Antropologia 6.5-A
Treści programowe
Wykład: Antropologia fizyczna jako dziedzina naukowa, jej zakres oraz związki z innymi dyscyplinami naukowymi; miejsce człowieka w świecie zwierząt oraz w obrębie naczelnych i innych homininów; charakterystyka biologiczna, ekologiczna i behawioralna naczelnych, czynniki wpływające na procesy ewolucyjne homininów, omówienie pochodzenia człowieka współczesnego oraz procesów prowadzących jego zróżnicowania wewnątrzgatunkowego; omówienie związku pomiędzy biologią człowieka oraz sposobami jego zachowań a kształtowaną przez niego kulturą i relacjami społecznymi; wstęp do ekologii człowieka.
Konwersatorium: Budowa oraz zachowania człowieka na tle cech biologicznych i behawioralnych innych naczelnych, osobliwości gatunkowe człowieka; ewolucja homininów: skala czasu oraz dane kopalne, ewolucja rodzaju Homo, omówienie procesów prowadzących do zróżnicowania wewnątrzgatunkowego człowieka współczesnego; rola badań genetycznych w odtworzeniu historii ewolucyjnej, zróżnicowania wewnętrznego oraz pochodzenia człowieka współczesnego; związek procesu hominizacji ze środowiskiem naturalnym i ewolucją kulturową.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W 06 zna i opisuje mechanizmy molekularne przepływu informacji genetycznej i regulacji jej ekspresji P6S_WG
K_W07 objaśnia reguły dziedziczenia posługując się opisem molekularnym i genetycznym P1A_W02
przedstawia źródła zmienności organizmów oraz czasowe i przestrzenne uwarunkowania różnorodności biologicznej P6S_WG
K_W12 zna dzieje życia na Ziemi, opisuje jej miejsce we Wszechświecie i objaśnia ogólne uwarunkowania środowiskowe życia organizmów P6S_WG
K_W14 wyjaśnia podstawowe reguły i opisuje mechanizmy funkcjonowania życia na poziomie populacji, biocenozy i ekosystemu P6S_WG
K_W18 opisuje mechanizmy ewolucji z uwzględnieniem ich podstaw molekularnych P6S_WG
K_W22 opisuje podstawowe koncepcje teorii ewolucji P6S_WG
Umiejętności
K_U03 posługuje się biologiczną literaturą naukową w języku ojczystym P6S_UK
K_U04 czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane naukowe teksty biologiczne w języku angielskim P6S_UK
K_U05 samodzielnie wyszukuje i korzysta z dostępnych źródeł informacji biologicznej, w tym ze źródeł elektronicznych P6S_UK
K_U09 dokonuje syntezy danych pochodzących z różnych źródeł i wyciąga na tej podstawie wnioski P6S_UK
K_U10 w dyskusji specjalistycznej potrafi posługiwać się językiem naukowym typowym dla nauk biologicznych P6S_UK
K_U11 pisemnie przygotowuje dobrze udokumentowane opracowania wybranych problemów biologicznych P6S_UK
K_U12 posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu nauk biologicznych P6S_UK
K_U13 uczy się samodzielnie wyznaczonych zagadnień P6S_UK
K_U15 dokonuje logicznie spójnej rekonstrukcji teoretycznych problemów filozofii przyrody i wybranych ich rozwiązań P6S_UK
Kompetencje społeczne (postawy)
K_K01 wykazuje zainteresowanie podstawowymi zjawiskami i procesami przyrodniczymi, w szczególności biologicznymi, rozumiejąc potrzebę ciągłego kształcenia się P6S_KK
K_K04 przyjmuje krytyczną postawę w stosunku do informacji upowszechnianych w mediach, szczególnie w zakresie nauk przyrodniczych P6S_KK
K_K06 rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych P6S_KK
Kryteria oceniania
B. Formy zaliczenia na przykład:
• wykład: egzamin w formie pisemnego testu (test wyboru oraz z pytaniami otwartymi)
• konwersatorium: przygotowanie i przedstawienie pracy semestralnej w formie prezentacji multimedialnej
C. Podstawowe kryteria
wykład: do zdania egzaminu konieczne jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej 50% plus jedna poprawna odpowiedź
na zadane pytania
ocena przygotowanych prac semestralnych, przedstawionych w formie prezentacji multimedialnych
Literatura
Wykaz literatury
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
Malinowski A. 1994. Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Łódź.
Lewin R., 2002. Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka.
Larsen C.S. 2014. Our Origins: Discovering Physical Anthropology, third edition. W. W. Norton, New York. 544 ss.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta j.w.
B. Literatura uzupełniająca
Tatersall. I. 2001. I stał stał się człowiek. Ewolucja i wyjątkowość człowieka. Wydawnictwo CiS.
Dawkins R. 2010. Najwspanialsze widowisko świata. Świadectwa ewolucji. Wydawnictwo CiS.
Ryszkiewicz M. 2012. Homo sapiens. Meandry ewolucji. Wydawnictwo CiS.
Dunbar R. 2013. Nowa historia ewolucji człowieka. Copernicus Center Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: