Prawo cywilne dotyczące zarządzania dobrami materialnymi 5.1.1.1.1.090
Wykład obejmuje charakterystykę zagadnień dotyczących:
1. podmiotowości prawnej kościelnych osób prawnych i kościelnych jednostek organizacyjnych na gruncie prawa cywilnego;
2. zatrudnienia na parafii na podstawie umowy o pracę i umów cywilnoprawnych;
3. rodzajów umów cywilnoprawnych funkcjonujących w obrocie prawnym;
4. odszkodowania i zadośćuczynienia ex contracto i ex delicto;
5. podstawowych instytucji procesowych z zakresu prawa cywilnego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
W1. ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu prawa cywilnego - TMA_W09; P7S_WG;
W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu prawa cywilnego dotyczącego zarządzania dobrami doczesnymi Kościoła – TMA_W09; P7S_WG;
W3. ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach prawa cywilnego z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych – TMA_W12_P7S_WG;
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
U1. potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy prawniczej – TMA_U01; P7S_UW;
U2. posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych – TMA_U06; P7S_UW;
U3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień związanych z zarządzaniem dobrami doczesnymi Kościoła na gruncie prawa cywilnego, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań – TMA_U09; P7S_UK.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
K.1 ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności – TMA_K01; P7S_KK;
K2. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów – TMA_K05; P7S_KO.
Kryteria oceniania
A. Egzamin ustny
B. Kryteria oceniania
• ocenia niedostateczna:
Student:
WIEDZA
W1. nie ma uporządkowanej i pogłębionej, prowadzącej do specjalizacji, szczegółowej wiedzy z zakresu prawa cywilnego;
W2. nie ma uporządkowanej i pogłębionej wiedzy z zakresu prawa cywilnego dotyczącego zarządzania dobrami doczesnymi Kościoła;
W3. nie ma pogłębionej wiedzę o powiązaniach prawa cywilnego z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi, pozwalającej na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych;
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
U1. nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy prawniczej;
U2. nie posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych;
U3. nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień związanych z zarządzaniem dobrami doczesnymi Kościoła na gruncie prawa cywilnego, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
K.1 nie ma krytycznej świadomości poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności;
K2. nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.
• ocena dostateczna:
WIEDZA
Student:
W1. ma w części uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu prawa cywilnego;
W2. ma w części uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu prawa cywilnego dotyczącego zarządzania dobrami doczesnymi Kościoła;
W3. ma w niewielkim stopniu pogłębioną wiedzę o powiązaniach prawa cywilnego z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych;
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
U1. w ograniczonym zakresie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy prawniczej;
U2. posiada w niewielkim stopniu umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych;
U3. posiada podstawową umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień związanych z zarządzaniem dobrami doczesnymi Kościoła na gruncie prawa cywilnego, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
K.1 ma niewielką krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności;
K2. ma świadomość złożoności rzeczywistości, ale tylko w nieznacznym stopniu rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.
• ocena dobra:
WIEDZA
Student:
W1. ma w wystarczającym stopniu uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu prawa cywilnego;
W2. ma w wystarczającym stopniu uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu prawa cywilnego dotyczącego zarządzania dobrami doczesnymi Kościoła;
W3. ma w zakresie większości zagadnień pogłębioną wiedzę o powiązaniach prawa cywilnego z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych;
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
U1. potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy prawniczej;
U2. posiada wystarczającą umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych;
U3. posiada wystarczającą umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień związanych z zarządzaniem dobrami doczesnymi Kościoła na gruncie prawa cywilnego, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
K.1 ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności;
K2. ma wystarczającą świadomość złożoności rzeczywistości, ale tylko w nieznacznym stopniu rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.
• ocena bardzo dobra:
WIEDZA
Student:
W1. ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu prawa cywilnego;
W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu prawa cywilnego dotyczącego zarządzania dobrami doczesnymi Kościoła;
W3. ma w znacznym stopniu pogłębioną wiedzę o powiązaniach prawa cywilnego z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych;
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
U1. potrafi bardzo dobrze samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy prawniczej;
U2. posiada znaczną umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych;
U3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień związanych z zarządzaniem dobrami doczesnymi Kościoła na gruncie prawa cywilnego, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
K.1 ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności;
K2. ma bardzo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.
Literatura
1. Ustawa z 23.4.1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 459 ze zm.).
2. Z. Radwański, Prawo cywilne – część ogólna, Warszawa 2017.
3. H. Witczak, A. Kawałko, Zobowiązania, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: