Działania psychologiczne w bezpieczeństwie personalnym 9.2-BW-II-DBP
Wprowadzanie do socjologii i psychologii bezpieczeństwa, geneza i cechy naukowej refleksji nad społeczeństwem
1. Podstawowe teorie zachowań społecznych
2.Zmiana, postęp, rozwój i regres społeczny
3.Społeczeństwo ryzyka, społeczeństwo sieci i zagrożenie ontologiczne a bezpieczeństwo narodowe
4.Wprowadzenie do psychologii bezpieczeństwa, geneza i cechy naukowej refleksji nad człowiekiem
5.Podstawowe teorie osobowości w psychologii
6.Dynamika procesów grupowych w świetle teorii psychologicznych
7.Postawy i zachowania, uprzedzenia i stereotypy
8.Konflikty społeczne w perspektywie i psychologicznej
9.Psychologiczne aspekty i skutki zagrożenia bezpieczeństwa narodowego 10.Psychologiczne mechanizmy przeciwdziałania zagrożeniom bezpieczeństwa wewnętrznego
11.Psychologia zbiorowości w sytuacjach ekstremalnych zastosowania
12. Komunikacja werbalna i niewerbalna
13. Najważniejsze instytucje uregulowane w części ogólnej kodeksu postępowania karnego.
14.Czynności procesowe, postępowanie dowodowe, system środków przymusu. 15.Pomoc psychologiczna ofiarom sytuacji kryzysowych, metody pomocy psychologicznej udzielanej podczas kryzysu,
16.Obszary kryzysów we współczesnym świecie oraz prawidłowości antropologii kulturowych.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W05 Rozumie istotę i historię bezpieczeństwa lokalnego oraz sposobów jego zapewnienia, rozumie zasady działania podsystemów bezpieczeństwa wewnętrznego państwa oraz funkcjonowania jego poszczególnych elementów, zna cele i zadania tych podsystemów. Potrafi scharakteryzować najważniejsze instytucje uregulowane w części ogólnej kodeksu postępowania karnego. Posiada wiedzę o czynnościach procesowych, postępowaniu dowodowym, systemie środków przymusu.
K_W06 Zna problemy geografii bezpieczeństwa i rozpoznaje obszary kryzysów we współczesnym świecie oraz prawidłowości antropologii kulturowych
K_W07 Zna zasady zarządzania ryzykiem w sytuacjach kryzysowych, mechanizmy odpowiedzialne za kształtowanie potencjału ludzkiego oraz zależności między organizacją a bezpieczeństwem
K_U03 Stosuje wiedzę z zakresu psychologii i socjologii do wyjaśnienia zjawisk i mechanizmów zachowania grup i zbiorowości społecznych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, korzysta z wiedzy psychologicznej i socjologicznej w praktyce przeciwdziałania zagrożeniom i kształtowania postaw sprzyjających zachowaniu bezpieczeństwa personalnego.
K_U06 Potrafi analizować ludzkie zachowania, ich motywy oraz społeczne konsekwencje z perspektywy zagrożeń dla bezpieczeństwa na różnych jego poziomach (bezpieczeństwa państwa, bezpieczeństwa społeczeństwa, bezpieczeństwa jednostki ludzkiej).
K_U19 Stosuje metody i modele interdyscyplinarne przy rozwiązywaniu złożonych problemów z zakresu szeroko rozumianego bezpieczeństwa. Potrafi wskazać zasady polskiego procesu karnego. Potrafi określić cechy aktualnie obowiązującego procesu karnego. Potrafi dobrze scharakteryzować wszystkie stadia, fazy i etapy procesu karnego. Znając dynamikę procesu karnego, potrafi wskazać na uprawnienia i obowiązki uczestników procesu karnego, a także prognozować ich wpływ na tok postępowania.
K_K05 Kształtuje i rozwija własny warsztat badawczy. Dokonuje analizy i interpretacji występujących zjawisk wraz z formułowaniem wniosków pozwalających na rozwiązanie sytuacji problemowych.
K_K08 Rozpoznaje i poprawnie ocenia obszary problemowe i dylematy związane z problematyką bezpieczeństwa, zachowując krytyczne podejście do proponowanych przez siebie i innych rozwiązań.
K_K09Dostrzega relacje bezpieczeństwa wewnętrznego do innych dyscyplin naukowych i samodzielnie poszerza swoją wiedzę nadając jej spójny lecz interdyscyplinarny charakter. Systematycznie uzupełnia wiedzę i doskonali umiejętności w zakresie praw podstawowych jednostki.
Kryteria oceniania
obecność na zajęciach
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
praca semestralna
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
1. Sztompka P., Socjologia zmian społecznych, Znak Kraków 2005.
2. Psychologia polityczna, Sears, D., Huddy, L., Jervis, R. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.
3. Skarżyńska, K., Człowiek a polityka. Zarys psychologii politycznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005.
4. Giddens A., Socjologia, PWN, Warszawa 2012
B. Literatura uzupełniająca:
1. Brown R., Procesy grupowe. Dynamika wewnątrz i międzygrupowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.
2. Castells M., Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
3. Cwalina, W., Falkowski, A., Marketing polityczny: perspektywa psychologiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
4. Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, PWN, Warszawa 2007.
5. Konflikty międzygrupowe. Przejawy, źródła, metody rozwiązywania, K. Skarżyńska, U. Jakubowska, J. Wasilewski (red.), Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa 2007.
6. McCrea, C.N., Stangor, Ch., Hewstone, M., Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999.
7. Maciejewski J., Socjologiczne aspekty bezpieczeństwa narodowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001.
8. Między przeszłością a przyszłością. Szkice z psychologii politycznej, K. Skarżyńska, U. Jakubowska (red.), Wydawnictwo IP PAN, Warszawa 2009.
9. Nelson, D., Psychologia uprzedzeń, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
10. Podstawy psychologii polityki, K. Skarżyńska (red.), Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2002.
11. Przywództwo polityczne, T. Bodio (red.), „Studia Politologiczne”, nr 5, 2001.
12. Stephan, W.G., Stephan, C.W., Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: