Ochrona praw człowieka 9.1-OPW
1. Zagadnienia wprowadzające - pojęcie praw człowieka, terminologia praw człowieka, koncepcja praw i wolności, źródła i klasyfikacja praw człowieka, generacje praw człowieka, ewolucja praw człowieka, pojęcie godności, wolności, równości praw i wolności jednostki
2. Ochrona praw człowieka na poziomie krajowym - prawa i wolności osobiste, prawa i wolności polityczne, prawa i wolności, gospodarcze, kulturalne i socjalne. Obowiązki jednostki. Ograniczenia praw i wolności jednostki.
3.Międzynarodowe systemy ochrony praw człowieka - uniwersalny i regionalny system ochrony praw człowieka - ze szczególnym uwzględnieniem treści Europejskiej Konwencji Ochrony Praw Człowieka i Podstawowych Wolności
4. Zasady i procedura składania skargi do ETPCz
5. Ochrona praw człowieka w Unii Europejskiej, zasady funkcjonowania i orzekania przez Trybunał Sprawiedliwości UE
6. Analiza wybranych orzeczeń ETPCz.
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W02 Zna pojęcia, struktury organów i instytucji z dziedziny bezpieczeństwa wewnętrznego jak i zasad rozumowania prawniczego, logiki, organizacji i zarządzania.
K_W03 Zna i rozumie zależności między dziedzinami, działami bezpieczeństwa wewnętrznego a innymi naukami na poziomie umożliwiającą interdyscyplinarną i multidyscyplinarną pracę ze specjalistami z innych dziedzin nauki jak i posiada wiedzę na temat szeroko postrzeganych zjawisk i zagadnień bezpieczeństwa wewnętrznego, jego prawnych, organizacyjnych i strukturalnych podstaw.
K_W04 Zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości.
K_W05 Ma podstawową wiedzę o człowieku , w szczególności podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach.
K_W06 Zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin i dyscyplin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące.
Umiejętności:
K_U01 Posiada umiejętność ustalania stanu faktycznego, wykładni przepisów i subsumcji jak i wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia.
K_U02 Samodzielne zdobywa, wykorzystuje i poszerza wiedzę z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego oraz powiązanych z nim dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów.
K_U03 Posiada umiejętność praktycznego wykorzystywania nabytej wiedzy w celu analizowania motywów, zachowań, działań, formułowaniu hipotez oraz zapobieganiu zjawiskom i zdarzeniom występującym w kontekście działalności podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei bezpieczeństwa wewnętrznego oraz dziedzin pokrewnych.
K_U04 Posługuje się orzecznictwem sądowym, literaturą o charakterze dogmatycznym, bazami danych, stadiami praktycznego przypadku.
K_U05 Rozwiązuje problemy (kazusy) wymagające zastosowania wiedzy specjalistycznej i interdyscyplinarnej.
K_U06 Posiada umiejętność spójnego, logicznego, merytorycznego dokonywania wypowiedzi w mowie i piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z dziedziny bezpieczeństwa wewnętrznego z wykorzystaniem wiedzy teoretyczno-praktycznej również w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin nauki.
K_U07 Identyfikuje strategie argumentacyjne, posiada umiejętność prezentacji własnych też, poglądów, sugestii, wątpliwości.
K_U08 Posiada umiejętność oceny przydatności, wykorzystania metod, procedur, praktyk w kontekście realizacji zadań z szeroko postrzeganej dziedziny bezpieczeństwa wewnętrznego.
K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.
K_U12 Posiada umiejętności językowe w zakresie nauk o bezpieczeństwie z określonymi dla poziomu B2.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu administracji bezpieczeństwa i nauk pokrewnych.
K_K02 Potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.
K_K03 Potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego i nauk pokrewnych.
K_K04 Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.
K_K05 Przestrzega zasady bezpieczeństwa pracy własnej i innych oraz szanuje powierzony mu sprzęt, umie postępować w stanach zagrożenia.
K_K06 Myśli i działa w sposób przedsiębiorczy.
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin
Ćwiczenia : zaliczenie w formie pisemnej na ocenę /opracowanie wybranego zagadnienia w formie prezentacji i referatu oraz wygłoszenie go podczas zajęć/ praca własna studenta
- aktywność na zajęciach
- obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieusprawiedliwiona nieobecność)
- dopuszczalne zaliczenie pisemne: test jednokrotnego wyboru
- próg zaliczenia: 50% + 1
- dopuszczalne zaliczenie w formie zdalnej
Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, rozwiązywanie kazusów, analiza tekstów, wykład konwersatoryjny, rozwiązywanie zadań, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną, projekty studenckie, wykorzystanie e-learningu
Literatura
Literatura podstawowa:
M. Jabłoński, S. Jarosz - Żukowska, Prawa człowieka i
systemy ich ochrony. Zarys wykładu, Wrocław 2004.
2.B. Gronowska, T. Jasudowicz, M. Balcerzak, M.
Lubiszewski, R. Mizerski, Prawa człowieka i ich ochrona, Toruń 2010.
3.B. Banaszak, A. Bisztyga, K. Complak, M. Jabłoński, R.
Wieruszewski, K. Wojtowicz, System ochrony praw człowieka,
wyd. II, Zakamycze 2005.
4.G. Michałowska, Ochrona praw człowieka w Radzie Europy
i Unii Europejskiej, Warszawa 2007.
5.M. A Nowicki, Europejski Trybunał Praw Człowieka
– orzecznictwo, tom I Prawo do rzetelnego procesu sądowego,
tom II Prawo do życia i inne prawa, Kraków 2001.
6.A. Florczak, B. Bolechów, Prawa i wolności I i II generacji,
Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006.
Literatura uzupełniająca
1.Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i podstawowych
wolności, tom I i II.red. L.Garlicki, Warszawa 2010.
2.J.Barez ,,Ochrona praw podstwowych w UE" Warszawa 2008
3. G.Michałowska – Ochrona praw człowieka w Radzie Europy i w Unii Europejskiej, 2007
4. R.Matysiuk, R.Rosa, Prawa człowieka – prawa dziecka
Orzecznictwo Komitetu Praw Człowieka
5. M.A.Nowicki, Europejski Trybunał Praw Człowieka.Wybór orzecznictwa.
6. B.Sidi Diallo, Międzynarodowe instrumenty ochrony praw człowieka, 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: