Ochrona danych osobowych i tajemnic prawem chronionych 9.10.Z-OWN
1.Przedstawienie i omówienie regulacji dot. dostępu do informacji publicznej,
oraz innych informacji prawnie chronionych (na podstawie Konstytucji RP
i ustaw).
2.Zapoznanie studentów z systemem ochrony danych osobowych w RP i UE
zarówno w sensie prawnym, organizacyjnym jak i technicznym
(fizycznym), wynikającym z norm konstytucyjnych, RODO i innych
przepisów szczegółowych.
3.Studenci nabędą kompetencje w zakresie klasyfikowania danych
osobowych („zwykłe” i „sensytywne”). Poznają zasady przetwarzania
danych osobowych i zasady ochrony danych osobowych.
4. Studenci poznają strukturę i zadania organów państwa i innych podmiotów,
działających w obszarach o których mowa w pkt.1.
5. Studenci nabędą kompetencje w zakresie klasyfikowania informacji
jako informacje publiczne, informacje niejawne i inne informacje prawem
chronione.
6.Zapoznanie studentów z systemem ochrony informacji niejawnych w RP
zarówno w sensie prawnym, organizacyjnym jak i technicznym
(fizycznym), wynikającym z norm konstytucyjnych i przepisów
szczegółowych.
7.Studenci poznając różnego rodzaju tajemnice zawodowe, nabędą
kompetencje w zakresie przyporządkowania informacji do konkretnej
tajemnicy.
8.Nabycie przez studentów kompetencji w zakresie wykorzystywania w
przyszłej pracy/służbie wiedzy pozyskanej podczas zajęć.
1.Dostęp do informacji publicznych na podstawie Konstytucji RP i ustawy. 2.Dane osobowe, administrator, przetwarzanie danych - na podstawie RODO. Przetwarzanie danych wrażliwych.
3.Inspektor Ochrony Danych – obowiązki i uprawnienia w związku z przetwarzaniem danych osobowych. Ryzyko przetwarzania danych osobowych.
4.Organ nadzorczy wg RODO i UODO – Prezes Urzędu ODO.
5.System ochrony informacji niejawnych w RP. Zakres podmiotowy i przedmiotowy obowiązywania ustawy o ochronie informacji niejawnych. Klasyfikowanie informacji niejawnych.
6.Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych. Obowiązki i uprawnienia. Funkcjonowanie pionu ochrony. Działalność kancelarii tajnej. Środki bezpieczeństwa fizycznego. Ankieta bezpieczeństwa osobowego – warunek sine qua non uzyskania uprawnień do przetwarzania informacji niejawnych.
7.Ochrona informacji (danych) w prawie karnym.
8.Ochrona informacji (danych osobowych) w prawie cywilnym.
9.Tajemnica spowiedzi na gruncie KK, KC, KPA, Ustawy o NIK, Kodeksu Prawa Kanonicznego.
10 Tajemnica skarbowa.
11.Tajemnica bankowa.
12.Tajemnica statystyczna.
13.Tajmnica lekarska
Nakład pracy studenta
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W04 Zna podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działań związanych z działaniem administracji publicznej, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego.
K_W05 Wykazuje znajomość prawa administracyjnego, cywilnego, karnego i konstytucyjnego w stopniu wymaganym do rozwiązywania problemów administracyjno-prawnych.
K_W06 Zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania administracji publicznej.
K_W09 Zna budowę i podstawy funkcjonowania aparatu administracyjnego w różnych obszarach.
Umiejętności:
K_U07 Wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł.
K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: egzamin, zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia wykładu: test jednokrotnego wyboru
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: mieszana
Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną, sporządzanie projektów pism
Ocena słowna Ocena/wg ECTS Opis wymaganych kryteriów Stopień opanowania wiedzy w %
b. dobry (bdb) 5,0 osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty ≥ 91
dobry plus (db plus) 4,5 osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami 81-90
dobry (db) 4,0 osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów 71-80
dostateczny plus (dst plus) 3,5 osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami 61-70
dostateczny (dst) 3,0 E osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami 51-60
Niedostateczny (ndst) 2,0 brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia ≤ 50
Ustalenie oceny zaliczeniowej z ćwiczeń na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru za prezentacje studenckie i kolokwium.
Literatura
1.Irena Kamińska, Mirosława Rozbicka-Ostrowska (2012) Ustawa o dostępie do informacji publicznej Komentarz, Wyd. LexisNexis;
2. Marlena Sakowska-Baryłka (2014) Dostęp do informacji publicznej a ochrona danych osobowych, Wyd. Presscom Sp. z o.o
3.Paweł Litwiński (red.), Paweł Barta, Maciej Kawecki. Litwiński,
Rozporządzenie UE w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i swobodnym przepływem takich danych komentarz , Wyd.C. H. Beck, Warszawa 2018.
4..Andrzej Kraususki, Ochrona Danych osobowych na podstawie RODO, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2018
5. Hoc Stanisław Ustawa o ochronie informacji niejawnych, Komentarz, Wyd. LexisNexis ,Warszawa 2010 .
6..Iwona Stankowska ,Ustawa o ochronie informacji niejawnych, Wyd. LexisNexis, Warszawa 2014.
7. Mariusz Kurzyński (Red.), Ordynacja podatkowa, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2019
8.Arkadiusz Kawulski; Prawo bankowe komentarz, Wyd. LexisNexis, Warszawa 2013
9.Rafał Kubiak, Tajemnica medyczna, Wyd. C.H. Beck.
Warszawa 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: