Katolicka nauka o małżeństwie i rodzinie 5.1.0.9.08
1. Współczesna sytuacja małżeństwa i rodziny – próba diagnozy
1.1. Wzrost zainteresowania małżeństwem i rodziną w dobie obecnej
1.2. Aktualny kryzys (polskiego) małżeństwa i rodziny – poszukiwanie antidotum
1.3. Najistotniejsze trendy deprecjonujące małżeństwo i ich korzenie
1.4. Zagrożenia w sferze istotnych celów małżeństwa
2. Biblijna wizja małżeństwa i rodziny
2.1 Stary Testament na temat małżeństwa i rodziny
2.1. Małżeństwo w teologii stworzenia
2.2. Rozwój nauki o małżeństwie i rodzinie w ST
2.3. Nowość nauki Jezusa o małżeństwie i rodzinie
2.4. Św. Paweł o małżeństwie i rodzinie – specyfika jego nauczania
2.4. Teologia ciała jako swoisty komentarz do nauczania biblijnego
3. Kościół pierwotny o małżeństwie i rodzinie
3.1. Tezy błędne i ich korekta
3.2. Cechy małżeństwa chrześcijańskiego
3.3. Małżeństwo a macierzyństwo
3.4. Pawłowa nauka w interpretacji eklezjalnej
3.4.1. Wewnętrzna struktura małżeństwa
3.4.2. Wyższość dziewictwa nad małżeństwem
3.4.3. Małżeństwa mieszane i rozejście się małżonków
3.4.4. Godność małżeństwa (Ef 5)
4. Nauczanie Ojców Kościoła o małżeństwie i rodzinie i jego konsekwencji w teologii
4.1. Jan Chryzostom (+407)
4.2. Św. Augustyn (354–430)
5. Współczesne nauczanie Kościoła o małżeństwie i rodzinie
5.1. Sobór Watykański II i nauczanie KDK (nr 47-52)
5.2. Adhortacja Jana Pawła II Familiaris consortio (1981)
5.3. Nauczanie Benedykta XVI (enc. Deus Caritas est) i Franciszka (enc. Amoris laetitia)
6. Podstawowe tezy teologiczne odnoszące się do sakramentalnego małżeństwa i rodziny
6.1. Antropologiczne podstawy katolickiej koncepcji małżeństwa
6.2. Trynitarne podstawy katolickiej koncepcji małżeństwa
6.3. Sakramentalno-eklezjalne podstawy katolickiej koncepcji małżeństwa
6.4. Ustanowienie sakramentu małżeństwa
6.5. Przymioty małżeństwa wg ustanowienia Bożego (sakramentalność, wierność, jedność i nierozerwalność)
6.6. Rodzina jako „Kościół domowy” w misterium Chrystusa.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W1: TMA_W07 - ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych (P7S_WG);
W2: TMA_W11 - ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego; zna także katolicką naukę społeczną (P7S_WG).
UMIEJĘTNOŚCI:
U1: TMA_U08 - potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym (P7S_UW);
U2: TMA_U09 - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (P7S_UW).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1: TMA_K05 - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (P7S_KO);
K2: TMA_K06 - identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym (P7S_KK; P7S_KO).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceny:
Metody prowadzenia zajęć: wykład problemowy z prezentacją multimedialną; dyskusja wybranych zagadnień z zakresu teologii malżeństwa i rodziny; analiza wskazanych treści dokumentów Kościoła dotyczących wykładanej probelematyki; krytyczne omówienie prezentacji problemowych przygotowanych przez uczestników zajęć; omówienie pisemnych zaliczeń treści wybranych dkoumentów Kościoła odnoszących się do małżeństwa..
Kryteria oceny:
Ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru, na którą złożą się:
- zaliczenie znajomości treści wskazanych dokumentów Kościoła
• Przygotowanie prezentacji problemowych dotyczacych teologii malżeństwa i rodziny
. Aktywna obecność na zajęciach
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Paweł VI, Enc. Humanae vitae (1968).
Jan Paweł II, Adh. Familiaris consortio (1981).
Benedykt XVI, Enc. Deus caritas est (2006).
Franciszek, Enc. Amoris laetitia (2016)
Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska Gaudium et spes (1965)
Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Chrystus odwołujący się do „początku”. Chrystus odwołujący się do zmartwychwstania. Chrystus odwołujący się do „serca” (1979-84).
Słownik malżeństwa i rodziny, red. E. Ozorowski, Wawszawa 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: