Metodologia pracy naukowej 5.1.1.1.MET
Zajęcia obejmują następujące zagadnienia:
- etyka badań naukowych; uniwersalne zasady; dobre praktyki w badaniach naukowych; nierzetelność w pracy naukowej
- podstawy prowadzenia pracy naukowej i badań naukowych
- metody prowadzenia badań naukowych w zakresie nauk teologicznych
- koncepcja problemu badawczego, wybór problemu, formułowanie i weryfikacja hipotez
- opracowanie wyników badań naukowych
- wnioskowanie: rodzaje wnioskowania, błędy wnioskowania
- artykuł naukowy, recenzja, abstrakt
- tworzenie tekstu naukowego: prace przygotowawcze; kroki do napisania artykułu naukowego
- od obszaru tematycznego do tezy
- ćwiczenia z formułowania tezy tekstu naukowego w oparciu o zadany obszar tematyczny; elementy prawa autorskiego
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe teologii (TD_W01, P8S_WG).
Zna i rozumie metodologię badań naukowych w teologii (TD_W03, P8S_WG).
UMIEJĘTNOŚCI:
Potrafi definiować cel i przedmiot badań teologicznych oraz formułować hipotezę badawczą w dziedzinie teologii (TD_U02, P8S_UW).
Potrafi rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze w dziedzinie teologii orz twórczo je stosować (TD_U03, P8S_UW).
Potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych (TD_U04, P8S_UW).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Jest gotów do krytycznej oceny dorobku teologii (TD_K01, P8S_KK).
Jest gotów do prowadzenia badań teologicznych w sposób samodzielny (TD_K08, P8S_KR).
Jest gotów do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej (TD_K09, P8S_KR).
Kryteria oceniania
Ocena jest składową: obecności na zajęciach, aktywności studenta, terminowego realizowania zadawanych prac ćwiczeniowych.
OCENA NIEDOSTATECZNA. Wiedza: student nie potrafi odróżnić pracy naukowej od innych form przekazu treści teologicznych. Umiejętności: doktorant nie potrafi definiować celu ani przedmiotu badań teologicznych ani formułować hipotezy badawczej w dziedzinie teologii. Kompetencje społeczne: doktorant nie jest gotowy do do krytycznej oceny dorobku teologii ani do samodzielnego prowadzenia badań teologicznych.
OCENA DOSTATECZNA: Wiedza: potrafi odróżnić pracę naukową od innych form przekazu treści teologicznych. Umiejętności: potrafi definiować cel i przedmiot badań teologicznych oraz formułować hipotezy badawcze w dziedzinie teologii. Kompetencje społeczne: jest gotowy do do krytycznej oceny dorobku teologii i do samodzielnego prowadzenia badań teologicznych.
OCENA DOBRA: posiada wiedzę, umiejętności oraz kompetencje społeczne wystarczające do oceny dostatecznej i dodatkowo:
Wiedza: rozumie i zna światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne teologii. Umiejętności: potrafi rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze w dziedzinie teologii. Kompetencje społeczne: doktorant jest gotów do respektowania zasad własności intelektualnej.
OCENA BARDZO DOBRA: posiada wiedzę, umiejętności oraz kompetencje społeczne wystarczające do oceny dostatecznej i dobrej oraz dodatkowo: Wiedza: w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów zna i rozumie szczegółowe zagadnienia teologii. Umiejętności: potrafi twórczo stosować metody, techniki i narzędzia badawcze w dziedzinie teologii oraz potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych. Kompetencje społeczne: jest gotowy do respektowania zasady publicznej własności wyników naukowych badań teologicznych.
Literatura
Majka J., Metodologia Nauk Teologicznych, Wrocław 1981.
Zieliński J., Metodologia pracy naukowej, Warszawa 2012
Bielecki J. E., Metodologia. Seminaryjne i dyplomowe prace z teologii. Praktyczne wskazówki metodologiczne, Kraków 1993.
Napiórkowski St. C., Jak uprawiać teologię, Wrocław 2002.
Szymik J. i in., Mały Teolog 2. Poradnik dla piszących prace naukowe, Katowice 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: