Prawo konstytucyjne 9.1-PRE
Tematyka wykładów
1. Prawo konstytucyjne w znaczeniu wąskim i szerokim, normy prawa konstytucyjnego
2. Prawo konstytucyjne a pozostałe gałęzie prawa
3. ustrój polityczny, państwowy, społeczno-gospodarczy
4. systemy rządów klasyczne zmodyfikowane i mieszane
5. podobieństwa i różnice odpowiedzialności politycznej i konstytucyjnej
6. konstytucyjne zasady podstawowe (pojęcie i znaczenie)
7. zasada demokratycznego państwa prawnego
8. zasady suwerenności państwa i narodu
9. zasada trójpodziału władz
10. zasada republikańskiej formy państwa
11. zasada pomocniczości
12. zasada dobra wspólnego
13. zasada przyrodzonej godności osobowej
14. Zasady funkcjonowania władzy ustawodawczej
15. Zasady funkcjonowania władzy wykonawczej
16. Zasady funkcjonowania władzy sądowniczej
17. Podstawowe zasady prawa wyborczego
Tematyka ćwiczeń
1. Źródła prawa powszechnie obowiązującego (katalog, hierarchia, reguły kolizyjne); ce-chy i charakterystyka konstytucji, ustaw, rozporządzeń z mocą ustawy, rozporządzeń wykonawczych, aktów prawa miejscowego; różnica między prawem międzynarodo-wym a ponadnarodowym, pozycja prawa międzynarodowego w systemie źródeł prawa powszechnie obowiązującego;
2. Źródła prawa wewnętrznie obowiązującego i ich cechy;
3. Partie polityczne (definicje p.p, instytucjonalizacja p.p., rejestr p.p., majątek partii);
4. Prawo wyborcze (prawo wybierania i wybieralności, odniesienie definicji cechujących wybory w Polsce do regulacji kodeksu);
5. Władza ustawodawcza (funkcje wł.u., bikameralizm nierównoprawny parlamentu, supremacja Sejmu, kompetencje Sejmu i Senatu, organy izb, ich powoływanie i kom-petencje);
6. Władza wykonawcza (rozdzielenie funkcji pomiędzy głowę państwa a rząd w syste-mie parlamentarnym; Prezydent RP, jego powoływanie, funkcje, status i kompeten-cje; Rada Ministrów, jej status i kompetencje w strukturze władzy wykonawczej, skład RM, powoływanie i odwoływanie rządu oraz ministrów; odpowiedzialność konstytucyjna władzy wykonawczej);
7. Władza sądownicza (jej pozycja względem pozostałych władz, struktura wł.s., two-rzenie sądów i ich znoszenie; powoływanie sędziów i przejście w stan spoczynku; specyfika, pozycja, skład i kompetencje SN, NSA, TK, TS).
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W02 Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania administracji publicznej i gospodarcze.
K_W03 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę -formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji.
K_W05 Wykazuje znajomość prawa administracyjnego, cywilnego, karnego i konstytucyjnego w stopniu wymaganym do rozwiązywania problemów administracyjno-prawnych.
K_W10 Zna podstawy projektowania i przeprowadzania modyfikacji w zakresie tworzenia aktów administracyjnych.
Umiejętności:
K_U04 Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
K_U07 Wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł.
K_U10 Potrafi ustnie zaprezentować wyniki badań własnych.
K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu administracji i nauk pokrewnych.
K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: egzamin, zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia wykładu: pytania otwarte pisemne, test jednokrotnego wyboru, test wielokrotnego wyboru, mieszana
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: pytania otwarte pisemne, test jednokrotnego wyboru, test wielokrotnego wyboru, mieszana
Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, analiza tekstów, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną
ZALICZENIE oraz EGZAMIN:
Różnica między zaliczeniem, a egzaminem opiera się na rozróżnieniu materiału, z jakiego ma być sprawdzana wiedza. Egzamin odnosi się do zagadnień o charakterze ogólnym i generalnym, a zaliczenia do zagadnień szczegółowych, praktycznych.
Studenci dostają przygotowany szablon zaliczenia z podziałem na grupy. Szablon zawiera: kilka pytań testowych (jednokrotnego i wielokrotnego wyboru) oraz kilka pytań otwartych mających sprawdzić wiedzę ogólną, znajomość definicji, pojęć, statusu lub zakresów kompetencji organów właściwych w sprawach ochrony wolności i praw człowieka i obywatela.
Punktacja
Za każde pytanie otwarte przewidziana jest odpowiednia ilość punktów w zależności od wymaganego przez to pytanie zakresu wiedzy i stopnia trudności. Za prawidłowo rozwiązane pytanie testowe jednokrotnego wyboru przydziela się jeden punkt. Za pytania wielokrotnego wyboru przydziela się 2 lub 1 punkt w zależności od tego, ile poprawnych odpowiedzi zostało zaznaczonych:
Ilość poprawnych odpowiedzi w pytaniu / punktacja
Student dostaje 2 pky, jeśli zaznaczył:
Jeśli są dwa warianty prawdziwe: 2 popr/ 0 fał
Jeśli są trzy warianty prawdziwe: 3 popr / 0 fał
Jeśli są cztery warianty prawdziwe: 4 popr
Student dostaje 1 pkt, jeśli zaznaczył:
Jeśli są dwa warianty prawdziwe: 1 popr / 0 fał
Jeśli są trzy warianty prawdziwe: 1, 2 popr / 0 fał
Jeśli są cztery warianty prawdziwe: 2, 3 popr
Student dostaje 0 pkt., jeśli zaznaczył:
Jeśli są dwa warianty prawdziwe: 1, 2 fał
Jeśli są trzy warianty prawdziwe: 1 fał
Jeśli są cztery warianty prawdziwe: 1 popr
popr – poprawny wariant odpowiedzi
fał – fałszywy wariant odpowiedzi
Sumę wszystkich punktów dzieli się na 2, a iloraz ten stanowi najwyższą punktację, za którą uzyskuje się ocenę niedostateczną. Ocena pozytywna przysługuje począwszy od liczby stanowiącej przekroczenie 50% punktów możliwych do zdobycia w danym zaliczeniu. Ilość/przedział punktów pozwalających na zdobycie kolejno ocen dostatecznej, dostatecznej plus, dobrej, dobrej plus i bardzo dobrej uzyskuje się dzieląc ilość punktów stanowiących przekroczenie 50% punktów przez 5 (ilość ocen). W razie nierównej liczby punkty rozkłada się tak, że o wiele łatwiej przejść z oceny dst do dst. plus niż z db plus do bdb.
Przykłady punktacji:
47 punktów za całość:
0-23 – ndst
24-27 – dst
28-32 – dst +
33-37 – db
38-42 – db+
43-47 – bdb
65 punktów za całość:
0-28 – ndst
29-35 – dst
26-42 – dst +
43-49 – db
50-57 – db+
58-65 – bdb
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Banaszak B., Prawo konstytucyjne, Warszawa 2009;
2. Garlicki L., Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2016;
3. Sarnecki P., (red.) Prawo konstytucyjne RP, Warszawa 2009;
4. Konstytucja III RP w tezach orzeczniczych Trybunału Konstytucyjnego i wybranych sądów, red. i wprowadzenie M. Zubik, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2008;
5. Zasady podstawowe polskiej Konstytucji, pod red, W. Sokolewicza, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1998;
Wybrane artykuły z Przeglądu Prawa Konstytucyjnego, Przeglądu Sejmowego oraz Państwa i Prawa
Literatura uzupełniająca:
1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. I-V, red. L. Garlicki, Warszawa 1999-2007;
2. Konstytucja RP. Komentarz, tom I-II, red. M. Safjan, L. Bosek, Warszawa 2016;
3. Podstawowe problemy stosowania Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, seria pod red. K. Działochy i A. Preisnera, Wydawnictwo Sejmowe, w serii około 10 pozycji wydawanych przez kilka lat.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: