Biologiczne podstawy ochrony przyrody 6.15.BTI-BPOP
Problematyka wykładów: Różnorodność biotyczna - pojęcie, znaczenie, zagrożenia. Podstawowe ekosystemy świata. Las - ważnym elementem ekosystemu globalnego. Wpływ człowieka na ekosystem globalny oraz idea zrównoważonego rozwoju. Skutki dewastacji siedlisk. Przyczyny zaburzeń siedliskowych (zanieczyszczenie środowiska, wprowadzanie obcych gatunków i chorób, nadmierna eksploatacja zasobów). Rolnictwo konwencjonalne i ekologiczne. Agroleśnictwo. Żywność modyfikowana genetycznie - zalety i wady. Rozwój ochrony przyrody w Polsce i na świecie. Sposoby ochrony przyrody. Typowanie obszarów i obiektów chronionych. Zadrzewienia - pojęcie, rodzaje i funkcje. Tereny zieleni. Łąki kwietne - wsparcie lokalnej bioróżnorodności.
Problematyka konwersatoriów: Naturalne i antropogeniczne katastrofy ekologiczne. Rośliny obcego pochodzenia, ze szczególnym uwzględnieniem gatunków inwazyjnych. Zwierzęta obcego pochodzenia, ze szczególnym uwzględnieniem gatunków inwazyjnych. Formy ochrony przyrody w Polsce. Parki narodowe. Rezerwaty przyrody. Parki krajobrazowe. Obszary chronionego krajobrazu. Obszary Natura 2000. Pomniki przyrody ożywionej. Pomniki przyrody nieożywionej. Stanowiska dokumentacyjne. Użytki ekologiczne. Zespoły przyrodniczo-krajobrazowe. Ochrona gatunkowa roślin. Ochrona gatunkowa grzybów. Ochrona gatunkowa zwierząt. Kategorie ochrony przyrody Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody. Konwencje i porozumienia międzynarodowe w ochronie przyrody. Rezerwaty biosfery. Rezerwaty Ramsar. Korytarze ekologiczne. Ogrody botaniczne. Ogrody zoologiczne. Program Zielone Płuca Polski. Funkcje i zagrożenia drzew w środowisku miejskim.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
K_W01 Rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
K_U06 Potrafi uczyć się samodzielnie
K_U09 Samodzielnie wyszukuje i korzysta z dostępnych źródeł informacji naukowych, w tym elektronicznych
K_U11 Dokonuje syntezy danych pochodzących z różnych źródeł i wyciąga na tej podstawie wnioski
K_U12 W fachowej dyskusji potrafi posługiwać się specjalistycznym słownictwem typowym dla nauk przyrodniczych i technicznych
K_K03 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
wykłady - kolokwium pisemne z pytaniami otwartymi
konwersatoria - ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen z prezentacji oraz pisemnego kolokwium z pytaniami otwartymi
Kryteria oceniania:
do zaliczenia wykładów konieczne jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej 60% pytań
do zaliczenia konwersatorium konieczne jest uzyskanie pozytywnych ocen z prezentacji oraz z kolokwium (poprawna odpowiedź na co najmniej 60% pytań)
Literatura
Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2008. Ochrona środowiska przyrodniczego. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Pullin A. S. 2007. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Symonides E. 2014. Ochrona przyrody. Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Ustawa o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004. Dz. U z 2004r., Nr 92, poz. 880 (z późniejszymi zmianami).
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016r.
w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt.
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 października 2014r.
w sprawie ochrony gatunkowej roślin.
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 października 2014r.
w sprawie ochrony gatunkowej grzybów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: