Metodologia nauk przyrodniczych 6.1-MNP
Treści programowe
A. Problematyka wykładu: podstawy teorii poznania; spór o uniwersalia; porządek argumentacyjny w nauce (interpretacja, uzasadnianie, uznawanie); struktura i funkcje nauki; rodzaje pytań; wyjaśnianie; nauka jako działalność modelująca rzeczywi-stość; teorie rozwoju nauki; struktura teorii i powiązania metodologiczne w biologii. Znaczenie nauki w życiu społecznym.
B. Problematyka konwersatorium: podstawowe reguły logiki formalnej; zagadnienie prawdy; dyskusja naukowa;
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W01: rozpoznaje problemy badawcze z pogranicza nauk biologicznych, które wymagają zastosowania zaawansowanych narzędzi nauk ścisłych_P7S_WG
K_W02: interpretuje złożoność procesów i zjawisk w przyrodzie, których rozwiązanie wymaga podejścia interdyscyplinarnego_P7S_WG
K_W13: wskazuje najistotniejsze trendy rozwoju nauk biologicznych w zakresie studiowanej przez siebie specjalności_P7S_WG
K_W16: wyjaśnia konsekwencje różnic podejścia redukcjonistycznego i holistycznego w metodologii badań biologicznych_P7S_WG
Umiejętności
K_U03: wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych_P7S_UW
K_U07: analizuje krytycznie informacje pochodzące z różnych źródeł i formułuje uzasadnione poglądy_P7S_UW
Kompetencje społeczne (postawy)
K_K02: stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej_P7S_KK
K_K04: ma nawyk korzystania ze źródeł informacji oraz posługiwania się zasadami logicznego wnioskowania przy rozstrzyganiu problemów_P7S_KK
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia:
- egzamin (W)
- zaliczenie z oceną (K)
Formy zaliczenia:
- egzamin pisemny: rozwiązywanie zadanych problemów (krótkie wypowiedzi) (W)
- ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru (K)
Podstawowe kryteria:
(W): prawidłowe rozwiązanie co najmniej połowy zadanych problemów
(K): poprawne sporządzenie wszystkich sprawozdań
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć:
Kuhn, T.S., 1962: The structure of scientific revolutions. Univ. Chicago Press, 172p. [Struktura rewolucji naukowych, tł. Helena Ostromęcka, wyd. I: Warszawa 1968, PWN, ss. 206; wyd II: 2001, Wyd. Fundacja Aletheia, ss. 368].
Popper, K., 1972: Objective Knowledge: An Evolutionary Approach. [Wiedza obiektywna: Ewolucyjna teoria episte-mologiczna, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002, ss. 512].
Ajdukiewicz, K. (dowolne wydanie): Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania. Metafizyka.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta:
Kartezjusz (dowolne wydanie): Rozprawa o metodzie.
Schopenhauer, A. (dowolne wydanie): Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: