Martyrologia chrześcijańskiego Orientu 5.6.0.4.06
Plan zajęć:
1. Wprowadzenie do teologii męczeństwa
2. Czterdziestu męczenników z Sebasty w Armenii (320 r.)
3. Męczeństwo Symeona bar Sabba'e w Persji (344 r.)
4. Męczeństwo Szuszanik w Gruzji (458 r.)
5. Męczennicy z Nadżranu w Arabii (652 r.)
6. Paweł Miki i męczennicy z Nagasaki w Japonii (1597 r.).
7. Andrzej Dung-Lac oraz męczennicy wietnamscy (1745-1862 r.)
8. Ludobójstwo Ormian w Imperium Osmańskim (1915-1917)
9. Ofiary pogromów antychrześcijańskich w stanie Orisa w Indiach (2008 r.)
10. Chrześcijanie zamordowani w bagdadzkiej katedrze w Iraku (2010 r.)
11. Męczennicy koptyjscy zamordowani w Libii (2015 r.)
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W1. Student zna elementarną terminologię używaną w orientalistyce chrześcijańskiej i teologii oraz rozumie jej źródła i zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (OCL_W01; P6S_WG).
W2. Ma uporządkowaną wiedzę na temat chrześcijaństwa w świecie Orientu, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, geograficznych i politycznych podstaw (OCL_W03; P6S_WG).
W3. Zna koncepcje religii monoteistycznych i ich wzajemne powiązania (OCL_W04; P6S_WG).
W4. Ma elementarną wiedzę dotyczącą stosunków między wyznaniami chrześcijańskimi Orientu (OCL_W08; P6S_WK).
W5. Zna najważniejsze tradycyjne oraz współczesne nurty i systemy kulturowe Orientu, rozumie ich historyczne uwarunkowania (OCL_W11; P6S_WK).
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk religijnych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami ludzkiej działalności (OCL_U01; P6S_UW).
U2. Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu orientalistyki chrześcijańskiej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów religijnych, kulturalnych i politycznych Orientu (OCL_U02; P6S_UW).
U3. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i językach obcych) oraz nowoczesnych technologii (ICT); ma umiejętności w zakresie wybranego języka obcego zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (OCL_U04; P6S_UK).
U4. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań międzykulturowej integracji chrześcijan oraz wyznawców innych religii Wschodu; potrafi generować rozwiązania konkretnych zadań w ramach kultury i antropologii chrześcijańskiej oraz prognozować przebieg ich rozwiązywania i przewidywać skutki planowanych działań (OCL_U10; P6S_UU).
U5. Posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania różnych prac pisemnych w języku polskim i z wykorzystaniem wybranego języka obcego (OCL_U16; P6S_UU).
KOMPETENCJE:
K1. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (OCL_K01; P6S_KK).
K2. Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny w refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej (OCL_K04; P6S_KK).
K3. Ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego i dziedzictwa religijno-kulturowego chrześcijańskiego Orientu (OCL_K07; P6S_KK).
K4. Uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego chrześcijan Wschodu (OCL_K09; P6S_KR).
K5. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania ekumeniczne i pojednawcze (OCL_K10; P6S_KO).
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się):
- zadania cząstkowe (efekty W1,W2,W3,W5,U1,K1,K3)
- praca zaliczeniowa (efekty W4,U2,U3,U4,U5,K2,K4,K5)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny końcowej:
- przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć (m.in. udział w dyskusji, forma i treść używanych argumentów) – 50%
- praca zaliczeniowa (przygotowanie prezentacji na zadany temat) – 50%
Literatura
Abdalla M., Losy chrześcijan himjaryckich jemeńskiego miasta Nadżran (VI–X w.) w źródłach arabskich i asyryjskich, w: M.M. Dziekan, I. Kończak (red.), Arabowie – Islam – Świat, Łódź 2008, s. 557–569.
Charkiewicz J., Męczennicy XX wieku. Martyrologia prawosławia w Polsce w biografiach świętych, Warszawa 2008.
Çiçek, H.I., Martyrium zwischen Gewalt und Gewaltfreiheit. Eine Kriteriologie im Blick auf Christentum, Islam und Politik, Münster 2010.
Cisło W., Imigranci u bram. Kryzys uchodźczy i męczeństwo chrześcijan w XXI w., red. P. Stachnik, Kraków 2017.
Curtaweli J., Męczeństwo Szuszanik, Kraków 1991.
Jagodziński M., Teologiczno-eklezjalne wymiary świadectwa i męczeństwa chrześcijan w XX wieku, „Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie” 18 (2012) z. 1, s. 19-32.
Małecki R., Istotne elementy teologii męczeństwa, „Ateneum Kapłańskie” 135 (2000) z. 2-3, s. 204-216.
Niewiadomski J., Siebenrock R.A., Çiçek H.I., Moosbrugger M. (red.), Opfer – Helden – Märtyrer. Das Martyrium als religionspolitologische Herausforderung, Innsbruck 2011.
Starowieyski M. (red.), Męczennicy pierwszych wieków chrześcijaństwa, Kraków 2020.
Teister W., Uciecha A., Postawa chrześcijan Kościoła perskiego w czasie prześladowań Szapura II, „Vox Patrum” 32 (2012) t. 57, s. 667-676.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: