Wprowadzenie do pracy naukowej 7-S2-2-05
Treści merytoryczne:
Poprawne rozwiązywanie problemów naukowych rodzi konieczność posługiwania się określoną metodologią. Celem zajęć jest nauczenie studentów podejmowania spójnego logicznie i przemyślanego toku działań, począwszy od postawienia problemu i zebrania informacji, poprzez skonstruowanie eksperymentu, dobór technik i jego przeprowadzenie. Szczegółowo omawiany będzie także proces zbierania i weryfikacji wyników, ich dyskusja i formułowanie wniosków. Wyrobienie umiejętności wyszukiwania istotnych merytorycznie informacji z różnych źródeł literaturowych; tematyczne bazy danych: Chemical Abstracts, Current Contents, CAB SCI, Beilstein; korzystanie z komputerowych baz danych dostępnych w sieci Internetu; korzystanie z literatury źródłowej. Wyrobienie umiejętności konstruowania eksperymentu. Zapoznanie studentów z technikami laboratoryjnymi wykorzystywanymi w toku realizacji pracy magisterskiej. Zapoznanie studentów z zasadami przygotowywania wystąpień – relacji z prowadzonych badań i prezentacji wyników – wystąpienia studenckie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna aspekty historyczne związane z rozwojem nauk ścisłych i przyrodniczych, szczególnie chemii. K_W09 P7S_WK
Ma ogólną wiedzę dotyczącą aktualnego postępu w naukach ścisłych i przyrodniczych, szczególnie w chemii. K_W10 P7S_WK
Ma podstawowa wiedzę dotyczącą uwarunkowań prawnych i etycznych związanych z działalnością naukową i dydaktyczną. K_W17 P7S_WK
Zna podstawowe przepisy prawa autorskiego i rozumie konieczność ochrony własności intelektualnej. K_W18 P7S_WK
Umiejętności
Stosuje specjalistyczne oprogramowanie. K_U05 P7S_UW
Potrafi ocenić obiektywnie rezultaty badań naukowych i wykorzystać wyciągnięte wnioski w dalszej pracy. K_U06 P7S_UU
Potrafi samodzielnie korzystać z literatury fachowej, specjalistycznych baz danych, w tym z zasobów informacji patentowej.
Krytycznie ocenia informacje literaturowe. K_U08 P7S_UW, P7S_UU
Ma umiejętność stosowania zdobytej wiedzy do proponowania rozwiązywania nowych, problemów chemicznych, także w szerszym, multidyscyplinarnym ujęciu. K_U09 P7S_UW, P7S_UU, P7S_UO
Przedstawia wyniki własnych badań w postaci samodzielnie sporządzonej pisemnej pracy zawierającej opis tematu, cel pracy i jego uzasadnienie, przyjętą metodologię, uzyskane wyniki wraz z ich dyskusją, wnioski, oraz bibliografię. K_U10 P7S_UK
Potrafi uczyć się na tyle samodzielnie, aby planować i kontynuować swój dalszy rozwój. K_U11 P7S_UU
Ma umiejętność przygotowania pracy pisemnej na temat zagadnienia lub materiału naukowego z chemii lub na pograniczu chemii i innych dyscyplin naukowych skierowanej zarówno do specjalistów, jak i osób nie zaznajomionych z tematem. K_U12 P7S_UK
Samodzielnie przygotowuje i wygłasza wystąpienie, także w formie multimedialnej, na temat zagadnienia lub materiału naukowego z chemii lub dyscyplin pokrewnych, zarówno specjalistom, jak również osobom nie zaznajomionym z tematem. K_U13 P7S_UK, P7S_UO
Kompetencje
Ma świadomość konieczności ciągłego uczenia się w celu samodzielnego kierowania własnym rozwojem. K_K01 P7S_KR, P7S_KO
Ma umiejętność współpracy ze specjalistami ze swojej i z innych dyscyplin, dotyczącej zarówno problemu chemicznego, jak i o charakterze multidyscyplinarnym. K_K02 P7S_KR
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. K_K03 P7S_KK, P7S_KR
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane wykonywaniem zawodu chemika. K_K04 P7S_KR
Rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy w społeczeństwie, zarówno z chemii, jak i nauk pokrewnych. K_K05 P7S_KR, P7S_KO
Ma świadomość konieczności respektowania zasad etycznych. K_K06 P7S_KR
Wykazuje zdolność do kreatywnego i przedsiębiorczego myślenia i działania. K_K07 P7S_KO
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną
Ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru ze sprawdzianów oraz prezentacji
Uzyskanie co najmniej 55% sumarycznej liczby punktów ze sprawdzianów i prezentacji
Literatura
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
1) Artykuły naukowe tematycznie związane z przyszłą pracą magisterską
2) B. Osuchowaka, Poradnik redaktora i autora. Nauki ścisłe i technika, Wydawnictwo PTWK, Warszawa 1988,
3) J. Weiner, Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
4) A. Markowski (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
1) Artykuły naukowe tematycznie związane z przyszłą pracą magisterską – wyszukane przez studenta
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: