Statystyka 7-S5-2-06
Treści kształcenia/uczenia się
Wykład:
Planowanie ekseprymentu naukowego. Próba i populacja generalna. Rodzaje badań naukowych. Cechy statystyczne, skale pomiarowe: nominalna, porządkowa i interwałowa.
Błędy pomiarowe w badaniach naukowych.
Analiza szeregów rozdzielczych.
Graficzna prezentacja danych – rozkład częstości; histogram i wielobok częstości; histogram szeregu skumulowanego.
Statystyka elementarna – opisowa. Miary tendencji centralnej (skupienia). Średnie klasyczne.
Mediana, dominanta (moda). Kwartyle i percentyle.
Miary rozproszenia. Miary asymetrii, koncentracji. Analiza struktury.
Wprowadzenie do statystyki matematycznej. Prawdopodobieństwo. Funkcje elementarne. Pochodna i całka. Rozkład normalny (Gaussa-Laplace’a).
Kształt i pole pod krzywą rozkładu normalnego. Dystrybuanta.
Rozkład normalny jako model prawdopodobieństwa.
Parametry rozkładów. Wybrane rozkłady zmiennych losowych, m.in. rozkład Studenta. rozkład dwumianowy. rozkład Poissona, rozkład F-Snedecora i chi kwadrat.
Wnioskowanie statystyczne.
Wstęp do testowania hipotez statystycznych.
Estymacja.
Hipotezy statystyczne. Test statystyczny.
Obszar krytyczny i reguły decyzyjne.
Wybrane testy statystyczne. Parametryczne testy istotności.
Porównanie średnich – testy dla prób niezależnych i zależnych.
Analiza związków między dwiema cechami statystycznymi.
Analiza związków między cechami niemierzalnymi. Tablice kontyngencji. Test niezależności chi kwadrat. Poprawki do testu chi kwadrat. Współczynnik Fi-Yula.
Analiza regresji i korelacji.
Test istotności dla współczynnika korelacji liniowej Pearsona.
Nieparametryczna alternatywa współczynnika korelacji Pearsona – współczynnik korelacji rang Spearmana.
Statystyka w laboratorium - krzywa kalibracyjna i krzywa wzorcowa.
Ćwiczenia:
Statystyka elementarna (opisowa).
Proporcje, stosunki, wskaźniki struktury.
Sposoby prezentacji danych: rozkład częstości; histogram i wielobok częstości; histogram szeregu kumulowanego.
Analiza szeregów rozdzielczych.
Statystyka elementarna – opisowa.
Miary tendencji centralnej (skupienia). Średnie klasyczne.
Mediana, dominanta (moda). Kwartyle i percentyle.
Miary rozproszenia. Miary asymetrii i koncentracji. Mediana, dominanta (moda). Kwartyle i percentyle.
Analiza struktury.
Rozkład normalny (Gaussa-Laplace’a).
Pole pod krzywą standardowego rozkładu normalnego.
Rozkład normalny jako model prawdopodobieństwa. Parametry rozkładów.
Wnioskowanie statystyczne. Estymacja.
Wstęp do testowania hipotez statystycznych. Hipotezy statystyczne. Test statystyczny.
Obszar krytyczny i reguły decyzyjne.
Wybrane testy statystyczne.
Parametryczne testy istotności.
Porównanie średnich – testy dla prób niezależnych i zależnych.
Nieparametryczne odpowiedniki testów parametrycznych.
Analiza związków między dwiema cechami statystycznymi.
Analiza związków między cechami niemierzalnymi.
Analiza regresji i korelacji.
Test istotności dla współczynnika korelacji liniowej Pearsona.
Nieparametryczna alternatywa współczynnika korelacji Pearsona – współczynnik korelacji rang Spearmana.
Krzywa kalibracyjna i krzywa wzorcowa.
Dyscyplina
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student:
EKW1 - zna funkcje elementarne oraz podstawy rachunku różniczkowego i całkowego.
EKW2 - zna elementy rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej (zdarzenia i prawdopodobieństwo, zmienne losowe, dystrybuanta zmiennej losowej, wartość przeciętna i wariancja), podstawowych rozkładów zmiennych losowych, estymacji punktowej i przedziałowej parametrów.
EKW3 - zna metody testowania hipotez statystycznych oraz znaczenie korelacji i regresji.
W zakresie umiejętności student:
EKU1 - stosuje metody statystyczne do opracowania danych z badań, ocenia rozkład zmiennych losowych, wyznacza średnią, medianę, przedział ufności, wariancje i odchylenia standardowe, formułuje i - testuje hipotezy statystyczne oraz dobiera i stosuje metody statystyczne w opracowywaniu wyników obserwacji i pomiarów
EKU2 - wykorzystuje narzędzia informatyczne w zakresie edycji tekstu, grafiki, analizy statystycznej, gromadzenia i wyszukiwania danych oraz przygotowania prezentacji
EKU3 - wykorzystuje narzędzia informatyczne do opracowywania i przedstawiania wyników doświadczeń oraz twórczego rozwiązywania problemów
W zakresie kompetencji społecznych student:
EKK1 - wyciąga i formułuje wnioski z własnych pomiarów i obserwacji. Ma poczucie odpowiedzialności związanej z rzetelną weryfikacją hipotez naukowych.
Kryteria oceniania
Forma zajęć - forma zaliczenia: warunki zaliczenia przedmiotu
Wykład - zaliczenie z oceną:
napisanie testu pojedynczego wyboru stanowiącego 67% oceny końcowej
Ćwiczenia - zaliczenie z oceną:
kartkówki/mini-sprawozdania - stanowią 33 % oceny końcowej
Kryteria oceny
bardzo dobry
EKW1 - zna wymagany aparat matematyczny w zakresie funkcji elementarnych oraz rachunku różniczkowego i całkowego na poziomie umożliwiającym samodzielne poszerzanie warsztatu w zakresie statystyki i jej zastosowań.
EKW2 - posiada poszerzoną znajomość literatury; posiada pogłębioną znajomość znaczenia, związków i obszarów zastosowań pojęć i metod statystyki oraz zna ich ograniczenia.
EKW3 - samodzielnie planuje i analizuje dane badawcze.
EKU1/EKU2/EKK1 - do zadanych danych optymalnie wybiera metodę analizy, przygotowuje i opracowuje wyniki; wykazuje pogłębione umiejętności prognozowania i wnioskowania na podstawie danych uzyskanych z różnych źródeł oraz przeprowadzonych analiz
EKU3 - potrafi opracować pisemnie wyniki badań z użyciem poprawnej terminologii stosowanej w zakresie farmacji
dobry
EKW1 - dobrze zna wymagany aparat matematyczny w zakresie funkcji elementarnych oraz rachunku różniczkowego i całkowego
EKW2 - dobrze zna literaturę przedmiotu; zna powiązania między pojęciami i obszary zastosowań metod statystyki oraz ma świadomość ich ograniczeń.
EKW3 - sporadycznie korzystając z pomocy planuje i analizuje dane badawcze
EKU1/EKU2/EKK1 - do zadanych danych wybiera metodę analizy, przygotowuje i opracowuje wyniki;
wykazuje umiejętności prognozowania i wnioskowania na podstawie danych uzyskanych z różnych źródeł oraz przeprowadzonych analiz.
EKU3 - sporadycznie korzystając z pomocy potrafi opracować pisemnie wyniki badań z użyciem poprawnej terminologii stosowanej w zakresie farmacji
dostateczny
EKW1 - zna aparat matematyczny w zakresie funkcji elementarnych oraz rachunku różniczkowego i całkowego na niezbędnym poziomie.
EKW2 - zna literaturę przedmiotu. oraz pojęcia i metody statystyki na niezbędnym poziomie.
EKW3 - korzystając z pomocy planuje i analizuje dane badawcze.
EKU1/EKU2/EKK1 - korzystając z pomocy potrafi wybrać metodę analizy do zadanych danych;
potrafi wyciągać podstawowe wnioski uzyskane na podstawie przeprowadzonych analiz.
EKU3 - korzystając z pomocy potrafi opracować pisemnie wyniki badań z użyciem poprawnej terminologii stosowanej w zakresie farmacji.
niezaliczone:
EKW1 - nie zna aparatu matematycznego stosowanego w zagadnieniach statystyki.
EKW2 - nie zna literatury, nie zna pojęć i metod statystyki.
EKW3 - nie potrafi zaplanować i przeprowadzić analizy danych empirycznych.
EKU1/EKU2/EKK1 - nie potrafi zaproponować metody analizy do danych doświadczalnych; nie potrafi sformułować wniosków z analizy danych.
EKU3 - nie potrafi opracować pisemnie wyników badań z użyciem poprawnej terminologii stosowanej w zakresie farmacji
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Kot S.M., Jakubowski J, Sokołowski A., Statystyka. Wyd. II, Difin S.A., Warszawa 2011.
2. Stanisz A., Biostatystyka. Wyd. I, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.
3. Lemańczyk A. Statystyka w pigułce. Wyd. I, UM Poznań, Poznań 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: