Filozofia 9.6-A-F
A. PROBLEMATYKA WYKŁADU: 30 godzin
1,2 Wprowadzenie, omówienie celów wykładu, kwestia autorytetu, W. Tatarkiewicz, B. Skarga, C. Znamierowski, Z. Bauman, G. Agamben
3,4 M. Foucault: wiedza - władza, wykluczanie-wkluczenie, narzucanie dyskursu, K. Dąbrowski, Z. Freud, L. Althüsser;
5,6 Filozofia wsi, miasta i internetu. Filozofia starożytna: przedsokratejska;
7,8 Filozofia starożytna: Sokrates, Platon Arystoteles;
9,10 Filozofia babilońska, hellenistyczna i rzymska;
11,12 Filozofia jedzenia L. Feuerbacha, paradoksy, archetypy, toposy, paradygmaty
13,14 Filozofia teofilozoficzna, argumenty filozoficzne za istnieniem duszy;
15,16 Filozofia średniowieczna, św. Augustyn, Boecjusz, św. Tomasz z Akwinu;
17,18 Pojęcie szczęścia wg Gorgiasza, Platona, Arystotelesa, św. Tomasza z Akwinu, Kanta, Hobbesa, Baumana;
19,20 Filozofia nowożytna;
21,22 Pojęcie natury i natury człowieka;
23,24 Teizm, ateizm, agnostycyzm;
25,26 Filozofia dziejów;
27,28 Filozofia języka, J. Derrida;
29,30 Filozofia współczesna, M. Buber, E. Mounier, J. Maritain.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W02 Student zna w pogłębionych stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk.
K_W03 Student w pogłębionym stopniu zna cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu kontynuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania.
K_W04 Student zna zasady rozumowania prawniczego i logiki prawniczej.
K_W05 Student zna różne rodzaje wykładni, posiada podstawową wiedzę, w stopniu koniecznym dla prawnika, w zakresie ekonomii, politologii, filozofii i socjologii.
K_W08 Student objaśnia reguły tworzenia i stosowania prawa.
Umiejętności:
K_U01 Student posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumpcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia.
K_U03 Student praktycznie wykorzystuje wiedzę w celu dokonania pogłębionej analizy motywów, zachowań, działań, formułowania hipotez oraz zapobiegania zjawiskom i zdarzeniom występującym w kontekście podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei administracji publicznej i dziedzin pokrewnych.
K_U06 Student posiada umiejętność formułowania spójnych, logicznych, merytorycznych wypowiedzi w mowie i piśmie dotyczących zagadnień z dziedziny administracji publicznej z wykorzystaniem rozbudowanej wiedzy teoretyczno-praktycznej również w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin naukowych.
K_U09 Student formułuje postulaty rozwiązań prawnych de lege lata i de lege ferenda.
K_U10 Student potrafi samodzielnie uczyć się w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.
K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K06 Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną,
Forma zaliczenia wykładu: pytania otwarte pisemne
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: mieszana,
Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, analiza tekstów, dyskusje, wykorzystanie e-learningu
Zaliczenie – z trzech pytań – ocenianych w skali od 2 do 5 jest wyciągana średnia
Literatura
A. Literatura wymagana do zdania egzaminu:
W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t.1-3, Warszawa 1988
M. Kuziak, S. Rzepczyński, T. Tomasik, D. Sikorski, T. Sucharski, Słownik myśli filozoficznej, Bielsko-Biała 2006,
O. Höffe, Mała historia filozofii, Warszawa 2006,
Leksykon filozofów współczesnych, pod red. J. Szmyda, Bydgoszcz-Kraków 2004.
B. Literatura uzupełniająca
L. Feuerbach, Przyrodoznawstwo i rewolucja. Tytuł oryginału: Die Naturwissenschaft und die Revolution (recenzja) Lehre der Nahrungsmittel. Für das Volk. Von J. Moleschott, Erlangen 1850. Pierwodruk: „Blätter für litterarische Unterhaltung”, Lipsk 1850, grudzień. Gesammelte Werke, t. 10, s. 347-368, w: L. Feuerbach, Wybór pism. Tom drugi. Zasady filozofii przyszłości. Przełożyli Krystyna Krzemieniowa i Mirosław Skwieciński. Przekład przejrzał i wstępem poprzedził Ryszard Panasiuk, Warszawa 1988, s. 398-424.
L. Feuerbach, Tajemnica ofiary, czyli człowiek jest tym, czym się żywi
Tytuł oryginału: Das Geheimnis des Opfers Der Mensch ist, was er isst. Pierwodruk: Sämtliche Werke, t. 10, Lipsk 1866. Tekst zaopatrzony w erudycyjne przypisy, które tu opuszczamy. Gesammelte Werke, t. 11, s. 26-49, w: L. Feuerbach, Wybór pism. Tom drugi. Zasady filozofii przyszłości. Przełożyli Krystyna Krzemieniowa i Mirosław Skwieciński. Przekład przejrzał i wstępem poprzedził Ryszard Panasiuk, Warszawa 1988, s. 425-453.
Stanisław Judycki, Istnienie i natura duszy ludzkiej, w: S. Janeczek (red.), Dydaktyka filozofii. Antropologia, Lublin 2010, s. 117-173.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: