Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni 9.8.Z-BW-BC
1. Uzmysłowienie studentom zagrożeń związanych z przetwarzaniem i gromadzeniem informacji (danych) w krajowych systemach informatycznych.
2. Zapoznanie studentów z kluczowymi rozwiązaniami prawnymi i praktycznymi krajowego systemu cyberbezpieczeństwa.
3. Kształcenie u studentów dokonywania samodzielnej identyfikacji incydentów w systemach informatycznych.
4. Kształtowanie umiejętności identyfikowania i kwalifikowania zachowań w cyberprzestrzeni pod kątek rozpoznawania ryzyka zakłócania prawidłowego funkcjonowania krajowych systemów informatycznych.
1. Znaczenie cyberprzestrzeni w świetle doktryny i prawa. Rozwinięcie zagadnień z wykładu - dyskusja
a) pojęcie cyberprzestrzeni: w przeszłości i współcześnie,
b) cyberprzestrzeń jako sfera ludzkiej aktywności,
c) znaczenie cyberprzestrzeni dla państwa i społeczeństwa,
d) cechy cyberprzestrzeni,
e) podstawowe regulacje międzynarodowe i krajowe dotyczące cyberprzestrzeni
2. Zapewnienie bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni
a) bezpieczeństwo cyberprzestrzeni jako bezpieczeństwo systemów informacyjnych,
b) zakres ochrony cyberprzestrzeni (co należy chronić?),
c) źródła (przyczyny) zagrożeń (dlaczego należy chronić?,
d) środki, formy i metody ochrony (jak należy chronić?).
3. Współpraca z podmiotami zapewniającymi bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni
a) zespoły reagowania,
b) służby państwowe,
c) podmioty publiczne i niepubliczne,
d) zasady i tryb współpracy na gruncie ustawy z 5.07.2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa.
4. Zarządzanie bezpieczeństwem w systemie informacyjnym
a) obowiązki: operatora usługi kluczowej, dostawcy usługi cyfrowej, podmiotu publicznego
b) sposoby i środki ochrony informacji (danych) w systemie informacyjnym,
c) identyfikacja i klasyfikacja incydentów zakłócających pracę systemu informacyjnego,
d) reagowanie na wystąpienie incydentu.
5. Klasyfikacja incydentów. Studium przypadku
a) kryteria klasyfikacji w świetle rozporządzenia Rady Ministrów,
b) szacowanie ryzyka wystąpienia incydentu,
c) przykładowe incydenty z przestrzenie publicznej – próba klasyfikacji,
d) analiza (ocena) stanów faktycznych (kazusy).
6. Dokonywanie zgłoszeń incydentów. Aspekty praktyczne
a) zasady sporządzania dokumentacji,
b) sporządzanie dokumentów na podstawie przykładowych incydentów.
7. Odpowiedzialność administracyjna i karna w świetle przepisów prawa
a) odpowiedzialność podmiotów zarządzającymi systemami informacyjnymi,
b) odpowiedzialność sprawców incydentów na gruncie Kodeksu karnego
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W02 Zna pojęcia, struktury organów i instytucji z dziedziny bezpieczeństwa wewnętrznego jak i zasad rozumowania prawniczego, logiki, organizacji i zarządzania.
K_W06 Zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin i dyscyplin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące.
K_W09 Zna budowę i podstawy funkcjonowania aparatu administracyjnego w różnych obszarach bezpieczeństwa.
Umiejętności:
K_U01 Posiada umiejętność ustalania stanu faktycznego, wykładni przepisów i subsumcji jak i wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia.
K_U02 Samodzielne zdobywa, wykorzystuje i poszerza wiedzę z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego oraz powiązanych z nim dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów.
K_U05 Rozwiązuje problemy (kazusy) wymagające zastosowania wiedzy specjalistycznej i interdyscyplinarnej.
K_U06 Posiada umiejętność spójnego, logicznego, merytorycznego dokonywania wypowiedzi w mowie i piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z dziedziny bezpieczeństwa wewnętrznego z wykorzystaniem wiedzy teoretyczno-praktycznej również w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin nauki.
K_U07 Identyfikuje strategie argumentacyjne, posiada umiejętność prezentacji własnych też, poglądów, sugestii, wątpliwości.
K_U08 Posiada umiejętność oceny przydatności, wykorzystania metod, procedur, praktyk w kontekście realizacji zadań z szeroko postrzeganej dziedziny bezpieczeństwa wewnętrznego.
K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.
Kryteria oceniania
Odpowiedź ustana z poruszanej w ramach ćwiczeń problematyki.
Samodzielna ocena stanów faktycznych w kontekście obowiązujących przepisów, w szczególności ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa.
Udział w dyskusji i zaangażowanie w rozwiązywanie kazusów oraz wskazywaniu zagrożen w cyberprzestrzeni podczas ćwiczeń.
Literatura
A. Literatura podstawowa
1. M. Molendowska, R. Miernik (red.), Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Adam Marszałek, 2020
2. J. Bednarek, A. Andrzejewska , Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Difin, Warszawa 2014
3. Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa.
B. Literatura uzupełniająca
1. I. Oleksiewicz, W. Krztoń (red.), Bezpieczeństwo współczesnego społeczeństwa informacyjnego w cyberprzestrzeni, Wydawnictwo Rambler, 2017
2. M. Bożek, Zwalczanie przestępstw jako ustawowe zadanie Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Stan obecny i postulaty de lege ferenda, Studia Iuridica Lublinensia, 2015, Vol.24 (1)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: