Teologia pastoralna szczegółowa 5.1.1.1.1.002.c
Treści programowe:
1. Parafia wspólnotą wspólnot
2. Współczesne propozycje odnowy parafii
3. Wizyta duszpasterska zwana kolędą
4. Wymiar duszpasterski i posługa w kancelarii parafialnej
5. Diecezja i dekanat miejscem realizacji duszpasterstwa
6. Duszpasterstwo rodzin
7. Duszpasterstwo indywidualne: poradnictwo duszpasterskie, kierownictwo duchowe
8. Posługa i opieka duszpasterska nad ruchami charyzmatycznymi
9. Duszpasterstwo Liturgicznej Służby Ołtarza
10. Rola i miejsce duszpasterza w posłudze pastoralnej w ramach Ruchu Światło Życie (Oaza)
11. Duszpasterstwo młodzieży
12. Posługa pastoralna w szpitalu i hospicjum
13. Wiara duszpasterza a wiara parafian
14. Duszpasterstwo charytatywne w diecezji
15. Apostolat medialny
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
W1. Student zna pojęcia, cele i zadania misjologii oraz dokumenty i nauczanie Kościoła katolickiego na temat teologii pastoralnej - TMA_W01; P7S_WG;
W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii oraz różnego rodzaju grup i eklezjalnych płaszczyzn objętych działalnością zbawczą Kościoła - TMA_W08; P7S_WG.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie duszpasterkim i historyczno-kulturowym - TMA_U08; P7S_UW
U2. umie samodzielnie zdobywać wiedzę związaną z działalnością pastoralną i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową - TMA_U05; P7S_UW
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. student ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności - TMA_K01; P7S_KK
K2. rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny w celu efektywniejszego wykonywania posługi duszpasterskiej - TMA_K02; P7S_KR
Kryteria oceniania
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne
A. Sposób zaliczenia:
• zaliczenie na ocenę
B. Forma zaliczenia:
• zaliczenie ustne z zakresu wyłożonego materiału (50%), aktywny udział w zajęciach 25%) oraz zadanej lektury (25%)
C. Kryteria oceny
• ocena niedostateczna
WIEDZA
W1. Student nie posiada wiedzy w zakresie duszpasterstwa zwyczajnego i nadzwyczajnego, o jego istocie, naturze i genezie;
W2. nie zna podstawowych definicji i pojęć duszpasterstwa;
W3. nie zna podstawowego podziału duszpasterstwa i działalności z nim związanej.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student nie posiada umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury pastoralnej oraz nie potrafi opracować i prezentować wyników badań;
U2. nie potrafi przeprowadzić analizy duszpasterskich działań Kościoła i wypływających z nich implikacji pastoralnych;
U3. nie posiada umiejętności argumentowania oraz prowadzenia dyskusji światopoglądowej dotyczącej wiary i jej miejsca w kulturze.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów;
K2. nie identyfikuje i nie rozstrzyga dylematów doktrynalnych związanych z pracą duszpasterską;
K3. nie interesuje się współczesnymi dokonaniami duszpasterskimi w działalności Kościoła w świecie.
• ocena dostateczna
WIEDZA
W1. Student zna niektóre pojęcia, cele i zadania teologii praktycznej oraz treść niektórych dokumentów Kościoła katolickiego na temat duszpasterstwa;
W2. ma podstawową wiedzę na temat historii i rozwoju teologii praktycznej oraz niektórych imperatywów działalności zbawczej Kościoła.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy niektórych szkół pastoralnych i ich koncepcji duszpasterskich;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych i światopoglądowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się współczesnymi imperatywami duszpasterskimi wyznaczonymi przez Urząd Nauczycielski Kościoła.
• ocena dobra
WIEDZA
W1. Student zna pojęcia, cele i zadania teologii pastoralnej oraz dokumenty i nauczanie Kościoła katolickiego na tematy duszpasterskie;
W2. ma uporządkowaną wiedzę na temat historii i rozwoju teologii praktycznej;
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół pastoralnych i wybranych koncepcji teologicznych oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie teologii pastoralnej;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń oraz oddziaływania społecznego i duszpasterskiego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii pastoralnej i duszpasterstwem na poszczególnych płaszczyznach eklezjalnych (diecezja, dekanat, parafia).
• ocena bardzo dobra
WIEDZA
W1. Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań duszpasterskich Kościoła oraz dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat duszpasterstwa zwyczajnego i nadzwyczajnego;
W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii i rozwoju teologii praktyczne;
W3. Zna dokumenty Kościoła odnoszące się do duszpasterstwa prowadzonego w Kościele;
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół pastoralnych;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie działalności zbawczej Kościoła.
Literatura
1. R. Kamiński, Działalność zbawcza Kościoła w teorii i praktyce pastoralnej, Lublin 2007.
2. R. Kamiński (red.),Teologia pastoralna, t, II., Lublin 2002.
3. K. Bieliński (red.), Media katolickie: szanse i zagrożenia, Toruń 2010.
4. K. Grzywocz, W duchu i przyjaźni, Kraków 2017.
5. J. Doppke, ABC służby liturgicznej, Kraków 2017.
6. S. Kosecki, Ministranci. Poradnik dla opiekunów liturgicznej służby ołtarza, Kraków 2018.
7. J. Ruffing, Kierownictwo duchowe. Dalsze etapy, Kraków 2010.
8. J. Augustyn, Sztuka kierownictwa duchowego, Kraków 2013.
9. K. Sammler (red.), Hospicjum w służbie godności człowieka, Środa Wielkopolska 2015.
10. J. Mikulski, Rola kapłana w Domowym Kościele, Kraków 2011.
11. T. Wielebski (red.), Duszpasterstwo młodzieży w Polsce wobec współczesnych przemian, Warszawa 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: