Muzyka kościelna - śpiewy celebransa w liturgii eucharystycznej 5.1.1.1.1.032.c
Treści programowe
Część teoretyczna:
- Podstawy teologiczne i kryteria muzyki liturgicznej;
- liturgiczno-muzyczne prawodawstwo kościelne (dokumenty Magisterium Ecclesiae na temat muzyki kościelnej);
- charakterystyka śpiewów mszalnych
- kryteria doboru śpiewów mszalnych
Część praktyczna:
- śpiewy celebransa liturgii mszalnej w języku polskim
- śpiewy celebransa liturgii mszalnej w języku łacińskim
- śpiewy celebransa liturgii mszalnej w języku niemieckim
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student w zakresie wiedzy:
1. poznaje i rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i twórczości muzycznej związanej z przekazem wiary, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym – P7S_WG; PS7_WK;
2. zapoznaje się z wiedzą o człowieku jako twórcy kultury, poznaje twórczość muzyczną będąca transmisją wartości chrześcijańskich – P7S_WG;
3. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę na temat działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej, w szczególności ze zrozumieniem tu roli jaką odgrywa muzyka liturgiczna i poza liturgiczna – P7S_WG.
Student nabywa następujących umiejętności:
1. potrafi twórczo i aktywnie włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej Kościoła katolickiego korzystając z muzyki jako narzędzia ewangelizacyjno-pastoralnego – P7S_UO1;
2. potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, korzystając w tym zakresie z wytworów chrześcijańskiej kultury muzycznej i możliwości jakie w transmisji wartości chrześcijańskich przedkłada muzyczne dziedzictwo – P7S_UK;
3. potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych, głównie katechetycznego, z zastosowaniem muzycznego repertuaru chrześcijańskiego – P7S_UO;
4. stopniowo nabywa zdolności sprawowania liturgii i obrzędów Kościoła katolickiego –P7S_UK.
Student zdobywa następujące kompetencje społeczne:
1. dzięki muzykowaniu indywidualnemu i zbiorowemu potrafi współdziałać i pracować w grupie – P7S_KR;
2. uczestniczy w życiu kulturalnym i interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi – P7S_KO;
3. dzięki wiedzy i umiejętnościom muzycznym uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy – P7S_KO;
4. wykazuje gotowość do podejmowania szeroko pojętych zadań duszpasterskich – P7S_KR.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: Zaliczenie z oceną
Formy zaliczenia na przykład:
• zaliczenie zadanych śpiewów liturgicznych
• zaliczenie materiału teoretycznego
Podstawowe kryteria
Ćwiczenia:
1. Znajomość praktyczna zadanego repertuaru – 60%
2. Znajomość części teoretycznej – 30%
2. Aktywność na zajęciach – 10%
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
I. Pawlak, Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, Lublin 2000. A. Reginek, Śpiewy mszalne, Misterium Christi, s. 192–203;.Mszał rzymski dla diecezji polskich, Poznań 1986; Lekcjonarz mszalny, T. 1., Poznań 1972. W. Kądziela (oprac.), Gaudeamus, Warszawa 2005; J. Waloszek, Psalite Domino Sapienter. Typiczne melodie Liturgii Godzin i Mszy Świętej, Opole 2004; Droga do nieba. Katolicki modlitewnik i śpiewnik, Opole 2006.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
J. Ratzinger, Nowa pieśń dla Pana, Kraków 2005.
B. Literatura uzupełniająca
J. Waloszek, Teologia muzyki, Opole 1997.
C. Dyskografia z dziełami muzyki kościelnej różnych epok
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: