Zoologia ogólna 6.5-ZO
Zajęcia z przedmiotu „Zoologia ogólna” mają na celu przypomnienie, ugruntowanie, uzupełnienie, usystematyzowanie i poszerzenie wiedzy zoologicznej o charakterze ogólnym, a tym samym stworzenie podstaw do studiowania anatomii i histologii, fizjologii zwierząt, ekologii zwierząt, a przede wszystkim zoologii systematycznej (zgodnie z zasadą dydaktyczną: „od syntezy, przez analizę, do syntezy”). Uwzględniając fakt, że studenci rozpoczynający studia reprezentują nie zweryfikowany egzaminem wstępnym, zróżnicowany poziom wiedzy i umiejętności, celowe jest ich wyrównanie. W czasie zajęć student zapozna się z zadaniami i dyscyplinami zoologii, pozna, w skróconym wymiarze, postaci historyczne, których badania przyczyniły się do rozwoju zoologii, przypomni sobie budowę komórki zwierzęcej, budowę i funkcje tkanek zwierzęcych oraz pozna uproszczony przebieg procesu embriogenezy, histogenezy i organogenezy (na wybranych przykładach). Ponadto student poszerzy wiadomości z zakresu czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem przystosowań do bytowania w różnych środowiskach oraz pozna podstawowe informacje z zakresu etologii zwierząt, a także przypomni sobie cechy diagnostyczne głównych typów i gromad świata zwierzęcego. Do najważniejszych umiejętności praktycznych, których student nauczy się w trakcie zajęć, będą należały: umiejętność prowadzenia, zgodnie z zasadami naukowymi, obserwacji i eksperymentu biologicznego, umiejętność korzystania ze sprzętu optycznego, prowadzenia prostych hodowli oraz posługiwania się kluczami do oznaczania.
Zakres tematów:
Problematyka wykładu: Zadania i historia zoologii. Podstawy klasyfikacji zoologicznej. Komórka zwierzęca. Podstawy embriologii i histologii zwierząt. Plany budowy zwierząt. Procesy życiowe zwierząt (ruch, odżywianie, oddychanie, krążenie, wydalanie, rozród, odbieranie bodźców zmysłowych) z uwzględnieniem przystosowań do bytowania w rozmaitych środowiskach. Podstawy etologii zwierząt.
Problematyka konwersatorium: treści programowe realizowane na konwersatorium stanowią uzupełnienie i rozszerzenie zagadnień realizowanych na wykładach.
Problematyka laboratorium: Zasady prowadzenia obserwacji (obserwacje przyżyciowe, okazów zasuszonych, preparatów mokrych i mikroskopowych z wykorzystaniem mikroskopu świetlnego i stereoskopowego) i eksperymentu biologicznego. Obserwacje mikroskopowe komórek i tkanek zwierzęcych oraz wybranych struktur anatomicznych stanowiących elementy poszczególnych układów (pokarmowego, oddechowego, wydalniczego, krwionośnego, rozrodczego, nerwowego). Zasady prowadzenie prostych hodowli. Zasady korzystania z kluczy do oznaczania. Rozpoznawanie wybranych przedstawicieli najważniejszych typów zwierząt i klasyfikowanie ich do odpowiednich typów i gromad.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Realizowany zdalnie
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (z odniesieniem do efektów kierunkowych):
Wiedza: student zna i rozumie
1. Zna budowę komórek i tkanek zwierzęcych oraz struktur anatomicznych wchodzących w skład poszczególnych układów (k_W09, k_W10, k_W19).
2. Rozumie zależności zachodzące pomiędzy strukturami morfologiczno-anatomicznymi, ich funkcjonowaniem i właściwościami środowiska zewnętrznego (k_W10, k_W14).
3. Zna i stosuje zasady prowadzenia obserwacji i eksperymentu biologicznego jako podstawowych metod badawczych stosowanych w naukach przyrodniczych (k_W26).
Umiejętności: student potrafi
4. Potrafi, zgodnie ze standardami, prowadzić obserwacje w terenie i w laboratorium (k_U08).
5. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę oraz przygotować i przedstawić prezentację multimedialną na podany temat (k_U03, k_U05, k_U09, k_U12, k_U13).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
6. Jest odpowiedzialny za powierzany sprzęt i własną pracę oraz szanuje pracę innych (k_K03).
7. Wykazuje zainteresowanie podstawowymi zjawiskami i procesami przyrodniczymi, w szczególności zoologicznymi, rozumiejąc potrzebę ciągłego kształcenia się i aktualizowania swojej wiedzy przyrodniczej (k_K01, k_K08) oraz przyjmuje krytyczną postawę w stosunku do informacji upowszechnianych w mediach (k_K04).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
• Egzamin: test końcowy, z zadaniami praktycznymi, otwartymi i zamkniętymi (efekty 1, 2, 7);
• Ocena prezentacji pracy semestralnej w formie pokazu multimedialnego (efekty 1, 2, 5, 7);
• Laboratoria: ocenianie ciągłe, kolokwium (efekty 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7).
Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Egzamin: uzyskanie na teście 50% + 1 punktów, czyli udzielenie ponad połowę poprawnych odpowiedzi
K: ocena przygotowanej i przedstawionej w formie prezentacji multimedialnej pracy semestralnej
L: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych, poprawności wykonania pracy pisemnej, notatek z zajęć, sprawozdania z eksperymentu oraz aktywności na zajęciach.
Literatura
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
• W. Zamachowski i A. Zyśk. Strunowce Chordata. Podręcznik zoologii dla studentów. Wydawnictwo Naukowe WSP Kraków 1997
• Rajski. Zoologia. T-1. Część ogólna. PWN, Warszawa 1997
• H. Szarski. Historia zwierząt kręgowych. Wydawnictwo Naukowe PWN 1998.
• J. Hempel-Zawitkowska (red.). Zoologia dla uczelni rolniczych. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1995 (i późniejsze).
• Cz. Jura. Bezkręgowce. PWN, Warszawa 2007
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
jw.
• R.D. Jurd. Biologia zwierząt. Krótkie wykłady. PWN, Warszawa 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: