Techniki rekultywacji gruntów 6.10-TRG
Treści programowe
A. Problematyka wykładów: Regulacje prawne w ochronie powierzchni ziemi, ze szczególnym uwzględnieniem wymogów w zakresie rekultywacji gruntów. Stan gruntów zdegradowanych i zdewastowanych w Polsce na tle danych z Europy i Świata. Ogólne zasady rekultywacji i zagospodarowania. Materiały stosowane w rekultywacji gruntów. Sposoby neutralizacji gruntów zanieczyszczonych chemicznie. Wykorzystanie metod in situ i ex situ do usuwania zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich.
B.Problematyka pracowni projektowej: Eksploatacja odkrywkowa – systemy eksploatacji, urabiania surowców. Charakterystyka wyrobisk i zwałowisk powstałych w trakcie eksploatacji odkrywkowej. Techniki rekultywacji technicznej skarp i wierzchowiny zwałowisk. Metody technicznego przygotowania spągu w ramach prac rekultywacyjnych. Tworzenie filarów i stref ochronnych przy wyrobiskach odkrywkowych. Biotechniczne sposoby rekultywacji zwałowisk i spągu wyrobisk. Sposoby biologicznej rekultywacji terenów zdegradowanych. Techniczne i biotechniczne metody neutralizacji gruntów zanieczyszczonych chemicznie np. metalami ciężkimi, zasolonych itp.
C. Problematyka zajęć terenowych: Zapoznanie z metodami formowania skarp na zwałowiskach i w wyrobiskach, metody techniczne rekultywacji spągu wyrobisk zawodnionych i suchych, oszacowanie udatności roślin nasadzonych w trakcie rekultywacji biologicznej. Zapoznanie z metodami biotechnicznymi stosowanymi w rekultywacji
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: | W cyklu 2024/25-L: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się wg PRK z 2019r.
WIEDZA: po zakończeniu kursu student:
1. Ocenia wybrane właściwości fizyko-chemiczne gruntów zanieczyszczonych metalami ciężkimi substancjami ropopochodnymi, gleby zasolone;
2. Potrafi ocenić stopień degradacji i przekształcenia powierzchni Ziemi;
3. Potrafi powiązać deponowane zanieczyszczenia ze stopniem degradacji gleb; 4. Zna podstawy projektowania rekultywacji gruntów zdegradowanych.
UMIEJĘTNOŚCI: po zakończeniu kursu student:
1. Stosuje podstawowe techniki pracy w terenie i pracowni projektowej przydatne w analizie określenia stopnia przekształcenia powierzchni Ziemi;
2. Wykazuje umiejętność czytania ze zrozumieniem fachowej literatury oraz potrafi wykorzystać ją w opracowaniu prac pisemnych w ramach konwersatoriów;
3. Wykonuje i opracowuje koncepcję rekultywacji terenu zdegradowanego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: po zakończeniu kursu student:
1. Jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt i utrzymanie należytego porządku w salach dydaktycznych;
2.Efektywnie współdziała w pracy zespołowej w ramach zajęć konwersatoryjnych;
3. Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i kolegów.
Kryteria oceniania
Podstawowe metody i kryteria oceny:
Wykład: egzamin pisemny (100%)
Pracownia projektowa: zaliczenie na ocenę
przygotowanie projektu rekultywacji (60%), praca kontrolna - kolokwium (30%), aktywność podczas zajęć (10%)
Kurs terenowy: zaliczenie na ocenę
sprawozdanie z zajęć terenowych (60%), aktywność podczas zajęć (40%)
Literatura
1. Dwucet K., Krajewski W., Wach J. 1992. Rekultywacja i rewaloryzacja środowiska przyrodniczego. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice
2. Maciak F. 2003. Ochrona i rekultywacja środowiska, Wyd. SGGW, Warszawa
3. Siuta J. 1998. Rekultywacja gruntów, Instytut Ochrony Środowiska, Warszawa
4. Zadroga B., Olańczuk-Neyman K. 2001. Ochrona i rekultywacja podłoża gruntowego. Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: