Konserwacja zabytków 5.1.1.1.1.034
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z ochroną zabytków, zwłaszcza sztuki sakralnej, konserwatorską prewencją oraz przyczynami procesów degradacji zabytków i sposobami zapobiegania tym procesom. W toku zajęć omówiona zostanie definicja zabytku, rozwój problematyki konserwatorskiej oraz poruszone zostaną podstawowe zagadnienia prawne związane z ochroną substancji zabytkowej.
Podczas zajęć, prowadzonych metodą wykładu z użyciem różnych metod aktywizujących, studenci zostają zapoznani z podstawową terminologią związaną z konserwacją zabytków oraz ochroną dóbr kultury.
Zajęcia prowadzone są w języku polskim, jednak ze względu na konieczność poszerzenia słownictwa obcego, niektóre istotne dla Historii sztuki kwestie podawane są w języku angielskim, niemieckim i włoskim. Celem jest zaznajomienie studentów z podstawową terminologią związaną z konserwacją zabytków, zwłaszcza z obszaru dziedzictwa sakralnego, z którymi to zagadnieniami absolwenci teologii kapłańskiej wielokrotnie będą się spotykać w swojej pracy na parafii.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia korelują z opisem kierunkowych efektów uczenia się dla kierunku teologia.
Student (wiedza i zrozumienie):
- ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej (P7S_WG; TMA_W01);
- ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych (P7S_WG; TMA_W02);
- ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych (P7S_WG; TMA_W03);
- rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym (P7S_WG; PS7_WK; TMA_W04);
- ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń (P7S_WG; TMA_W05);
- ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem kultury chrześcijańskiej (P7S_WG; TMA_W06);
- ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa, zwłaszcza w odniesieniu do roli chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury Europy (P7S_WG/K; P7S_WK; TMA_W07)
- ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem (P7S_WG; TMA_W08);
- zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (P7S_WK; TMA_W09).
Student (umiejętności):
- posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych (P7S_UW; TMA_U01);
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową (P7S_UW; TMA_U02);
- posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (P7S_UW; TMA_U03);
- potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin teologii, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego (P7S_UW; TMA_U04);
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym (P7S_UW; TMA_U05);
- posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy teologicznej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach (P7S_UW; TMA_U06);
- potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej (P7S_UO; TMA_U07).
Student (kompetencje społeczne):
- rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny (P7S_KR; TMA_K01);
- ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego (P7S_KO; TMA_K02);
- uczestniczy w życiu kulturalnym i interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi (P7S_KO; TMA_K03);
- uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy (P7S_KO; TMA_K04).
Kryteria oceniania
Ocena końcowa obejmuje obecność i aktywność na zajęciach (30%) oraz wynik testu końcowego, zawierającego pytania otwarte i zamknięte, dotyczące poruszanej na zajęciach tematyki (70%).
Literatura
- Jaskulski W., Kocewiak S., Ogrodzki P., Rulewicz J., Vademecum ochrony obiektów sakralnych, 1996.
- Pasierb J.St., Ochrona zabytków sztuki kościelnej, Warszawa 1995 (także wcześniejsze i późniejsze wydania).
- Rouba B.J., Pielęgnacja świątyni i innych zabytków. Książka nie tylko dla księży, Toruń 2014.
- Strzelczyk A., Karbowska-Berent J., Drobnoustroje i owady niszczące zabytki oraz ich zwalczanie, Toruń 2004.
- Ślesiński W., Konserwacja zabytków sztuki, t. I-III, Warszawa 1989.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: