
WIEDZA
W1. Nie ma wiedzy z zakresu dogmatycznego nauczania na temat eschatologii.
W2. Nie ma wiedzy o powiązaniach eschatologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych.
W3. Nie ma znajomości zasad interpretacji doktrynalnych wypowiedzi Kościoła oraz tekstów teologicznych
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Nie posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników.
U2. Nie potrafi przeprowadzić analizy i interpretacji różnych poglądów teologicznych w celu określenia ich znaczeń, skutków i implikacji
U3. Nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień eschatologicznych, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Nie ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
K2. Nie identyfikuje i nie rozstrzyga dylematów doktrynalnych związanych z finalnością życia ludzkiego i całego świata.
K3. Nie interesuje się współczesnymi propozycjami i osiągnięciami w refleksji teologicznej z zakresu eschatologii.
Ocena dostateczna (3,0)
WIEDZA
W1. Ma podstawową wiedzę z zakresu dogmatycznego nauczania na temat eschatologii.
W2. Zna niektóre powiązania eschatologii z innymi dziedzinami nauki, w tym także z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalające na częściowe integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych.
W3. Ma podstawową znajomość zasad interpretacji doktrynalnych wypowiedzi Kościoła oraz tekstów teologicznych
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych.
U2. Potrafi przeprowadzić ogólną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych
U3. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, jednak bez prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień eschatologicznych, ze słabym wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. M świadomość złożoności rzeczywistości.
K2. Identyfikuje niektóre dylematy doktrynalne związane z finalnością życia ludzkiego i całego świata.
K3. Słabo interesuje się współczesnymi propozycjami i osiągnięciami w refleksji teologicznej z zakresu eschatologii.
Ocena dobra (4,0)
WIEDZA
W1. Ma wiedzę z zakresu dogmatycznego nauczania na temat eschatologii.
W2. Ma wiedzę o powiązaniach eschatologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych.
W3. Ma znajomość zasad interpretacji doktrynalnych wypowiedzi Kościoła oraz tekstów teologicznych.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów.
U2. Potrafi przeprowadzić analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia ich znaczeń, skutków i implikacji.
U3. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień eschatologicznych, z wykorzystaniem własnych poglądów i formułowania wniosków oraz tworzenia podsumowań.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych niektórych problemów.
K2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z finalnością życia ludzkiego i całego świata.
K3. Interesuje się niektórymi współczesnymi propozycjami i osiągnięciami w refleksji teologicznej z zakresu eschatologii
Ocena bardzo dobra (5,0)
WIEDZA
W1. Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dogmatycznego nauczania na temat eschatologii.
W2. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach eschatologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych.
W3. Ma gruntowną znajomość zasad interpretacji doktrynalnych wypowiedzi Kościoła oraz tekstów teologicznych.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników.
U2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia ich znaczeń, skutków i implikacji.
U3. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień eschatologicznych, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.
K2. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z finalnością życia ludzkiego i całego świata.
K3. Interesuje się współczesnymi propozycjami i osiągnięciami w refleksji teologicznej z zakresu eschatologii.
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
M. Kowalczyk SAC, Z. Danielewicz, Dogmatyka, t. 6: Traktat o stworzeniu; Traktat o rzeczywistości osta-tecznej, Warszawa 2005;
T.D. Łukaszuk, Ostateczny los człowieka i świata w świetle wiary katolickiej, Kraków 2006;
J. Finkenzeller, Eschatologia, Kraków 2000;
J. Ratzinger, Eschatologia. Śmierć i życie wieczne, Warszawa 1986, 20002;
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
H. Szmulewicz, Po tamtej stronie życia. Zarys eschatologii, Tarnów 2003;
A. Nossol, Problem chrystologicznej reinterpretacji eschatologii, ZNKUL 21 (1978) nr 3-4, s. 3-9;
W. Granat, Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie, t. 2, Lublin 1972.
B. Literatura uzupełniająca
W. Granat, Dogmatyka katolicka: Eschatologia. Rzeczy ostateczne człowieka i świata, t. 8, Lublin 1962;
L. Boros, Mysterium mortis, Warszawa 1974;
L. Boros, Istnienie wyzwolone, Warszawa 1979, s. 99-146;
J. Buxakowski, Wieczność i człowiek (Antropologia nadprzyrodzona II), Pelplin 1988.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: