Dydaktyka chemii II 7-S2-3-01
Wykład konwersatoryjny, semestr 3, 30 godzin, na zaliczenie
Problematyka wykładu:
A. Cele kształcenia chemicznego w szkole średniej, podstawa programowa, taksonomie celów kształcenia, operacjonalizacja celów, zasady dydaktyczne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych i ich stosowanie na poziomie szkoły średniej, projektowanie sekwencji dydaktycznych, strukturyzacja materiału nauczania. Metody, formy nauczania chemii. Nauczanie zdalne (e-learning, platformy internetowe). Aktywizujące metody nauczania. Elementy komunikacji edukacyjnej, interpersonalnej w procesie dydaktycznym. Uczeń jako podmiot procesu edukacyjnego, przyczyny niepowodzeń szkolnych z chemii. Narzędzia pomiaru dydaktycznego i ich konstruowanie: testowanie adaptacyjne; testowanie IRT. Ocenianie.
B. Dydaktyka szczegółowa (metodyka przekazywania wiedzy) poświęcona wybranym zagadnieniom kształcenia chemicznego w szkole średniej (np. izomeria związków, teorie kwasów i zasad, reakcje protlityczne, procesy równowagowe (statyka), kinetyka reakcji chemicznych i elektrochemia (ogniwa galwaniczne, elektroliza). Czynny udział studentów w zajęciach, referowanie wybranych zagadnień (prezentacje), analiza, dyskusja.
Konwersatorium, semestr 3, 15 godzin, zaliczenie na ocenę
Zajęcia w sali dydaktycznej oraz w szkole średniej, w której studenci hospitują oraz samodzielnie przeprowadzają lekcje chemii. Problematyka zajęć konwersatoryjnych związana jest z wykładem - poszerzenie i zastosowanie w praktyce wybranych treści wykładu. Rozwijanie umiejętności studentów w organizacji i prowadzeniu zajęć dydaktycznych. Udział w obserwacji zajęć lekcyjnych i sporządzanie protokołów hospitacji. Analiza przeprowadzonych lekcji, konspektów lekcyjnych, dyskusja dotycząca niepowodzeń w sferze realizacji celów kształcenia i dyscypliny na lekcji.
Kierunek studiów
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Realizowany zdalnie
Mieszany: realizowany zdalnie i w sali
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nauczanie w ramach przedmiotu Dydaktyka Chemii II powinno przynieść w efekcie:
1. znajomość teoretycznych podstaw kształcenia chemicznego na średnim (licealnym) szczeblu nauczania, w szczególności celów, treści i zadań kształcenia chemicznego; doboru metod i form kształcenia oraz zasad dydaktycznych w nauczaniu chemii a także 2. utrwalenie wiadomości i umiejętności (wiedzy chemicznej) odpowiadających programowi nauczania chemii w liceum. 3. Student powinien także podnieść swoje kwalifikacje dydaktyczno – wychowawcze poprzez przygotowanie, samodzielne prowadzenia i hospitacje lekcji chemii w liceum.
Kryteria oceniania
Wykład: zaliczenie, egzamin pisemny
Oceny: dost (3.0); dost plus (3,5); dobry (4,0); dobry plus (4,5); bardzo dobry (5,0) otrzymują ci studenci, którzy uzyskali odpowiednio co najmniej 50%, 60%, 70%, 80%, 90% sumarycznej liczby punktów
Konwersatorium: zaliczenie z oceną
Ocena na podstawie uzyskanych przez studenta ocen cząstkowych.
Oceny: dost (3.0); dost plus (3,5); dobry (4,0); dobry plus (4,5); bardzo dobry (5,0)
Literatura
A. Podstawowa
1. Burewicz A., Gulińska H., Dydaktyka Chemii , UAM, Poznań 2002
2. Pazdro K.M., Galska - Krajewska A., Dydaktyka chemii PWN, Warszawa 1993.
3. Herron J. D., Lekcja chemii. O skutecznym sposobie uczenia, PWN, Warszawa 2000.
4. Schrade U., Dydaktyka szkoły wyższej, Warszawa 2010.
5. Callahan J., Przykłady modeli uczenia się i nauczania, Warszawa 1999.
6. Sztejnberg A. Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wydawnictwo Astrum, Wrocław,2002.
7. Czupiał K., Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć dydaktycznych z chemii, Nowik, Opole 1995.
8. Podręczniki chemii do liceum.
B. Uzupełniająca
1. Jones L., Atkins P., Chemia ogólna. Cząsteczka, materia, reakcje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
2. Mc Marry J., Chemia organiczna, PWN, Warszawa 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: