Wprowadzenie do Orientu chrześcijańskiego 5.6.0.1.05
Treści kształcenia:
1. Terminologia i geografia
2. Struktura eklezjalna chrześcijańskiego Wschodu
3. Starożytne Kościoły Wschodnie
4. Języki i piśmiennictwo chrześcijańskiego Orientu
5. Teologia i duchowość Kościołów Wschodnich
6. Chrześcijaństwo azjatyckie w czasach nowożytnych
7. Tożsamość chrześcijan Orientu
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
OCL_W03: ma uporządkowaną wiedzę na temat chrześcijaństwa w świecie Orientu, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, geograficznych i politycznych podstaw. P6S_WG
OCL_W07: ma elementarną wiedzę o różnych językach chrześcijańskiego Wschodu. P6S_WG
OCL_U01: potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk religijnych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami ludzkiej działalności. P6S_UW
OCL_U02: potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu orientalistyki chrześcijańskiej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów religijnych, kulturalnych i politycznych Orientu. P6S_UW
OCL_U06: potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z szeroko rozumianej orientalistyki chrześcijańskiej z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku religiologii, nauk o polityce, jak i innych dyscyplin. P6S_UK
OCL_K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. P6S_KK
OCL_K09: uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego chrześcijan Wschodu. P6S_KR
Kryteria oceniania
- przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć (podejmowanie dyskusji, forma i treść używanych argumentów) – 40%.
- praca zaliczeniowa (przygotowanie prezentacji na temat wskazanego zagadnienia) – 60%
Ocena niedostateczna: student nie ma wiedzy na temat chrześcijaństwa w świecie Orientu, języków i uwarunkowań kulturowych; nie potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk religijnych i nie analizuje ich powiązania z różnymi obszarami ludzkiej działalności. Nie potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z szeroko rozumianej orientalistyki chrześcijańskiej; nie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego chrześcijan Wschodu.
Ocena dostateczna: student w podstawowym stopniu posiada ma wiedzę na temat chrześcijaństwa w świecie Orientu, języków i uwarunkowań kulturowych; potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk religijnych i analizuje ich powiązania z różnymi obszarami ludzkiej działalności; potrafi w sposób spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z szeroko rozumianej orientalistyki chrześcijańskiej; uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego chrześcijan Wschodu.
Ocena dobra: student posiada ma wiedzę na temat chrześcijaństwa w świecie Orientu, języków i uwarunkowań kulturowych; potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk religijnych i analizuje ich powiązania z różnymi obszarami ludzkiej działalności; potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z szeroko rozumianej orientalistyki chrześcijańskiej; uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego chrześcijan Wschodu.
Ocena bardzo dobra: ma uporządkowaną wiedzę na temat chrześcijaństwa w świecie Orientu, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, geograficznych i politycznych podstaw, języków i uwarunkowań kulturowych; potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk religijnych i analizuje ich powiązania z różnymi obszarami ludzkiej działalności; potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z szeroko rozumianej orientalistyki chrześcijańskiej; uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego chrześcijan Wschodu. W całości przedsięwzięć wykazuje się własną inicjatywą.
Literatura
Dokumenty Kościoła:
Jan Paweł II, List apostolski "Orientale lumen" (1995);
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska "Ecclesia in Asia" (1999);
Benedykt XVI, Adhortacja apostolska "Ecclesia in Medio Oriente" (2012).
----
Fils Andrzej, Kowalska Beata, "Zapomniani bracia. Ginący świat chrześcijan Bliskiego Wschodu", Kraków 2003.
Jenkins Philip, "The Lost History of Christianity. The Thousand-Year Golden Age of the Church in the Middle East, Africa and Asia", New York 2008.
Moffett Samuel H., "A History of Christianity in Asia" vol. 1, New York 1998.
Nicolini-Zani Matteo, "Ła via radiowa per l'oriente", Magnano 2006.
Oeldemann Johannes, "Die Kirchen desa christlichen Ostens", Kevelaer 2016.
Roberson Ronald G., "Chrześcijańskie Kościoły Wschodnie", Kraków 2005.
Siniscalco Paolo, "Starożytne Kościoły Wschodnie. Historia i literatura", Kraków 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: