Dydaktyka chemii I 7-S2-2-07
Laboratorium, semestr 2, 30 godzin.
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z treściami nauczania chemii w szkole średniej ze szczególnym uwzględnieniem metodyki eksperymentu chemicznego na lekcji.
Laboratorium obejmuje wykonanie przez studenta ćwiczeń przewidzianych harmonogramem. Student doskonali swoje umiejętności praktyczne w samodzielnym przygotowaniu, montażu zestawów laboratoryjnych i poprawnym przeprowadzaniu doświadczeń chemicznych odpowiadających kształceniu chemicznemu w szkole średniej (liceum); zwraca uwagę na przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa pracy, przewidywanie zagrożeń, zachowań uczniów; doskonali umiejętność planowania doświadczeń, poprawnego formułowania obserwacji i wniosków z przeprowadzonych eksperymentów.
W trakcie realizacji ćwiczeń laboratoryjnych studenci zapoznają się z treściami nauczania chemii w liceum oraz realizują wybrane doświadczenia z zakresu chemii ogólnej, nieorganicznej, organicznej i fizycznej odpowiadające celom kształcenia chemicznego w liceum (zakres rozszerzony): wybrane zagadnienia chemii organicznej, badanie nienasyconego charakteru alkenów i alkinów; amfoteryczność alkoholi, odróżnianie alkoholi jednowodorotlenowych od wielowodorotlenowych; zw. karbonylowe, właściwości aldehydów; badanie właściwości wybranych kwasów karboksylowych, otrzymywanie estrów; węglowodany (cukry proste, disacharydy, polisacharydy), identyfikacja cukrów, stereoizomeria; zw. zawierające azot (aminy, amidy, nitrozwiązki), aminokwasy – ich amfoteryczność, białka. Kinetyka i statyka chemiczna, badanie wpływu wybranych czynników na szybkość reakcji chemicznych i stan równowagi; wybrane elementy elektrochemii (szereg napięciowy metali, ogniwa galwaniczne, chemiczne i stężeniowe, równanie Nersta, SEM, elektroliza roztworów i stopionych soli, prawa elektrolizy; reakcje redoks i ich bilansowanie; elementy termochemii. Metodyka rozwiązywania zadań chemicznych obliczeniowych i jakościowych.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Student charakteryzuje zasadnicze cele kształcenia chemicznego w szkole średniej.
2. Studenci charakteryzuje treściami nauczania chemii w szkole średniej (liceum) oraz doświadczenia z zakresu chemii ogólnej, nieorganicznej, organicznej i fizycznej odpowiadające celom kształcenia chemicznego w szkole średniej.
3. Student charakteryzuje rodzaje zadań otwartych i zamkniętych stosowanych w procesie ewaluacji wiedzy ucznia.
Umiejętności
1. Posługuje się terminami z zakresu dydaktyki ogólnej i chemii.
2. Student posiada umiejętności praktyczne w samodzielnym przygotowaniu, montażu zestawów laboratoryjnych i poprawnym przeprowadzaniu szkolnych doświadczeń chemicznych
3. Student potrafi zaplanować doświadczenie, poprawnie formułuje obserwacje i wniosków z przeprowadzonych eksperymentów.
4. Student zwraca uwagę na przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa pracy, przewidywanie zagrożeń, zachowań uczniów;
5. Student rozwiązuje chemiczne zadania jakościowe i ilościowe odpowiadające podstawie programowej dla liceum (profil rozszerzony).
Kompetencje społeczne
1.Wykazuje dążność do ciągłego samodzielnego pogłębiania wiedzy specjalistycznej z zakresu dydaktyki oraz rozwoju swoich umiejętności.
2. Posiada umiejętności interpersonalne umożliwiające jego pracę w grupie.
3. Jest świadomy ryzyka związanego ze stosowaniem substancji chemicznych i odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
Kryteria oceniania
Laboratorium: zaliczenie z oceną
Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych przewidzianych harmonogramem, zaliczenie sprawdzianów pisemnych z wiedzy chemicznej i metodyki eksperymentu dydaktycznego odpowiadających zakresowi tematycznemu realizowanym ćwiczeniom oraz opracowanie i zaliczenie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń
Ocena na podstawie uzyskanych w przez studenta trakcie semestru ocen cząstkowych.
Oceny: dost (3.0); dost plus (3,5); dobry (4,0); dobry plus (4,5); bardzo dobry
Literatura
A. Podstawowa
1. Burewicz A., Gulińska H., Dydaktyka Chemii , UAM, Poznań 2002
2. Pazdro K.M., Galska - Krajewska A., Dydaktyka chemii PWN, Warszawa 1993.
3. Herron J. D., Lekcja chemii. O skutecznym sposobie uczenia, PWN, Warszawa 2000.
4. Schrade U., Dydaktyka szkoły wyższej, Warszawa 2010.
5. Callahan J., Przykłady modeli uczenia się i nauczania, Warszawa 1999.
6. Sztejnberg A. Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wydawnictwo Astrum,
Wrocław,2002.
7. Czupiał K., Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć dydaktycznych z chemii, Nowik, Opole 1995.
8. Podręczniki chemii do liceum
B. Uzupełniająca
1. Jones L., Atkins P., Chemia ogólna. Cząsteczka, materia, reakcje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
2. Mc Marry J., Chemia organiczna, PWN, Warszawa 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: