Statystyka i modelowanie zjawisk przyrodniczych 6.11-SMZP
A. Problematyka wykładu:
Cel analiz statystycznych w naukach przyrodniczych; populacja generalna a próba. Podstawowe statystyki. Podstawy rachunku prawdopodo-bieństwa; rozkład normalny. Przedział ufności dla średniej. Testowanie hipotez. Testy t. Testy nieparametryczne. Poprawka Bonferroniego. Regresja i korelacja. Planowanie eksperymentów. Analiza wariancji; wybór testu do analiz. Modelowanie w ochronie środowiska. Podawanie i prezentacja wyników analiz statystycznych
B. Problematyka laboratorium:
Zaokrąglanie liczb, skala nominalna, porządkowa i interwałowa. Dokładność pomiarów. Średnie. Mediana, wartość modalna. Rachunek praw-dopodobieństwa. Przedział ufności dla średniej. Testowanie hipotez. Testy t Studenta (dla prób niezależnych i dla par wiązanych). Regresja i korelacja. Testy nieparametryczne. Poprawka Bonferroniego.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
posiada wiedzę dotyczącą podstawowych statystyk oraz rozumie w jakich przypadkach celowe jest ich wyznaczanie, omawia różnice między podstawowymi typami modeli.
Umiejętności:
potrafi omówić i przeanalizować etapy testowania hipotez oraz podać wniosek,
potrafi przeanalizować wyniki podstawowych analiz statystycznych, dobiera odpowiednią metodę statystyczną do rozwiązywanego problemu oraz potrafi zaplanować eksperyment,
Kompetencje społeczne (postawy):
rozumie cel wykorzystania modelowania w naukach o środowisku
Kryteria oceniania
Wykład: – zaliczenie pisemne składający się z krótkich pytań oraz krótkich problemów do rozwiązania (np. wyciągnięcia wniosków z zamieszczonych wykresów, wyników analiz statystycznych itp.)
Laboratorium: pisemny sprawdzian (wyznaczanie podstawowych statystyk, obliczanie prawdopodobieństwa, obliczanie granic przedziału ufności, testowanie hipotez w oparciu o testy dla dwóch prób, interpretacja wyników testów statystycznych)
Podstawowe kryteria
Wykład:50%+1 poprawnych odpowiedzi,
Laboratorium: pozytywnie zdany sprawdzian
Literatura
1. Łomnicki A. 2010: Wprowadzenie do statystki dla przyrodników. Warszawa, PWN.
2. Ferguson G.A., Takane Y. 1999. Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice,Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. Foryś U. 2005: Matematyka w biologii. Warszawa, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.
4. Fowler J., Cohen L., Jarvis P. 1997: Practical statistics for field biology. Chichester, John Wiley and Sons.
5. Quinn G.P., Keough M.J. 2002. Experimental design and data analysis for biologists. Cambridge University Press.
6. Rup K. 2005: Procesy przenoszenia zanieczyszczeń w środowisku naturalnym. Warszawa, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.
7. Sokal R.R., Rohlf F.J.: Biometry. 1995: New York, Freeman and Company.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: