Kurs stały z kultury bizantyńskiej 5.5.1.3.06
Kolejne zajęcia przedstawią zagadnienia dotyczące styku kultury prawosławnej oraz kina, ujawniające się w twórczości wybranych reżyserów rosyjskich: analiza wybranych filmów lub ich fragmentów pozwoli na odczytywanie znaczeń ukrytych w filmach, tworzonych w czasie funkcjonowania w ZSRR cenzury, niedopuszczającej wątków religijnych. Przykładem takiej twórczości są filmy Andrieja Tarkowskiego (Andriej Rublow, Stalker) oraz Łarisy Szepitko (Wniebowstąpienie). Również w filmach Andrieja Zwiagincewa (Powrót; Lewiatan) i Pawła Łungina (Wyspa; Car; Dyrygent) można zidentyfikować motywy biblijne oraz zaczerpnięte.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zajęcia łączą metodę konwersatorium z ćwiczeniami (praca z materiałami audiowizualnymi).
Na ocenę składa się aktywność studenta podczas zajęć oraz wynik ustnego kolokwium:
na ocenę 3.0 50-60%
na ocenę 3.5 61-70%
na ocenę 4.0 71-80%
na ocenę 4.5 81-90%
na ocenę 5.0 > 90%
Literatura
Lis Marek, The Bible in the films of Pavel Lungin and Andrey Zvyagintsev, „Studia Religiologica” (2018) T. 51, nr 2, s. 83–92.
Lis Marek, Epifania w kinie, w: Sebastian Jakub Konefał, Magdalena Zelent, Krzysztof Kornacki (red.), Sacrum w kinie. Dekadę później, Gdańsk 2013, s. 51–62.
Lis Marek, Kina rosyjskiego fascynacje Biblią, w: Joanna Kazimiera Wawrzynów, Wawrzyniec Zbigniew Wojtyra (red.), Antropologia kina Andrieja Tarkowskiego, Wrocław 2019, s. 43–54.
Lis Marek, Wyspa, Car i Dyrygent: Biblia oczami Pawła Łungina, „Studia Filmoznawcze” (2014) nr 35, s. 103–118.
Wieczorek Bartosz, Figura świętego głupca w twórczości Andrieja Tarkowskiego, "Studia Filmoznawcze" (2019) nr 40, s. 175-186.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: