Chemia środowiska 6.13-CHS
Przedmiot obejmuje wykłady oraz zajęcia laboratoryjne.
W ramach wykładów realizowane są następujące tematy: Układy i otoczenie w chemii środowiska; Typy reakcji chemicznych w atmosferze; Czynniki zakwaszające opad atmosferyczny; Chemia atmosfery obszarów miejskich; Właściwości chemiczne powietrza wewnątrz pomieszczeń; Biocydy organiczne;
Chemia odpadów stałych i oczyszczania ścieków; Biogeochemiczne cykle: węgla, azotu, siarki; Właściwości chemiczne gleby; Chemiczne i fizyczne właściwości wody; Wykresy pE/pH w ekosystemach wodnych; Chemia wód;
Chemia koloidów.
W ramach zajęć laboratoryjnych realizowane są zagadnienia: Analiza procesów zachodzących w atmosferze; Analiza reakcji powstawania i zanikania ozonu. Oznaczenia zawartości ozonu w atmosferze; Analiza reakcji warunkujących tworzenie smogu londyńskiego i smogu fotochemicznego; Oznaczanie CO2 w powietrzu atmosferycznym; Oznaczanie WWA w atmosferze; Określanie czynników powodujących zatrucia powietrza atmosferycznego; Analiza reakcji opisujących procesy wietrzenia w podłożu stałym; Oznaczanie biocydów; Oznaczenia mętności wody; Oznaczanie składu chemicznego wód kontynentalnych; Analiza składu chemicznego wód podziemnych; Analiza reakcji opisujących procesy chemiczne w ujściach rzek, estuariach i wodach oceanicznych; Określanie czynników powodujących zatrucia ekosystemów wodnych i lądowych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
EK 1- WIEDZA: Wiedza w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii z zakresu chemii środowiska. Rozumienie podstawowych zjawisk zachodzących w środowisku. Poszerzenie wiedzy dotyczącej właściwości matryc środowiskowych, procesów przebiegających w środowisku oraz przyczyn i skutków zanieczyszczenia środowiska.
EK 2- UMIEJĘTNOŚCI: Umiejętność stosowania podstawowych technik i narzędzi badawczych w zakresie chemii środowiska. Umiejętność wykonania zleconych prostych zadań badawczych lub ekspertyz pod kierunkiem opiekuna naukowego. Umiejętność wykorzystania dostępnych źródeł informacji, w tym źródeł elektronicznych. Umiejętność dokonywania syntezy danych pochodzących z różnych źródeł i wyciągania na tej podstawie wniosków.
EK 3- KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE: Znajomość zasad bezpieczeństwa w laboratorium chemicznym, samodzielna i zespołowa praca laboratoryjna, umiejętność pracy wg instrukcji do ćwiczeń. Krytyczne podejście do informacji upowszechnianych w mediach, szczególnie z zakresu nauk przyrodniczych.
Kryteria oceniania
Ocena za sprawozdanie z ćwiczeń.
Ocena za opracowanie i zaprezentowanie zadanego tematu.
Ocena określająca poziom wiedzy studenta – egzamin pisemny.
Na ocenę niedostateczną: nie odpowiada poprawnie na 2/3 pytań egzaminacyjnych, nie wykonuje sprawozdań i pracy zaliczeniowej, nie uczestniczy w zajęciach.
Na ocenę dostateczną: odpowiada poprawnie na połowę pytań egzaminacyjnych w stopniu podstawowym, wykonuje sprawozdania i pracę zaliczeniową w stopniu podstawowym, uczestniczy w zajęciach.
Na ocenę dobrą: odpowiada zadowalająco na 2/3 pytań egzaminacyjnych, wykonuje sprawozdania i pracę zaliczeniową w stopniu zadowalającym, aktywnie uczestniczy w zajęciach.
Na ocenę bardzo dobrą: odpowiada wyczerpująco na wszystkie pytania egzaminacyjne, wykonuje sprawozdania i pracę zaliczeniową na poziomie celującym, wykazuje się inicjatywą na zajęciach.
Literatura
1. Andrews J. E., Brimblecombe P., Jickells T. D., Liss P. S. Wprowadzenie do chemii środowiska, Wyd. Nauk.-Tech., W-wa 2000;
2. VanLoon Gary W., Duffy Stephen J. Chemia środowiska, Wyd. Nauk. PWN, W-wa 2008
3. Alloway B. J., Ayres D. C. Chemiczne podstawy zanieczyszczania środowiska, Wyd. Nauk. PWN, W-wa 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: