Ochrona środowiska w procesie produkcyjnym - m. spożywczy 9.7-BO-OSK
Student zna podstawowe instytucje prawne dotyczące ochrony środowiska w procesie produkcyjnym. Student posiada pogłębioną wiedzę o procesach stosowania prawa dotyczących procesu produkcyjnego.
Zakres tematyczny:
1. Podstawowe pojęcia dotyczące ochrony środowiska w procesie produkcyjnym,
2. Przepisy o opakowaniach oraz o opłacie produktowej i depozytowej,
3. Odpowiedzialność cywilna za szkody wynikłe z skutków awarii w procesie produkcyjnym,
4. Problematyka odpadów powstałych wskutek procesów produkcyjnych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (W)
1. W zaawansowanym stopniu student zna- wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie z zakresu funkcjonowania administracji gospodarczej w przedsiębiorstwach (K_W01);
2. Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja, ekonomia) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania otoczenia biznesowego (K_W02);
3. Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę - formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji (K_W03);
4. Zna podstawowe ekonomiczne i gospodarcze, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działań związanych z działaniem administracji publicznej, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego (K_W04);
5. Wykazuje znajomość prawa administracyjnego, cywilnego, karnego i konstytucyjnego w stopniu wymaganym do rozwiązywania problemów administracyjnych i prawnych (K_W05);
6. Objaśnia reguły zarządzania i administrowania (K_W08);
7. Zna budowę i podstawy funkcjonowania aparatu administracyjnego w różnych obszarach (K_W09).
Umiejętności (U)
1. Ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów z zakresu prawa gospodarczego i cywilnego (K_U01);
2. Potrafi planować i organizować pracę - indywidualną oraz w zespole (K_U03);
3. Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (K_U04);
4. Poprawnie stosuje terminologię prawniczą (K_U08);
5. Pisemnie przygotowuje i dobrze dokumentuje opracowania zagadnień administracyjnoprawnych w j. polskim i j. obcym (K_U09);
6. Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany (K_U11).
Kompetencje społeczne (K)
1. Jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa, administracji i nauk pokrewnych (K_K01);
2. Potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa, administracji i nauk pokrewnych (K_K03);
3. Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu (K_K04).
Kryteria oceniania
Projekt obejmujący tematykę realizowaną na warsztatach. Pod uwagę brana jest także aktywność studenta na zajęciach
Literatura
1.J. Boć – K. Nowacki – E. Samborska-Boć, Ochrona środowiska, Kolonia Limited 2008 (ss. 444).
M. Górski (red.), Prawo ochrony środowiska, Wolters Kluwer, Warszawa 2014,
M. M. Kenig-Witkowska, Prawo środowiska Unii Europejskiej. Zagadnienia systemowe, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis – Warszawa 2011,
A. Lipiński, Prawne podstawy ochrony środowiska, Wolters Kluwer – Warszawa 2010,
R. Paczuski, Ochrona Środowiska. Zarys wykładu, Oficyna Wydawnicza Branta –Bydgoszcz 2008,
J. Stelmasiak (red.), Prawo ochrony środowiska, Wydawnictwo LexisNexis - Warszawa 2010,
B. Rakoczy, B. Wierzbowski, Prawo ochrony środowiska. Zagadnienia podstawowe. Wydawnictwo LexisNexis - Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: