Biologia rozwoju zwierząt 6.1-BiolRZ
Problematyka wykładu:
Sposoby rozrodu zwierząt. Determinacja płci u zwierząt. Komórki płciowe. Gametogeneza. Proces zapłodnienia. Bruzdkowanie. Gastrulacja. Różnicowanie listków zarodkowych. Organogeneza. Mechanizmy rozwoju embrionalnego zwierząt. Ewolucyjne aspekty biologii rozwoju. Praktyczne zastosowania osiągnięć współczesnej embriologii (diagnostyka prenatalna, prenatalna terapia genowa, anomalie rozwojowe zwierząt i człowieka, klonowanie, inżynieria prokreacyjna).
Problematyka laboratoriów:
Embriologia porównawcza: rozwój zarodkowy nicieni, owadów, jeżowców, ryb, płazów bezogonowych, ptaków, zarodkowy ssaków.
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W01 rozpoznaje problemy badawcze z pogranicza nauk biologicznych
K_W02 interpretuje złożoność procesów i zjawisk w przyrodzie, których rozwiązanie wymaga podejścia interdyscyplinarnego
K_W03 identyfikuje zróżnicowanie organizmów oraz bogactwo struktur i funkcji
K_W04 dokonuje wieloaspektowej analizy porównawczej mechanizmów molekularnych, komórkowych i fizjologicznych funkcjonowania organizmów
K_W05 opisuje reguły oraz mechanizmy molekularne i komórkowe rozwoju organizmów, w tym embriogenezy
K_W06 opisuje wzajemne relacje organizm–środowisko
K_W07 interpretuje powiązania filogenetyczne między wybranymi grupami organizmów
K_W11 dysponuje pogłębioną wiedzą z zakresu wybranej specjalności nauk biologicznych
K_W12 dostrzega dynamiczny rozwój nauk biologicznych
K_W17 rozpoznaje bogactwo współczesnych podejść i technik doświadczalnych w naukach biologicznych i właściwie planuje ich wykorzystanie do rozwiązywania postawionych zadań
Umiejętności
K_U01 wybiera i stosuje techniki i narzędzia badawcze adekwatne do problemów studiowanej specjalności nauk biologicznych
K_U03 wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji biologicznych, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
K_U06 wykorzystuje zdobytą wiedzę specjalistyczną do interpretacji zebranych danych empirycznych oraz wnioskowania
K_U07 konfrontuje krytycznie informacje biologiczne pochodzące z różnych źródeł i na tej podstawie wyciąga uzasadnione wnioski
Kompetencje społeczne
K_K01 ma świadomość złożoności zjawisk i procesów biologicznych
K_K02 konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów biologicznych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
K_K03 jest odpowiedzialny za powierzany sprzęt i własną pracę oraz szanuje pracę innych
K_K04 ma nawyk korzystania z uznanych źródeł informacji naukowej oraz posługiwania się zasadami krytycznego wnioskowania przy rozstrzyganiu problemów praktycznych
K_K05 ma świadomość umiejętności niezbędnych do pełnienia roli kierowniczej w zakresie działalności opartej na wiedzy i umiejętnościach z zakresu biologii
K_K06 systematycznie aktualizuje wiedzę biologiczną i informacje o jej praktycznych zastosowaniach
K_K07 wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych oraz tworzenie ergonomicznych i bezpiecznych warunków pracy
Kryteria oceniania
W: egzamin pisemny: testowy i z pytaniami (zadaniami) otwartymi
L: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru
Literatura
Cz. Jura, J. Klag (red.). Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. T. 1-2. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2005.
M. Maliszewski (red.). Ćwiczenia z biologii rozwoju zwierząt. Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: