Projektowanie zintegrowane I 6.21-PZ1
Treści programowe
Problematyka projektowa: Ergonomia, elementy i zasady projektowania przestrzeni ogólnodostępnych, w tym dla osób niepełnosprawnych ruchowo. Identyfikacja wizualna i sensoryczna. Hybrydyzacja natury i systemów inżynierskich. Praktyczne zastosowanie najnowszych tendencji kształtowania krajobrazu.
Aktualizacja, inwentaryzacja terenu i barier architektonicznych, założenia koncepcji, koncepcja, projekt zagospodarowania terenu z uwzględnieniem wytycznych. Integrowanie internalne, tematyczne i przestrzenne.
Źródła i metody pozyskiwania informacji do projektowania. Techniki prezentacji projektów.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- rozumie złożone zjawiska i procesy kształtujące powierzchnię ziemi, wpływające na warunki projektowania i urządzania obiektów architektury krajobrazu
- ma zaawansowaną wiedzę na temat możliwości i sposobów wykorzystywania potencjału środowiska przyrodniczego i kulturowego w kształtowaniu krajobrazu miast i obszarów wiejskich
- ma pogłębioną, szczegółową wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych, technicznych i sztuk pięknych związanych z architekturą krajobrazu.
- rozumie wpływ jakości krajobrazu na funkcjonowanie społeczności lokalnych
Umiejętności:
- wykorzystuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze mające wpływ na projektowanie i urządzanie obiektów architektury krajobrazu
- Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami kształtowania krajobrazu oraz wskazuje możliwości ich rozwiązania
- posiada umiejętność twórczego myślenia i działania
- potrafi ocenić wpływ istniejących i planowanych obiektów architektury krajobrazu na stan poszczególnych komponentów środowiska przyrodniczego.
Kompetencje społeczne (postawy):
- potrafi współdziałać i pracować w grupie,
- właściwie wyznacza hierarchię i kolejność działań projektowych
- uwzględnia potrzeby innych ludzi oraz zasady zrównoważonego rozwoju
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia:
• Pracowania projektowa - wykonanie projektu „bez barier”, ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru
Podstawowe kryteria
Pracownia projektowa: dostatecznie wykonane projektu „bez barier”
Literatura
Wykaz literatury
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
1. Wolski P., Kott M., Zasady zintegrowanego projektowania krajobrazu, Problemy Ekologii
Krajobrazu, T. XXXIII. 299-305.
2. Rylke J., Gawryszewska B., 2017. Teoria i zasady projektowania dla architektów krajobrazów. Sztuka ogrodu, sztuka krajobrazu. Fabryka Druku
3. Böhm A., 2006. Planowanie przestrzenne dla architektów krajobrazu. O czynniku kompozycji, PK, Kraków
4. Kozłowska (Walter) E. 2007. Proekologiczne gospodarowanie wodą w aspekcie architektury krajobrazu. Zrównoważone systemy drenażu (ZSD). Praca doktorska, promotor Drapella-Hermansdorfer A. Wrocław, Uniwersytet Przyrodniczy.
5. Wysocki M., 2010. Projektowanie otoczenia dla osób niewidomych: pozawzrokowa percepcja przestrzeni. Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. ISBN 9788373483415.
B. Literatura uzupełniająca:
1. Kowalski K., 2016. Projektowanie bez barier, ISBN 978-83-89681-88-1, www.niepełnosprawni.pl
2. Źródła elektroniczne (wejście przez Wirtualna Bibliotekę Nauki, stronę biblioteki UO)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: