Nauka prawa i jej wpływ na rozwój prawa 9.6-AIV-II-NPP
Pojęcie szkoły, nurtu i kierunku naukowego (kryteria wyodrębnienia, problem wza-jemnych oddziaływań naukowych, znaczenie autorytetów w nauce). Główne szko-ły we współczesnej nauce prawa (np. historyczna, klasyczna, antropologiczna, socjologiczna). Pojęcie tradycji i postępu w nauce prawa. Omówienie najważniej-szych szkół naukowych i przedstawienie ich głównych przedstawicieli w polskiej oraz niemieckiej nauce prawa, a także zasygnalizowanie najistotniejszych kwestii w tym zakresie w rosyjskiej, francuskiej, angielskiej i włoskiej nauce prawa. Wpływ nauki prawa w innych krajach na rozwój polskiej nauki prawa. Syntetyczne przed-stawienie dziejów nauczania prawa w Polsce (najważniejszych polskich uczelni prawniczych, w tym na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Opolskiego oraz wybranych wybitnych polskich prawników). Ukazanie wpływu nauki prawa na rozwój prawa ze szczególnym uwzględnieniem prawa cywilnego i karnego oraz aktualnie obowiązującego prawa na rozwój nauki i dydaktyki prawa. Aktualny podział na dziedziny, dyscypliny i specjalności naukowe w zakresie nauk prawnych (klasyfikacja KBN-ska).
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 W pogłębionym stopniu zna teorie naukowe właściwe dla kierunku studiów oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań.
K_W02 W pogłębionym stopniu zna charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk.
Umiejętności:
K_U01 Posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia.
K_U02 Posiada umiejętność rozbudowanego, samodzielnego zdobywania, wykorzystywania oraz pogłębiania wiedzy z zakresu administracji publicznej oraz powiązanych z nią dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, przekonanie o potrzebie ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia.
K_K04 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia wykładu: ustna
Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny
Aktywność na zajęciach oraz praca semestralna.
Literatura
(red.) J. Goćkowski, A. Siemianowski – „Szkoły w nauce”, Wrocław 1981.
S. Kamiński – „Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauki i klasyfikacja nauk”, Lublin 1998.
J. Karpiński – „Wprowadzenie do metodologii nauk społecznych”, Warszawa 1980.
T.S. Kuhn – „Struktura rewolucji naukowych”, Warszawa 1968.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: