Etyka 9.6.Z-III-E
Treści programowe dla wykładu i ćwiczeń:
1. Etyka- zagadnienia pojęciowe i definicyjne, podstawowe podziały, etyka a moralność, historia etyki jako historia idei
2. Wybrane idee etyczne starożytności i średniowiecza
3. Idee nowożytne i współczesne – godność, tolerancja, równość, odpowiedzialność, wolność
4. Problematyka życia i śmierci
5. Etyka zawodowa jako etyka deontologiczna – zagadnienia definicyjne
6. Problematyka statusu kodeksów deontologicznych jako źródeł prawa i ich treści
7. Etyka zawodów prawniczych- wartości ogólne
8. Funkcje wewnętrzne i zewnętrze regulacji deontologicznych poszczególnych zawodów prawniczych: sędziego, prokuratora, adwokata, radcy prawnego, notariusza i komornika
9. Konflikty moralne w zawodach prawniczych
10. Uczestnictwo prawników w kulturze
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W03 Student w pogłębionym stopniu zna cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu kontynuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania.
K_W05 Student zna różne rodzaje wykładni, posiada podstawową wiedzę, w stopniu koniecznym dla prawnika, w zakresie ekonomii, politologii, filozofii i socjologii.
K_W07 Student zna etykę zawodu prawnika ze szczególnym uwzględnieniem obowiązku przestrzegania zasad zachowania tajemnicy zawodowej.
Umiejętności:
K_U06 Student posiada umiejętność formułowania spójnych, logicznych, merytorycznych wypowiedzi w mowie i piśmie dotyczących zagadnień z dziedziny administracji publicznej z wykorzystaniem rozbudowanej wiedzy teoretyczno-praktycznej również w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin naukowych.
K_U08 Student stosuje przepisy prawa z uwzględnieniem politycznego, społecznego, ekonomicznego, historycznego, filozoficznego i psychologicznego kontekstu prawa.
K_U10 Student potrafi samodzielnie uczyć się w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: praca semestralna
Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną
Ćwiczenia:
Aktywne logowanie się
Prezentacja referatu na wybrany, z listy proponowanych referatów, temat; sposób prezentacji dokonywany jest samodzielnie przez studenta
Aktywność w dyskusji nad prezentowanymi referatami
Literatura
Literatura:
R. B. Brandt, Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki, tłum. B. Stanosz, Warszawa 1996.
Etyka prawnicza. Stanowiska i perspektywy, red. H. Izdebski, P. Skuczyński, War-szawa 2008.
J. Hołówka, Etyka w działaniu, Warszawa 2001.
J. Hołówka, Trzy traktaty o tolerancji, „Przegląd Filozoficzny” 1995, nr 3.
W. Kymlicka, Współczesna filozofia polityczna, rozdz. Feminizm, Kraków 1998.
I. Lazari-Pawłowska, Trzy pojęcia tolerancji, [w:] O wartościach, normach i proble-mach moralnych, red. M. Środa, Warszawa 1995.
M. Ossowska, Normy moralne. Próba systematyzacji, Warszawa 1970.
S. Sykuna, Etyka prawnicza. Zagadnienia podstawowe, Warszawa 2018.
R. Tokarczyk, Etyka prawnicza, Warszawa 2005.
J. Woleński, J. Hartman, Wiedza o etyce, Bielsko-Biała 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: