Biochemia 7-S5-4-01
Wykład i seminarium:
Woda jako środowisko reakcji biochemicznych, pH, dysocjacja, roztwory buforowe, związki organiczne występujące w organizmach żywych, grupy funkcyjne i ich reaktywność Budowa i właściwości aminokwasów i peptydów. Budowa i funkcje białek. Metody oczyszczania białek. Metody ustalania struktury białek. Enzymy: mechanizm działania, kinetyka, rodzaje inhibicji. Metody oznaczania aktywności enzymów. Metabolizm węglowodanów – pojęcia i struktury podstawowe, glikoliza i cykl Krebsa. Metabolizm węglowodanów – cykl pentozowy, glukoneogeneza, metabolizm glikogenu i jego regulacja. Reakcje utleniania-redukcji w układach biologicznych, łańcuch oddechowy, fosforylacja oksydacyjna. Metabolizm lipidów – β-oksydacja i biosynteza kwasów tłuszczowych, biosynteza terpenów i sterydów. Błony biologiczne – biosynteza składników błon komórkowych, budowa i dynamika błony komórkowej, procesy transportu membranowego. Katabolizm białek, degradacja aminokwasów, cykl mocznikowy, biosynteza aminokwasów. Metabolizm porfiryn i nukleotydów. Integracja i regulacji procesów metabolicznych, mechanizmy przekazywania sygnałów w komórce. Budowa kwasów nukleinowych, przepływ informacji genetycznej – replikacja i naprawa DNA, synteza i splajsing RNA, Biosynteza białek, kierowanie do organelli, sekwencje sygnałowe
Kontrola ekspresji genów u prokariotów i eukariotów, koncepcja operonu. Biochemia wybranych procesów fizjologicznych – transport tlenu, skurcz mięśni, odbieranie bodźców ze środowiska. Leki jako modyfikatory metabolizmu.
Laboratorium:
1. Dializa
2. Oznaczanie punktu izoelektrycznego glicyny i kazeiny
3. Rozdział białek przy użyciu chromatografii jonowymiennej na DEAE-Sefarozie
4. Ilościowe oznaczanie glutationu (GSH) w wątrobie
5. Wyznaczanie stałej Michaelisa dla reakcji hydrolizy sacharozy katalizowanej przez inwertazę drożdży
6. Właściwości chemiczne cukrów
7. Wyznaczanie liczb właściwych tłuszczów
8. Oznaczanie stężenia cholesterolu całkowitego i glukozy w surowicy krwi metodą enzymatyczną
9. Otrzymywanie lecytyn z żółtka jaja i badanie ich właściwości
10. Izolacja i badanie kwasów nukleinowych
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy i funkcji składników organicznych komórki (białek, kwasów nukleinowych, węglowodanów, lipidów, hormonów i witamin). (A.W8, A.W9)
2. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy błon biologicznych, rodzajów transportu błonowego wybranych związków chemicznych. (A.W10)
3. Zna podstawy bioenergetyki komórki (budowa mitochondrium, łańcuch oddechowy, fosforylacja oksydacyjna). (A.W12)
4. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą wybranych szlaków metabolicznych, podaje przykłady współzależności metabolicznych oraz mechanizmów regulacji metabolizmu i wpływu leków na te procesy. (A.W6, A.W11, A.W12)
Umiejętności:
1. Wykrywa i oznacza białka, kwasy nukleinowe, węglowodany, lipidy, hormony i witaminy. (A.U7)
2. Analizuje wpływ wybranych czynników na przebieg procesów fizjologicznych, dokonuje oceny wpływu leków i substancji toksycznych na te procesy. (A.U8)
3. Wyznacza parametry kinetyczne reakcji enzymatycznych, dobiera metodę analityczną do monitorowania przebiegu reakcji enzymatycznej A.U10
4. Posługuje się podstawowym sprzętem laboratoryjnym: wirówką, spektrofotometrem, pH-metrem. (A.U9)
5. Wykonuje podstawowe techniki separacyjne makrocząsteczek: chromatografię kolumnową i elektroforezę żelową. (A.U9)
Postawy:
1. Rozumie przenikanie się dyscyplin we współczesnej nauce – konieczność szerokiego spojrzenia i współpracy specjalistów z wielu dyscyplin. (B.K3)
2. Dostrzega szybki postęp wiedzy i rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się. (B.K1)
3. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i innych. (A.K1, A.K3)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
1. Wykład z prezentacją multimedialną i animacjami komputerowymi
2. Rozwiązywanie zadań
3. Ćwiczenia laboratoryjne
4. Konsultacje
Formy zaliczenia:
Wykład: egzamin pisemny testowy.
Konwersatorium: 2 kolokwia i rozwiązywanie zadań.
Laboratorium: Wykonanie 10 ćwiczeń, napisanie 10 sprawdzianów (wejściówek), napisanie 10 sprawozdań.
Kryteria zaliczenia:
Wykład: uzyskanie co najmniej 60% liczby punktów na egzaminie.
Konwersatorium: uzyskanie co najmniej 60% z sumarycznej liczby punktów z dwóch kolokwiów.
Laboratorium: wykonanie wszystkich doświadczeń, uzyskanie co najmniej 60% sumarycznej liczby punktów ze sprawdzianów, sprawozdań oraz za postawę i sprawność techniczną.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. J. Berg, J. L. Tymoczko, L. Stryer, G. J. Gatto, Biochemia, wyd. VIII, PWN, Warszawa, 2018.
2. V. W. Rodwell, D.A. Bender, K.M. Botham, P.J. Kennelly, P.A. Weil, Biochemia Harpera, wyd. VII, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2018.
3. L. Kłyszejko-Stefanowicz, Ćwiczenia z biochemii, PWN, Warszawa, 2005.
Literatura uzupełniająca:
1. D. Voet, J. G. Voet, Biochemistry, John Wiley& Sons, 4 ed., New York, 2011.
(materiały elektroniczne dostępne na stronie:
http://bcs.wiley.com/he-bcs/Books?action=index&itemId=0470570954&bcsId=6123)
2. J. L. Tymoczko, J. M. Berg, L. Stryer, Biochemia: krótki kurs, wyd. I, PWN, Warszawa, 2013.
3. D. Steinhilber, M. Schubert-Zsilavecz, H. J. Roth, Chemia medyczna: cele leków, substancje czynne, biologia chemiczna, MedPharm Polska, Wrocław, 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: