Pokuta i sakrament pokuty 5.1.1.1.1.001.c
Sakrament pokuty i pojednania w ramach całokształtu duszpasterstwa parafialnego
Oczekiwania penitentów wobec spowiedników
Spowiedź a kierownictwo duchowe
Problematyczne kwestie prawne w konfesjonale
Praktyka wspólnotowego obrzędu sakramentu pokuty i pojednania
Spowiedź ludzi z zaburzeniami psychicznymi
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
TMA_W10 zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia P7S_WG
TMA_W16 ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń P7S_WG
TMA_W19 ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem P7S_WG
Umiejętności:
TMA_U01 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej P7S_UW
TMA_U06 posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych P7S_UW
TMA_U14 potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej P7S_UO
Kompetencje społeczne:
TMA_K03 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role P7S_KR
TMA_K04 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności P7S_KK, P7S_KO
TMA_K05 ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów P7S_KO
TMA_K06 identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczne — związane z życiem indywidualnym i społecznym P7S_KK, P7S_KO
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia: udział w zajęciach, zaliczenie kolokwiów oraz formuły sakramentalnej rozgrzeszenia
B. Forma zaliczenia: 3 kolokwia pisemne z dokumentów Kościoła (zob. literatura samodzielnie studiowana przez studentów), ustane zaliczenie formuły rozgrzeszenia
C. Podstawowe kryteria:
- wiedza prezentowana podczas kolokwiów - 40%
- znajomość formuły rozgrzeszenia - 10%
- obecność i aktywność na zajęciach - 50%
Ocena niedostateczna
Wiedza:
TMA_W10 nie zna procesu i uwarunkowań rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożeń P7S_WG
TMA_W16 ne ma wiedzy o naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarnej wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń P7S_WG
TMA_W19 nie ma wiedzy o człowieku jako twórcy kultury, w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz nie zna wybranych koncepcji człowieka i świata oraz nie rozumie interakcji pomiędzy wiarą a rozumem P7S_WG
Umiejętności:
TMA_U01 nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy teologicznej P7S_UW
TMA_U06 nie posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych P7S_UW
TMA_U14 nir potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej P7S_UO
Kompetencje społeczne:
TMA_K03 nie potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role P7S_KR
TMA_K04 nie potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności P7S_KK, P7S_KO
TMA_K05 nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów P7S_KO
TMA_K06 nie potrafi identyfikować dylematów — zwłaszcza doktrynalnych i etycznych — związanych z życiem indywidualnym i społecznym P7S_KK, P7S_KO
ocena dostateczna
Wiedza:
TMA_W10 ma podstawową wiedzę na temat procesu i uwarunkowań rozwoju religijno-duchowego P7S_WG
TMA_W16 ma elementarną wiedzę o naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń P7S_WG
TMA_W19 ma podstawową wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna najważniejsze koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem P7S_WG
Umiejętności:
TMA_U01 potrafi samodzielnie wyszukiwać i analizować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej P7S_UW
TMA_U06 posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w typowych sytuacjach profesjonalnych P7S_UW
TMA_U14 potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej i charytatywnej P7S_UO
Kompetencje społeczne:
TMA_K03 potrafi współdziałać i pracować w grupie P7S_KR
TMA_K04 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania P7S_KK, P7S_KO
TMA_K05 ma świadomość złożoności rzeczywistości P7S_KO
TMA_K06 identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczne — związane z życiem indywidualnym P7S_KK, P7S_KO
ocena dobra
Wiedza:
TMA_W10 zna uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia P7S_WG
TMA_W16 ma wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń P7S_WG
TMA_W19 ma wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem P7S_WG
Umiejętności:
TMA_U01 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i oceniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej P7S_UW
TMA_U06 posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych P7S_UW
TMA_U14 potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej i charytatywnej P7S_UO
Kompetencje społeczne:
TMA_K03 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role P7S_KR
TMA_K04 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać skutki swojej działalności P7S_KK, P7S_KO
TMA_K05 ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów P7S_KO
TMA_K06 identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczne — związane z życiem indywidualnym i społecznym P7S_KK, P7S_KO
ocena bardzo dobra
Wiedza:
TMA_W10 zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia P7S_WG
TMA_W16 ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń P7S_WG
TMA_W19 ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem P7S_WG
Umiejętności:
TMA_U01 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej P7S_UW
TMA_U06 posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych P7S_UW
TMA_U14 potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej P7S_UO
Kompetencje społeczne:
TMA_K03 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role P7S_KR
TMA_K04 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności P7S_KK, P7S_KO
TMA_K05 ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów P7S_KO
TMA_K06 identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczne — związane z życiem indywidualnym i społecznym P7S_KK, P7S_KO
Literatura
Literatura wymgana do zaliczenia zajęć
1. Wykorzystana podczas zajęć:
JAN PAWEŁ II, Tajemnica wielkiej miłości. List do kapłanów na Wielki Czwartek, OsRomPol 22(2001), nr 5, s. 5-7.
JAN PAWEŁ II, Sakrament pojednania. List do kapłanów na Wielki Czwartek, OsRomPol 23(2002), nr 5, s. 5-7.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.
Kodeks Prawa Kanonicznego, Poznań 1984.
Obrzędy pokuty dostosowane do zwyczajów diecezji polskich, Katowice 1996.
J. AUGUSTYN, S. CYRAN, Sztuka spowiadania. Poradnik dla księży, Kraków 2006.
A.F. DZIUBA, Spowiedź małżeńska. Życie małżeńskie a sakramentalna posługa pokuty i pojednania. Zagadnienia wybrane, Kraków 2002.
INSTYTUT STUDIÓW NAD RODZINĄ ATK, Posługa spowiedników w realizacji powołania małżeńskiego, Łomianki 1999.
J. KUŹNIAR, Książka o spowiedzi. Poradnik dla świeckich z kilkoma uwagami o spowiadaniu innych, Kraków 2003.
S. MOYSA, Sakramentalne wyznanie grzechów w świetle współczesnych dyskusji, AK 70(1977), z. 412, s. 192-207.
2. Studiowana samodzielnie przez studnetów:
JAN PAWEŁ II, Adhortacja apostolska „Reconciliatio et paenitentia”, Watykan 1984.
KONGREGACJA DS. DUCHOWIEŃSTWA, Kapłan – szafarz miłosierdzia Bożego. Pomoce dla spowiedników i kierowników duchowych, Watykan 2011.
PAPIESKA RADA DS. RODZINY, Vademecum dla spowiedników o niektórych zagadnieniach moralnych dotyczących życia małżeńskiego, Watykan 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: