Seminarium naukowe z patrologii 5.SEM.03
Trzyletni okres uczestniczenia w seminarium naukowym składa się z kilku etapów związanych z metodologią pisania pracy magisterskiej:
1) określenie tematyki pracy poprzez dyskusję z każdym studentem rozpoczynającym zajęcia na seminarium;
2) opisanie metody zbierania i gromadzenia materiałów (sposoby ich weryfikacji i selekcji) połączone z przejściem do działów Biblioteki Wydziałowej;
3) po dokonaniu kwerendy samodzielne konstruowanie planu pracy: przedstawienie go na seminarium i wspólna nad nim dyskusja;
4) przekazanie wiadomości dotyczące zawartości rozdziałów pracy magisterskiej (prowadzenie narracji naukowej, stawianie tez, wyciąganie wniosków, dokonywanie syntetyzujących ujęć), a także stosowana techniki konstruowania przypisów;
5) zapoznanie studentów z metodologią pisania wstępu, zakończenia i bibliografii;
6) przekazanie najważniejszych wiadomości dotyczących technicznych wymogów redakcji pracy.
Podczas poszczególnych zajęć seminaryjnych ma miejsce prezentacja przez studentów praktycznych osiągnięć metodologicznych: relacja z lektury artykułu naukowego z własnej tematyki, odczytanie paragrafu i dyskusja nad jego wartościami formalnymi i merytorycznymi.
Ponadto odbywają się prezentacje nowości wydawniczych z patrologii, referowanie programów konferencji naukowych - krajowych i zagranicznych, wraz z przedstawieniem niektórych sylwetek badaczy naukowych.
Rodzaj przedmiotu
seminaria magisterskie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1) Absolwent ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie historii Kościoła i patrologii, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej: TMA_W01, P7S_WG;
2) Zna terminologię nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie: TMA_W03, P7S_WG;
3) Ma gruntowną znajomość zasad interpretowania tekstu teologicznego: TMA_15, P7S_WG.
UMIEJĘTNOŚCI:
1) Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej: TMA_U01, P7S_UW;
2) Posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych: TMA_04, P7S_UW;
3) Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym: TMA_08; P7S_UW.
KOMPETENCJE:
1) Rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny: TMA_K02, P7S_KR;
2) Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów: TMA_k06; P7S_KO;
3) Ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego: TMA_K07, P7S_KO.
Kryteria oceniania
METODY:
Na ocenę składają się następujące elementy: obecność na seminarium, aktywność na zajęciach, uczestniczenie w poszczególnych zadaniach ćwiczebnych, postępy w redagowaniu pracy magisterskiej.
KRYTERIA:
ocena niedostateczna
Wiedza:
1) Absolwent nie posiadł metodologicznej wiedzy oraz nie rozumie specyfiki przekazu patrystycznego dziedzictwa;
2) Nie zna terminologii teologicznej, zwłaszcza w obrębie patrologii, a także kontekstu historycznego;
3) Nie potrafi dokonywać interpretacji tekstu teologicznego z zakresu literatury patrystycznej.
Umiejętności:
1) Absolwent nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i oceniać informacji z różnych źródeł i wydawać krytycznych sądów;
2) Nie posiada umiejętności interpretowania źródeł teologicznych;
3) Nie potrafi dokonywać analiz porównawczych wytworów kultury w procesie historyczno-społecznym.
Kompetencje:
1) Nie rozumie potrzeby intelektualnego formowania się przez całe życie i uzupełniania wiedzy i umiejętności w procesie dalszego samokształcenia się;
2) Nie rozumie interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania kwestii teologiczno-historycznych;
3) Nie posiada świadomości własnej odpowiedzialności za kształtowanie życia społecznego i dziedzictwa chrześcijańskiego.
ocena dostateczna
Wiedza:
1) Absolwent w stopniu podstawowym posiadł metodologiczną wiedzę oraz częściowo rozumie specyfikę przekazu patrystycznego dziedzictwa;
2) W pełni nie zna terminologii teologicznej, zwłaszcza w obrębie patrologii, a także kontekstu historycznego;
3) Potrafi w sposób częściowy dokonywać interpretacji tekstu teologicznego z zakresu literatury patrystycznej.
Umiejętności:
1) Absolwent w stopniu podstawowym potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i oceniać informacje z różnych źródeł i wydawać krytyczne sądy;
2) Posiada częściową umiejętność interpretowania źródeł teologicznych;
3) W stopniu podstawowym potrafi dokonywać analiz porównawczych wytworów kultury w procesie historyczno-społecznym.
Kompetencje:
1) W stopniu podstawowym rozumie potrzeby intelektualnego formowania się przez całe życie i uzupełniania wiedzy i umiejętności w procesie dalszego samokształcenia się;
2) Częściowo rozumie interdyscyplinarne podejście do rozwiązywania kwestii teologiczno-historycznych;
3) Posiada niepełną świadomość własnej odpowiedzialności za kształtowanie życia społecznego i dziedzictwa chrześcijańskiego.
ocena dobra
Wiedza:
1) Absolwent posiadł metodologiczną wiedzę oraz rozumie specyfikę przekazu patrystycznego dziedzictwa;
2) Zna terminologię teologiczną, zwłaszcza w obrębie patrologii, a także kontekst historyczny;
3) Potrafi dokonywać interpretacji tekstu teologicznego z zakresu literatury patrystycznej.
Umiejętności:
1) Absolwent potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i oceniać informacje z różnych źródeł i wydawać krytyczne sądy;
2) Posiada umiejętność interpretowania źródeł teologicznych;
3) Potrafi dokonywać analiz porównawczych wytworów kultury w procesie historyczno-społecznym.
Kompetencje:
1) Rozumie potrzeby intelektualnego formowania się przez całe życie i uzupełniania wiedzy i umiejętności w procesie dalszego samokształcenia się;
2) Rozumie interdyscyplinarne podejście do rozwiązywania kwestii teologiczno-historycznych;
3) Posiada świadomość własnej odpowiedzialności za kształtowanie życia społecznego i dziedzictwa chrześcijańskiego.
ocena bardzo dobra
Wiedza:
1) Absolwent w sposób pełny posiadł metodologiczną wiedzę oraz doskonale rozumie specyfikę przekazu patrystycznego dziedzictwa;
2) Zna rozległą terminologię teologiczną, zwłaszcza w obrębie patrologii, a także kontekst historyczny;
3) Potrafi w sposób pogłębiony dokonywać interpretacji tekstu teologicznego z zakresu literatury patrystycznej.
Umiejętności:
1) Absolwent w sposób doskonały potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i oceniać informacje z różnych źródeł i wydawać krytyczne sądy;
2) Posiada pogłębioną umiejętność interpretowania źródeł teologicznych;
3) Potrafi dokonywać szerokich analiz porównawczych wytworów kultury w procesie historyczno-społecznym.
Kompetencje:
1) W sposób pogłębiony rozumie potrzeby intelektualnego formowania się przez całe życie i uzupełniania wiedzy i umiejętności w procesie dalszego samokształcenia się;
2) W pełni rozumie interdyscyplinarne podejście do rozwiązywania kwestii teologiczno-historycznych;
3) Posiada pogłębioną świadomość własnej odpowiedzialności za kształtowanie życia społecznego i dziedzictwa chrześcijańskiego.
Praktyki zawodowe
Uczestnictwo w seminarium naukowym z patrologii jest finalizowane złożeniem pracy magisterskiej i jej obroną wraz z egzaminem końcowym.
Literatura
Literatura podstawowa:
Wyczawski H.E., Technika pisania pracy magisterskiej, Wrocław 1991.
Bielecki J.E., Metodologia. Seminaryjne i dyplomowe prace z teologii. Praktyczne wskazówki metodologiczne, Kraków 1993.
Grzechowiak S., Wprowadzenie do pisania prac magisterskich z nauk teologicznych, Gniezno 1995.
Seweryniak H., Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych z teologii,Płock 1997.
Drączkowski F., ABC pisania pracy magisterskiej. Pelplin 2000.
Literatura uzupełniająca:
Wożniak K., O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Warszawa 1998.
Napiórkowski S.C., Jak uprawiać teologię, Wrocław 2002.
Szymik J. Mały Teolog. Poradnik dla piszących prace naukowe, Katowice 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: