Historia filozofii 7-S5-1-05
Treści kształcenia:
Filozofia – przedmiot i metoda badań. Podział dyscyplin filozoficznych.
Wczesna filozofia jońska. Filozofia a nauka i religia.
Klasyczne problemy ontologiczne i epistemologiczne w filozofii Eleatów. Pojęcie prawdy i jego definicje.
Metafora jaskini jako przedstawienie głównych elementów platońskiej teorii idei w konfrontacji z materializmem Demokryta. Teoria idei z perspektywy ontologicznej i epistemologicznej.
Sokrates. Polemika między Platonem i sofistami. Etyczny aspekt teorii idei. Relatywizm i antyrelatywizm w etyce.
Podstawowe pojęcia ontologii, metafizyki i fizyki Arystotelesa.
Sceptycyzm – omówienie tropów sceptycznych. Etyczny aspekt stanowiska sceptyckiego.
Główne zagadnienia badań filozoficznych w okresie średniowiecznym.
Wprowadzenie do filozofii nowożytnej. Galileusz.
Kartezjusz – problem dualizmu substancji materialnej i duchowej.
Podstawowe idee nowożytnego empiryzmu brytyjskiego.
Filozofia transcendentalna Immanuela Kanta. Podstawy kantowskiej etyki obowiązku.
Program filozofii pozytywnej Auguste’a Comte’a. Neopozytywizm w XX wieku.
Przegląd najważniejszych nurtów filozofii współczesnej.
Dyscyplina
Literatura uzupełniająca
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- student/ka zna najważniejsze pojęcia filozofii i ich najważniejsze definicje
- student/ka ma podstawową wiedzę na temat najważniejszych problemów filozofii w przekroju historycznym od starożytności do XX wieku
- student/ka zna historyczne i współczesne związki między naukami przyrodniczymi i filozofią
- student/ka ma wiedzę na temat najważniejszych etycznych problemów pojawiających się w historii filozofii
Umiejętności
- student/ka potrafi dokonać logicznie spójnej rekonstrukcji najważniejszych problemów i stanowisk filozoficznych
- student/ka potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu etyki do rozwiązywania praktycznych dylematów etycznych
Kompetencje społeczne (postawy)
- student/ka identyfikuje i rozstrzyga etyczne problemy związane z uprawianiem zawodu farmaceuty
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach oraz test zaliczeniowy.
Literatura
Russell, Bertrand, Problemy filozofii, Warszawa 1995.
Richard H. Popkin, Avrum Stroll, Filozofia, Warszawa 1994
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: