Teologia pastoralna i katechetyka 5.1.1.2.04
1. Ewangelizacyjne przeobrażenie Kościoła
2. „Duszpasterstwo w nawróceniu” – nawrócenie pastoralne
3. Koncepcja teologii pastoralnej jako „żywego Kościoła” – deuterokatechumenat (F. Blachnicki)
4. Współpraca pasterzy i liderów świeckich w misji Kościoła
5. Pismo Święte wielkim kodem kulturowym – źródłem posługi słowa w Kościele
6. Animacja biblijna duszpasterstwa i wychowania w wierze
7. Katechetyka w odnowionym pastoralnym programie ewangelizacji
8. Szanse i możliwości ewangelizacyjne katechezy szkolnej
9. Katecheza ewangelizacyjna w nowych ruchach i wspólnotach kościelnych
10. Katecheza wobec krytyki Kościoła
11. Mass media narzędziem czy środowiskiem katechezy?
12. Formacja religijna dorosłych i seniorów.
Literatura uzupełniająca
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia korelują z opisem kierunkowych efektów uczenia się dla kierunku teologia.
Student (wiedza i zrozumienie):
– ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej (P7S_WG; TMA_W01);
– ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych (P7S_WG; TK-MA_W06);
– ma pogłębioną wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych w zakresie teologii nowej ewangelizacji oraz ogólną wiedzę o nich w zakresie filozofii (P7S_WG/K; TK-MA_W07).
Student (umiejętności):
– posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych (P7S_UW; TMA_U01);
– posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów (P7S_UW; TK-MA_U02);
– posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania różnych prac pisemnych i wystąpień ustnych w języku polskim i z wykorzystaniem wybranego języka obcego (P7S_UU; TK-MA_U11).
Student (kompetencje społeczne):
– rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny (P7S_KR; TMA_K01);
– posiada umiejętność współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (P7S_KR; TK-MA_K03);
– jest gotowy do własnej duchowej, społecznej i intelektualnej permanentnej autoformacji oraz do inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób (P7S_KR; TK-MA_K02).
Kryteria oceniania
Przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć (podejmowanie dyskusji, forma i treść używanych argumentów) – 20%.
Praca zaliczeniowa (przygotowanie prezentacji na temat wskazanego dzieła sztuki) – 40%.
Zaliczenie pisemne z prezentowanej podczas zajęć teorii – 40%.
Literatura
ALBERICH E., Katecheza dzisiaj. Podręcznik do katechezy fundamentalnej, Warszawa 2003.
BLACHNICKI F., Kerygmatyczna odnowa katechezy. Pisma katechetyczne, t. I-III, Warszawa 2005-2011.
BLACHNICKI F., Teologia pastoralna ogólna. Pisma pastoralne, t. I-II, Warszawa 2013-2015.
KAMIŃSKI R., Wprowadzenie do teologii pastoralnej, Kraków 2001.
KOCHEL J., MAREK Z., Pedagogia biblijna w katechezie, Kraków 20
Leksykon teologii pastoralnej, red. R. Kamiński, Lublin 2006.
Leksykon katechetyczny, red. J. Kochel, J. Kostorz, Kielce 2021 [w druku]
Nowa ewangelizacja w nowej katechezie, red. P. Mąkosa, Rzeszów 2013.
Nowa Ewangelizacja. Kerygmatyczny impuls w Kościele, red. P. Sowa, K. Kaproń, Gubin 2012.
PRADO FLORES J.H., Nowi ewangelizatorzy dla Nowej Ewangelizacji, Poznań 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: