Historia Kościoła na Śląsku 5.FAK.045
Treści programowe wykładu
1. Śląsk na arenie europejskiej
2. Śląsk przedchrześcijański
3. Utworzenie diecezji śląskiej w ramach metropolii gnieźnieńskiej
4. Okres wielkich biskupów (1169-1301)
5. „Złoty wiek” biskupstwa wrocławskiego (1301-1376)
6. Śląsk i diecezja wrocławska w okresie wojen husyckich (XV wiek)
7. Diecezja wrocławska w przededniu reformacji
8. Rozwój protestantyzmu na Śląsku (1519-1574)
9. Reforma katolicka na Śląsku i kontrreformacja (XVI-XVII wiek)
10. Śląsk pod rządami Pruskimi (1742-1871)
11. Kulturkampf na Śląsku
12. Śląska diecezja pod rządami kardynałów G. Koppa i A. Bertrama (1881-1945)
13. W cieniu dwóch wojen światowych
14. W nowej, polskiej rzeczywistości
15. Diecezje na Śląsku po 1945 roku: 1945, 1972, 1992, 2004
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W 1. Student ma uporządkowaną wiedzę o historycznych i kulturowych uwarunkowaniach życia społecznego, także małżeńskiego i rodzinnego, na przykładzie śląskiej historii, TMA_W07, P7S_WG;
W 2. Rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym, TMA_W14, P7S_WG, PS7_WK.
Umiejętności:
U 1.Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i ich miejsca w procesie historyczno-kulturowym, TMA_U08, P7S_UW;
U 2. Potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi z zakresu historii w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych, TMA_U07, P7S_UW.
Kompetencje społeczne (postawy):
K 1. Interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii (szczególnie na Śląsku), podejmuje dalsze działania dotyczące podniesienia swoich kwalifikacji, TMA_K08, P7S_KR;
K 2. Uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy, TMA_K10, P7S_KO.
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne.
Podstawowe kryteria:
1. Znajomość prezentowanej tematyki przeprowadzonej na wykładach – 50%
2. Aktywność na zajęciach – 30%
3. Znajomość zadanych lektur – 20%
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
Dola K., Dzieje Kościoła na Śląsku, cz. I – Średniowiecze, Opole 1996.
Górecki P., Wpływ Kościoła katolickiego na dzieje i rozwój Śląska. Przyczynek do dyskusji nad rolą chrześcijaństwa w historii Śląsku, „Roczniki Historii Kościoła” t. 5(60) 2013, s. 91-124.
Kopiec J., Dzieje Kościoła katolickiego na Śląsku Opolskim, Opole 1991.
Pater J., Z dziejów wrocławskiego Kościoła, Wrocław 1997.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
Dola K., Obraz statystyczny diecezji wrocławskiej w 1724 roku, STHSO 11(1985), s. 211-229.
Kopiec J., Diecezja gliwicka. Dzieje i współczesność, Gliwice 1999.
Mandziuk J., Historia Kościoła katolickiego na Śląsku, t. 1-5, Warszawa 1999-2010.
B. Literatura uzupełniająca
Chrząszcz J., Kirchengeschichte Schlesiens für Schule und Haus, Breslau 1908.
Marschall W., Geschichte des Bistums Breslau, Stuttgart 1980.
Pawlik J., Miejsca pątnicze i ruch pielgrzymkowy w diecezji katowickiej, NP t. 44(1975), s. 159-184.
Rogalski A., Kościół katolicki na Śląsku. Studia nad dziejami diecezji wrocławskiej, Warszawa 1955.
Seppelt F. X., Geschichte des Bistums Breslau, Teil I, im: Real-Handbuch des Bistums Breslau, Breslau 1929, s. 5-144.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: