Pedagogika pracy 6.4-PgP
Celem przedmiotu jest:
- zapoznanie ze złożonością i różnorodnością problematyki pedagogiki pracy,
- ukazanie środowiskowych uwarunkowań wychowania przez pracę.
Treści programowe:
1. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna.
2. Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych i nauk o pracy.
3. Podstawowe formy działalności człowieka: zabawa, nauka, praca.
4. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego.
5. Pojęcie i zadania edukacji pro zawodowej.
6. Kształcenie zawodowe jako przygotowanie do pracy zawodowej.
7. Zadania edukacji ustawicznej osób dorosłych.
8. Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe jako sposób na podniesienie kwalifikacji
zawodowych osób dorosłych
9. Przemiany struktury gospodarki. Lokalny i globalny rynek pracy.
10. Problemy współczesnego rynku pracy, zjawisko bezrobocia
11. Klasyfikacja zawodów
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zna i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej
posiada wiedzę na temat różnorodności problematyki pedagogiki pracy,
posiada wiedzę na temat polskiej kwalifikacji zawodów.
Umiejętności:
umie podnosić swoje kompetencje zawodowe poprzez samokształcenie
potrafi zintegrować pozyskane informacje, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
jest mobilnym i dostosowującym się pracownikiem na lokalnym i globalnym
rynku pracy.
Kompetencje społeczne (postawy):
rozumie potrzebę i zna możliwości dalszego dokształcania się w celu
podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
ma świadomość roli społecznej absolwenta i rozumie potrzebę dokształcania się, doskonalenia na przestrzeni całego życia.
Kryteria oceniania
Wykonanie prac śródsemestralnych (konwersatorium)
Aktywność na zajęciach (konwersatorium)
Praca zaliczeniowa (wykład)
Kryteria oceniania:
Oceniając pracę studenta pod uwagę brane są: terminowość realizacji prac, zaangażowanie podczas zajęć oraz poprawność wykonanych prac. Wszystkie części składowe przeliczane są na punkty, a następnie na procenty.
Skala ocen:
3.0 - 51%-60%
3.5 - 61%-70%
4.0 - 71%-80%
4.5 - 81%-90%
5.0 - 91%-100%
Literatura
Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz, 2005
Wilsz J.: Teoria pracy: Implikacje dla pedagogiki pracy, Impuls, Kraków 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: