Biologia konserwatorska 6.17-BKO
A. Problematyka wykładu: Podstawy teoretyczne biologii konserwatorskiej. Biosozologia. Procesy wymierania: naturalne, antropogeniczne. Oceny ryzyka wymarcia. Taksonomiczne problemy biologii konserwatorskiej. Ocena i ochrona różnorodności biologicznej na poziomie genetycznym, gatunkowym, biocenotycznym i krajobrazowym. Ocena bogactwa gatunkowego. Ochrona zjawisk i procesów przyrodniczych. Ochrona gatunkowa, biocenotyczna, planistyczna. Metody waloryzacji i inwentaryzacji przyrody. Biologiczne podstawy delimitacji obszarów i obiektów chronionych. Synantropizacja. Degeneracja zbiorowisk roślinnych. Degradacja i fragmentacja siedlisk. Formy degeneracji zbiorowisk roślinnych. Regeneracja zbiorowisk roślinnych. Biologiczne podstawy zarządzania zasobami przyrodniczymi.
B. Problematyka seminarium: Klasyczne przykłady zanikania gatunków. Gatunki zagrożone, charyzmatyczne, tarczowe, para-solowe, inwazyjne. Kategorie zagrożenia gatunków. Czerwone księgi i listy gatunków zagrożonych, niebieskie listy gatunków. Restytucje, reintrodukcje, metaplantacje, translokacje. Ochrona ex situ, in situ i inter situ.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
obowiązkowe
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Realizowany zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi:
AK1A_W01 charakteryzować podstawowe zjawiska, procesy i zagadnienia związane z funkcjonowaniem oraz kompozycją elementów przyrodniczych i antropogenicznych w tym związki i zależności między różnymi dyscyplinami nauk przyrodniczych właściwych dla architektury krajobrazu
AK1A_W07 opisywać podstawowe kategorie pojęciowe i terminologiczne w architekturze krajobrazu oraz z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i geografii fizycznej
AK1A_U01 rozpoznawać i klasyfikować na podstawie kluczy oraz innych dostępnych narzędzi elementy przyrody ożywionej i nieożywionej
AK1A_U16 czytać ze zrozumieniem literaturę z zakresu architektury krajobrazu i pokrewnych dyscyplin naukowych, w języku polskim i angielskim
AK1A_K01 uaktualniać i pogłębiać samodzielnie swoją wiedzę i umiejętności kognitywne oraz zawodowe zachowując krytyczną postawę i skłonność do weryfikowania pozyskiwanych informacji
AK1A_K06 dbać o bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz miejsce pracy, a także zachować opanowanie w stanach zagrożenia
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
wykłady - egzamin pisemny w formie pytań otwartych
seminaria - oceny z kolokwiów (pytania otwarte) i prezentacji
Kryteria oceniania:
wykłady - do zaliczenia wykładów konieczne jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej 60% pytań
seminaria - do zaliczenia seminariów konieczne jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej 60% pytań (kolokwia) oraz uzyskanie pozytywnych ocen z prezentacji
Literatura
Caughley G., Gunn A. 1996. Conservation Biology in Theory and Practice. Blackwell Science.
Given D. R. 1994. Principles and practice of plant conservation. Chapman & Hall, London.
Ferson F., Burgman M. (eds.). 2002. Quantitative methods for conservation biology. Springer-Verlag, New York.
Pullin A.S. 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: