Bioremediacja gruntów 6.10-BGr
A. Problematyka wykładu
Charakterystyka chemiczna zanieczyszczeń nieorganicznych. Charakterystyka chemiczno-biologiczna zanieczyszczeń organicznych. Założenia ogólne bioremediacji terenów zdegradowanych chemicznie. Techniki oczyszczania podłoża gruntowego zanieczyszczonego chemicznie ww. grupami zanieczyszczeń w warunkach in-situ i ex-situ
B. Problematyka zajęć konwersatoryjnych
Podział zanieczyszczeń organicznych oraz charakterystyka ich zachowania w środowisku gruntowo-glebowym. Efektywność technologii remediacji gruntów, Analiza możliwych dróg degradacji związków organicznych w warunkach tlenowych oraz bez-tlenowych.
Techniki izolowania znacznych ilości substancji ropopochodnych z gruntów i zwierciadła wód gruntowych oraz eliminacja związków zabsorbowanych w glebie. Ekonomika proponowanych technologii. Środowiskowe i społeczne aspekty procesów bioremediacyjnych.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania
(brak danych)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
studentka/student: posiada wiedzę dotyczącą podstawowych technologii pozwalających na szybką i ekonomicznie uzasadnioną bioremediację gruntów, a w szczególności wykazuje znajomość technologii wykorzystujących naturalne procesy przywracania wysokiej kultury gleb. Wykazuje znajomość przebiegu oczyszczania gleb i gruntów zarówno pod względem detali technologicznych jak i chemicznych aspektów re mediacji OŚ1A_W01, OŚ1A_W02, OŚ1A_W03, OŚ1A_W04
Umiejętności
studentka/student: potrafi wybrać właściwą technologię bioremediacyjną w zależności od typu i miejsca wystąpienia zanieczyszczenia. Samodzielnie i świadomie stosuje podstawowe techniki obliczeniowe, umożliwiające właściwe przeprowadzenie zadań projektowych; wykazuje umiejętność abstrakcyjnego myślenia; potrafi analizować i obrabiać przedstawione dane; potrafi unikać błędów lub minimalizować ich skutki OŚ1A_U06, OŚ1A_U21
Kompetencje społeczne (postawy)
studentka/student jest wykazuje odpowiedzialność na zajęciach; efektywnie i samodzielnie realizuje powierzone zadania, a także jest przydatny w pracy zespołowej w ramach zajęć konwersatoryjnych; wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo w czasie zajęć; wykazuje podwyższony poziom wrażliwości społecznej i ekologicznej OŚ1A_K09
Kryteria oceniania
• Zaliczenie na ocenę w formie pisemnej
• zaliczenie ustne / kolokwium
• ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru oraz aktywności studentek/studentów w czasie trwania zajęć konwersatoryjnych
W:50%+1 poprawnych odpowiedzi
K: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
1. Rosik-Dulewska Cz.: Podstawy Gospodarki Odpadami wyd. PWN 2010
2. Olszanowski A., Sozański M., Urbaniak A., Voelkel A.: Remediacja i bioremediacja zaniecz. wód i gruntów oraz wy-korzystanie modelowania i technik informatyWydawnictwo Politechniki Poznańskiej, ISBN: 83-7143-451-0
3. Błaszczyk M. Mikroorganizmy w ochronie środowiska. Wyd. PWN 2007
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
4. Praca zbiorowa red. Malina G. Rekyultywacja i rewitalizacja terenów zdegradowanych. Poznań 2011
B. Literatura uzupełniająca
1. czasopisma: Przegląd komunalny, Journal of Urban Technology, Journal of Environmental Engineering, Archives of Environmental Protection, Nafta-gaz, Biotechnologia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: