Ogrody specjalnego przeznaczenia 6.21-OSP
Wykład: Ogrody terapeutyczne ich podział i funkcje. Hortiterapia w architekturze krajobrazu. Ogrody sensoryczne pełne dźwięku i zapachu. Chromoterapia w ogrodach terapeutycznych. Ogrody sensoryczne stymulujące przez zmysł dotyku. Ogród pełen smaku i witamin. Wiszące ogrody terapeutyczne. Współczesne ogrody zabaw dla dzieci. Ogrody dydaktyczne przy placówkach edukacyjnych i terapeutycznych. Ogrody sensoryczne przy szpitalach i ośrodkach opieki zdrowotnej. Współczesne ogrody przy obiektach sakralnych. Zieleń o funkcji izolacyjnej. Elementy zagospodarowania obszarów chronionych.
Pracownia: Przygotowanie projektu ogrodu sensorycznego (pobudzającego zmysły), terapeutycznego (przeznaczonego dla osób niepełnosprawnych), dydaktycznego (przeznaczonego dla trudnej młodzieży) oraz ogrodu zabaw dla dzieci (przeznaczonego dla dzieci w wieku przedszkolnym).
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Ma orientację w zakresie aktualnych problemów, trendów rozwojowych, idei i najnowszych osiągnięć przedstawianych w publikacjach z zakresu architektury krajobrazu i dziedzin pokrewnych (AK2A_W06)
- Zna zasady tworzenia i zarządzania pracownią badawczo-projektową oraz zasady bezpieczeństwa związane z projektowaniem i wykonywaniem obiektów architektury krajobrazu (AK2A_W11)
Umiejętności:
- Wykorzystuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze stosowane w analizie zjawisk i procesów kształtujących powierzchnię ziemi, w tym szatę roślinną, wpływających na charakter projektowania i urządzania obiektów architektury krajobrazu (AK2A_U01)
- Umie stosować techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych przestrzennych (AK2A_U06)
Kompetencje społeczne (postawy):
- Właściwie wyznacza hierarchię i kolejność działań projektowych, identyfikuje i rozstrzyga dylematy w trakcie realizacji wskazanego przez siebie lub innych zadania z zakresu architektury krajobrazu (AK2A_K03)
- Ma świadomość konsekwencji i wykazuje odpowiedzialność za zagrożenia wynikające ze stosowanych technik i metod przyjętych w realizacji prac projektowych i wykonawczych, tworzy warunki bezpiecznej pracy (AK2A_K05)
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie opracowanego projektu ogrodu
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Płoszaj-Witkowska B. (red) 2016. Hortiterapia. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.
2.Płoszaj-Witkowska B (red.) 2016. Hortiterapia – terapia wspomagająca rehabilitację dzieci i dorosłych. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.
3.Plomin B. 2012. Barwy w ogrodzie. Wydawnictwo ARKADY, Warszawa.
4.Erckenbrecht I., Lutter R. 2016. Naturalne zakątki zabaw dla dzieci w ogrodzie. Wydawnictwo PWRiL, Warszawa.
5.Coronado S. 2016. Wiszące ogrody. Wydawnictwo ARKADY, Warszawa.
6.Powel A. M. 2005. Ogrody w mieście. Projektowanie przestrzeni i roślinności. Wydawnictwo Elipsa, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: