Postępowanie administracyjne i sądowo-administracyjne 9.7-N-PA
Celem przedmiotu jest przekazanie treści programowych w formie autorskiego wykładu oraz ćwiczeń w ujęciu problemowym w zakresie postępowania administracyjnego ogólnego, szczególnego, sądowoadministracyjnego w powiązaniu z podstawowymi elementami teorii postępowania w sprawach administracyjnych we wszystkich stadiach i formach ich rozpoznawania z odniesieniami do orzecznictwa sądowego z tej dziedziny.
Zapewnia to opanowanie ogólnych zagadnień procedury i przyswajania wiadomości o obowiązujących rozwiązaniach prawnych jak również opanowania tych regulacji prawnych, które przynoszą ze sobą kolejne zmiany stanu prawnego. Ćwiczenia służą pogłębieniu wiadomości z wybranych zagadnień ogólnego postępowania sądowoadministracyjnego i postępowań uproszczonych o charakterze administracyjnym
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawowe pojęcia prawne, budowę, hierarchię i dekodowanie norm (KW_01)
Ma wiedzę na temat instytucji i konstrukcji prawnych z zakresu postępowania sądowoadministracyjnego (KW_08)
Umiejętności
- Ustala stan faktycznego, wykładnia przepisów i subsumcja (KU_01)
-Posługuje się orzecznictwem sądowym, literaturą o charakterze dogmatycznym i bazami danych (K_U04)
- Rozwiązuje problemy (kazusy) wymagające zastosowania wiedzy interdyscyplinarnej (K_U05)
- Posiada umiejętność oceny przydatności, wykorzystania metod, procedur, praktyk (K_U09)
Kompetencje społeczne (postawy):
- Przygotowywanie pism o charakterze prawnym (np. projektu decyzji administracyjnej, postanowienia, odwołania, zażalenia) (K_K02)
- Zdolność do prowadzenia dyskursu prawniczego i do kontroli poprawności rozumowania innych osób, w tym także specjalistów z dziedzin pokrewnych w szczególności na potrzeby postępowania dowodowego (K_K03)
- Zdolność do udzielania porad prawnych w nieskomplikowanych stanach faktycznych i prawnych w wybranej dziedzinie prawa (K-K05)
Kryteria oceniania
Kryteria egzaminu:
Poprawne udzielenie odpowiedzi na trzy losowo wybrane pytania, z której wynika, że student potrafi używać terminologii właściwej dla przedmiotu, rozumie omawiane przez siebie instytucje oraz umie zastosować analizowane przepisy w praktyce.
Ocena z egzaminu uzależniona jest od jakości odpowiedzi, na którą składa się: kompletność, logiczne formułowanie wypowiedzi, używanie poprawnej terminologii.
kryteria:
pełna poprawna odpowiedź - bdb
odpowiedź poprawna i niepełna - db
odpowiedź częściowo poprawna i niepełna - dst.
brak odpowiedzi lub odpowiedź niewłaściwa - ndst
Ocenie z ćwiczeń podlega:
sporządzenie pisma procesowego,
rozwiązanie kazusu
prezentacja wiedzy na temat wskazanej instytucji procesowej.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura podstawowa
B. Adamiak, J. Borkowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2041
E. Ochendowski, Postępowanie administracyjne, egzekucyjne i sądowoadministracyjne, Toruń 2012
Red. L. Klat Wertelecka, A. Mudrecki, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz dla praktyków, Gdańsk 2012
Literatura uzupełniająca
Z. Kmieciak, Postępowanie administracyjne w świetle standardów europejskich, Warszawa 1997
Z. Kmieciak, Postępowanie administracyjne w Europie, Kraków 2005
K. Chorąży, W. Taras, A. Wróbel, Postępowanie administracyjne, egzekucyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: