Dydaktyka chemii 2 7-S3-3-CH-04
Wykład, semestr 3, 20 godzin,
Zajęcia w sali dydaktycznej. Wykład z prezentacją multimedialną, wykład konwersatoryjny.
Problematyka wykładu: Zasady dydaktyczne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych i ich stosowanie na poziomie szkoły podstawowej, projektowanie sekwencji dydaktycznych. Strukturyzacja materiału nauczania. Metody, formy nauczania. Nauczanie zdalne (e-learning, platformy internetowe). Środki dydaktyczne. Elementy komunikacji edukacyjnej. Uczeń szkoły podstawowej jako podmiot procesu edukacyjnego, przyczyny niepowodzeń szkolnych z chemii. Sprawdzanie i ocenianie. Rodzaje testów, testy sprawdzające i różnicujące. Rodzaje zadań.
Konwersatorium, semestr 3, 15 godzin.
Zajęcia w sali dydaktycznej oraz w szkole podstawowej, w której studenci hospitują oraz samodzielnie przeprowadzają lekcje chemii. Problematyka zajęć konwersatoryjnych związana jest z wykładem - poszerzenie i zastosowanie w praktyce wybranych treści wykładu. Rozwijanie umiejetnoscii studentów w organizacji, przygotowaniu się i prowadzeniu zajęć dydaktycznych. Analiza przeprowadzonych lekcji, konspektów lekcyjnych, dyskusja dotycząca niepowodzeń w sferze realizacji celów kształcenia i dyscypliny na lekcji.
Metodyka rozwiazywania zadań jakościowych i ilościowych.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Mieszany: realizowany zdalnie i w sali
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nauczanie w ramach przedmiotu Dydaktyka Chemii 2 powinno przynieść w efekcie:
1. znajomość teoretycznych podstaw kształcenia chemicznego w szkole podstawowej, w szczególności celów, treści i zadań kształcenia chemicznego; doboru metod i form kształcenia oraz zasad dydaktycznych w nauczaniu chemii.
2. utrwalenie wiadomości i umiejętności (wiedzy chemicznej) odpowiadających programowi nauczania chemii w szkole podstawowej.
3. Student powinien także podnieść swoje kwalifikacje dydaktyczno – wychowawcze poprzez przygotowanie, samodzielne prowadzenia i hospitacje lekcji chemii.
Kryteria oceniania
Wykład: zaliczenie z oceną, kolokwium zaliczeniowe pisemne
Oceny: dost (3.0); dost plus (3,5); dobry (4,0); dobry plus (4,5); bardzo dobry (5,0) otrzymują ci studenci, którzy uzyskali odpowiednio co najmniej 50%, 60%, 70%, 80%, 90% sumarycznej liczby punktów
Konwersatorium, zaliczenie z oceną
Ocena na podstawie uzyskanych przez studenta ocen cząstkowych.
Oceny: dost (3.0); dost plus (3,5); dobry (4,0); dobry plus (4,5); bardzo dobry (5,0)
Udział w obserwacji zajęć lekcyjnych i sporządzanie protokołów hospitacji. Przeprowadzenie lekcji, sporzadzenie konspektu lekcji, opracowanie i prezentacja materiałów dydaktycznych.
Literatura
A. Podstawowa
1. Burewicz A., Gulińska H., Dydaktyka Chemii , UAM, Poznań 2002
2. Pazdro K.M., Galska - Krajewska A., Dydaktyka chemii PWN, Warszawa 1993.
3. Herron J. D., Lekcja chemii. O skutecznym sposobie uczenia, PWN, Warszawa 2000.
4. Schrade U., Dydaktyka szkoły wyższej, Warszawa 2010.
5. Callahan J., Przykłady modeli uczenia się i nauczania, Warszawa 1999.
6. Sztejnberg A. Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wydawnictwo Astrum, Wrocław,2002.
7. Czupiał K., Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć dydaktycznych z chemii, Nowik, Opole 1995.
8. Podręczniki chemii do szkoły podstawowej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: